Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lyckas aldrig med solrosor, har nån teori om att alla som odlar har nån såndär grej som ska vara "omöjligt att misslyckas med" men som ändå aldrig funkar. För mig är det solrosor, om jag har tur får jag ett par klena stackare som knappt hinner blomma innan frosten trots att jag bor i zon 1 :meh:
För mig är det frösådd vallmo. Har gett upp! Nästa säsong kommer jag bara köra kallsådd.
 
Jäkla djur..
IMG_20220708_101544.jpg

Varenda rödbeta är demolerad..
 
Ser att mina aklejor börjat få "mogna" frökapslar. Tänkte försöka föröka dem så att jag kan få fler i min vårrabatt nästa år. Frågan är, är det någon som testat att fröså akleja här? Var det svårt? Funderar dessutom på vad som blir lättast, att bara sprida ut frön på friland eller att så lite mer kontrollerat...
 
Ser att mina aklejor börjat få "mogna" frökapslar. Tänkte försöka föröka dem så att jag kan få fler i min vårrabatt nästa år. Frågan är, är det någon som testat att fröså akleja här? Var det svårt? Funderar dessutom på vad som blir lättast, att bara sprida ut frön på friland eller att så lite mer kontrollerat...
Jag tror de tar två år på sig så om du frösår dem i vår så kommer blommorna året efter.

Jag ska nog också försöka ta frön från mina.
 
Förutom rådjuren har en katt tyckt att det var en lämplig toalett..

Jag får sätta nät över allt.

Tips på hur man kan näta in på ett enkelt sätt?
Det enklaste är nog plastbågar om du ska ha ett mjukt nät? Eller stolp i varje hörn och hönsnät runt?

Vi skulle behöva nät runt våra också, eftersom även katterna här tycker att pallkragar är bra toaletter :banghead:
 
Förutom rådjuren har en katt tyckt att det var en lämplig toalett..

Jag får sätta nät över allt.

Tips på hur man kan näta in på ett enkelt sätt?
Många verkar köpa tunna pvc rör och böja över. Det borde gå att lägga/ fästa nät relativt enkelt.
Kanske fästa på ena sidan och lägga på andra med tyngd över vid änden så att du enkelt kan lyfta?

Jag behöver göra något liknande nästa år till mina kommande odlingslådor.
Men jag tänker böja rör och sedan stabilisera med en tvärplanka uppepå för att fästa nät/fiberduken i. Sen sätta en smal ribba i nederkant för att enkelt kunna öppna och lägga ribban uppepå när jag ska fixa.
Hönsen river upp allt om jag inte gör det omöjligt.
 
Jaa, det måste ju vara enkelt att komma åt att vattna, rensa och skörda.

Får klura lite till nästa år. I år får de väl hållas, de asen..
 
Ser att mina aklejor börjat få "mogna" frökapslar. Tänkte försöka föröka dem så att jag kan få fler i min vårrabatt nästa år. Frågan är, är det någon som testat att fröså akleja här? Var det svårt? Funderar dessutom på vad som blir lättast, att bara sprida ut frön på friland eller att så lite mer kontrollerat...
Jag har frösått akleja i en hink. Första året bara blad, men i år har det kommit några blommor. Tror jag ska prova gräva ner den när den blommat över och se om den överlever.
 
Ser att mina aklejor börjat få "mogna" frökapslar. Tänkte försöka föröka dem så att jag kan få fler i min vårrabatt nästa år. Frågan är, är det någon som testat att fröså akleja här? Var det svårt? Funderar dessutom på vad som blir lättast, att bara sprida ut frön på friland eller att så lite mer kontrollerat...
Jag har aklejor överallt :cautious:
De sköter frösådden själva verkar det som
 
Ser att mina aklejor börjat få "mogna" frökapslar. Tänkte försöka föröka dem så att jag kan få fler i min vårrabatt nästa år. Frågan är, är det någon som testat att fröså akleja här? Var det svårt? Funderar dessutom på vad som blir lättast, att bara sprida ut frön på friland eller att så lite mer kontrollerat...
Beror väl lite på hur du vill att det ska se ut ☺️ vi har en relativt ofriserad trädgård. När mina akleja har frökapslar, klipper jag bara av hela "staven" och går runt å slår där jag vill dom ska växa. Sen kommer dom upp lite överallt, antar fröna blåser runt ^^ så kan inte påstå jag gör så mkt för dom. Inget vatten, jord lr nått sånt, eller någon särskild plats egentligen heller, dom får växa lite där dom vill ☺️
 
IMG_20220708_115101184.jpg


Min solros rabatt, pro cut plum och sunfill green, lägre än vad som var förväntat men ändå fina. Har lite rosenskära under, osäker på vad dom tycker om det. En plum är väldigt på väg att slå ut, ska bli kul å få se ☺️ har också dahlia och stora vallmo som jag väntat väldigt på som blommar nu 😍
 
Det var rea på rosor på en av de närliggande plantskolorna så jag fick med grannen som anlägger lite trädgård på utflykt. Fick med mig en Alchymist, en New Dawn och en Whiter Shade Of Pale hem... Och ytterligare lite perenner. Köpte några igår på den lokala handelsträdgården också. Hoppsan, liksom. Så ni behöver jag verkligen plantera! Och fixa lite stöd till klätterrosor 😁
 
Jag lyckas aldrig med solrosor, har nån teori om att alla som odlar har nån såndär grej som ska vara "omöjligt att misslyckas med" men som ändå aldrig funkar. För mig är det solrosor, om jag har tur får jag ett par klena stackare som knappt hinner blomma innan frosten trots att jag bor i zon 1 :meh:
De har pålrot så de vill ha det ganska djupt och fluffigt och mycket näring och vatten.
 
Ska regna i helgen men är som vanligt osäkert om det mest blir moln eller ösregn så vet inte riktigt vilka insatser jag ska göra:rofl:
Insåg just att senast när det skulle regna ställde jag några blommor mer skyddat men glömde flytta faten:o det ständiga kaoset
:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 243
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp