Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Massor med gubbar på G i landet dessutom :d

20220708_135308.jpg
 
Min svarta vinbärsbuske har en massa grenar som lagt sig ner mot marken.
Vad gör man enklast och bäst med den? Binder upp grenarna till hösten när bladen fallit? Kapar de liggande grenarna? Annat?
20220708_142237[1].jpg

Jag planerar, oavsett framtida åtgärd, att tömma den på bär först...
Ska bara lista ut hur man vet när de är mogna.
 
Min svarta vinbärsbuske har en massa grenar som lagt sig ner mot marken.
Vad gör man enklast och bäst med den? Binder upp grenarna till hösten när bladen fallit? Kapar de liggande grenarna? Annat?
Visa bifogad fil 94734
Jag planerar, oavsett framtida åtgärd, att tömma den på bär först...
Ska bara lista ut hur man vet när de är mogna.
Snickra ihop en ram runt om som håller kvistarna från marken redan nu och bären är mogna när de är svarta och lite mjuka.
 
Gått ronden nu och konstaterat att till nästa år ska jag bygga ett annan typ av klätterställning till sockerärtorna. De växer som sjutton på höjden nu.

Sen ser det lovande ut för blåbär, enligt killen har de buskarna inte gett bär sen en gång under då åren han bott här. Han trodde de va 3-4 år sen sist.

Även sett första jordgubben men den var lite vit på baksidan så ej mogen för provsmakning än. Smultronen däremot är bara att plocka å stoppa i munnen. 🥰

8AB19FC8-3EC9-4B86-B919-3AAD56460FD7.jpeg
 
Småimpad av mig själv som så smått påbörjat ogräsrensningen kring mispelhäcken :up:
20220708_210833.jpg

Har förvisso bara gjort typ en tiondel och det är oklart när fortsättning följer, men innan vintern kommer är nog båda häckarna -förhoppningsvis- både ogräsrensade och gödslade med fräsch jord och lite hästskit iaf :D
 
Jaha vad säger ni, vågar man gräva upp en hallonbuske såhär års och flytta till ett lämpligare ställe eller är den dödsdömd då? Den blommar ju nu.. Räknar inte med någon skörd i år kan sägas.
 
Jaha vad säger ni, vågar man gräva upp en hallonbuske såhär års och flytta till ett lämpligare ställe eller är den dödsdömd då? Den blommar ju nu.. Räknar inte med någon skörd i år kan sägas.

Du vågar gräva upp den, köra den på högsta centrifugering i torktumlaren, doppa den i syra och sedan låta den stå till i vinter och plantera den då! :angel:
 
IMG_20220708_222456070.jpg

Nya sommarblommor på trappen (bron? :D) alla utom silverekarna som jag valde som utfyllnad är omsorgsfullt valda av treåring :laugh::heart

(Alltså bättre påhejjare i blomsteraffär får man leta efter, "en sån mamma!" "Vi tar två!" "Den vill ha en kompis!" osv. Blir dyrt fort :nailbiting::rofl:)
 
Jag har lånat hem en trimmer från jobbet och har nu trimmat en större del av min slänt. Nu har jag ont i tummen för det är den man gasar maskinen med. Undrar hur fan de tänkte som designade maskinen?
 
Ser att mina aklejor börjat få "mogna" frökapslar. Tänkte försöka föröka dem så att jag kan få fler i min vårrabatt nästa år. Frågan är, är det någon som testat att fröså akleja här? Var det svårt? Funderar dessutom på vad som blir lättast, att bara sprida ut frön på friland eller att så lite mer kontrollerat...

Jag strör ut på friland där jag inte har några sedan tidigare och sedan får en hoppa åt sidan när de tar fart! Men de blommar som sagt andra året, första året blir det bara en bladrosett.

Edit: Jag har en som precis blommat över mellan stenbocken i min trapp, jag tappade lite frön för två år sedan :rofl:
 
Jag strör ut på friland där jag inte har några sedan tidigare och sedan får en hoppa åt sidan när de tar fart! Men de blommar som sagt andra året, första året blir det bara en bladrosett.

Edit: Jag har en som precis blommat över mellan stenbocken i min trapp, jag tappade lite frön för två år sedan :rofl:
Oj! Av ditt och andras svar att döma så är det lättodlade rackare! (Verkar påminna lite om purpurklätt, de självsår sig också hej vilt.) Med andra ord kanske jag inte måste satsa på höstsådd i krukor utan bara kan kasta ut frön där jag tycker att det passar. (Passar mig utmärkt :D.)
 
Min första fänkålsomgång i år blir nog inte helt lyckad pga de blev stående för länge i växthuset i små krukor innan de blivit utplanterade, de verkar vara ganska lättstörda av sig om de inte får växa till sig jämnt. Så nu sådde jag ett nytt gäng och tror och hoppas på en fin höstskörd. Det var så himla gott med den inlagda/picklade fänkålen i fjol så vill gärna fylla på den, och göra mer pesto av all fänkålsdill. :love:

Av bara farten blev det sått mangold, fler betor och plocksallat också. Inte lika maxat som förra odlingsåret men inte helt förtappat heller! Och förhoppningsvis är det ännu många veckor kvar av bra väder för både blommor och annan frilandsodling.

Och så såg jag någon som odlat egen passionsfrukt, och kom på att jag hade köpt några fröer i våras men väntat med att sätta dem då de ville ha ännu varmare. Nu står de i alla fall också till sig i växthuset, får ses som ett experiment med tveksam prognos - men alltid kul att försöka med något nytt!

Funderar även på att försöka täcka ytterligare någon bädd redan nu pga behöver ny odlingsyta till fröodlingen av Sesammorötterna nästa år. Och har ju lager av både kartong och gammal hösilage nära till hands. Men tvekar pga risken att det blir en ny eländig snigelodling, när de hittar en härlig fuktig och lite mörk plats där de kan hållas och föröka sig i orimliga mängder. Måste ta tag i detta med snigelfällor också för det är lite tröttsamt med det ständiga irrandet med saxen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 244
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp