Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snickra ihop en ram runt om som håller kvistarna från marken redan nu och bären är mogna när de är svarta och lite mjuka.Min svarta vinbärsbuske har en massa grenar som lagt sig ner mot marken.
Vad gör man enklast och bäst med den? Binder upp grenarna till hösten när bladen fallit? Kapar de liggande grenarna? Annat?
Visa bifogad fil 94734
Jag planerar, oavsett framtida åtgärd, att tömma den på bär först...
Ska bara lista ut hur man vet när de är mogna.
Okej. Och sen då?Snickra ihop en ram runt om som håller kvistarna från marken redan nu och bären är mogna när de är svarta och lite mjuka.
Jaha vad säger ni, vågar man gräva upp en hallonbuske såhär års och flytta till ett lämpligare ställe eller är den dödsdömd då? Den blommar ju nu.. Räknar inte med någon skörd i år kan sägas.
Du vågar gräva upp den, köra den på högsta centrifugering i torktumlaren, doppa den i syra och sedan låta den stå till i vinter och plantera den då!
JajamensanAj aj aj... Jag hör att den kommer återuppstå på samma olämpliga hallonställe trots allt!
Ser att mina aklejor börjat få "mogna" frökapslar. Tänkte försöka föröka dem så att jag kan få fler i min vårrabatt nästa år. Frågan är, är det någon som testat att fröså akleja här? Var det svårt? Funderar dessutom på vad som blir lättast, att bara sprida ut frön på friland eller att så lite mer kontrollerat...
Oj! Av ditt och andras svar att döma så är det lättodlade rackare! (Verkar påminna lite om purpurklätt, de självsår sig också hej vilt.) Med andra ord kanske jag inte måste satsa på höstsådd i krukor utan bara kan kasta ut frön där jag tycker att det passar. (Passar mig utmärkt .)Jag strör ut på friland där jag inte har några sedan tidigare och sedan får en hoppa åt sidan när de tar fart! Men de blommar som sagt andra året, första året blir det bara en bladrosett.
Edit: Jag har en som precis blommat över mellan stenbocken i min trapp, jag tappade lite frön för två år sedan
Har ni inte haft regn? Här känns det som det knappt gör något annat än å regna.Nu kom det regn! Woop woop Jag hann fixa lite småplock innan och satte även rädisa så känner mig nöjd även om det eventuellt regnar hela helgen