Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min svarta stockros har börjat blomma
16571247356896340140732982372460.jpg
 
Har hittat skadedjur på mina krusbär och kommit fram till att det är krusbärsmott. Är det någon som har erfarenhet av det? Såg en larv i ett bär idag och har sett flera utätna rodnade bär, som övermognat för tidigt. Lever larverna i bären? Eller kan man tryggt äta dom bär som på utsidan inte ser angripna ut?

Tänkte köra en liten räddningsaktion för busken ikväll och kasta alla angripna bär jag ser samt rafsa upp det som fallit ner på marken. Vill få ha mina goda bär ifred och utan larver!! :wtf:
 
Mitt trädgårdsintresse är nästan obefintligt och trädgården är minst sagt vildvuxen pga det. Men jag älskar den här gången av gamla paradisbuskar den här tiden på året, finast är den när det blommar för fullt och den bara tappat de första blommorna men jag missade att ta kort på det.:banghead:

Ska försöka få tummen ur och så gräs här istället för jordgång som det är nu:
Visa bifogad fil 94552
Om du ska så gräs så röstar jag för gräsfrön som är avsedda för skugga.
Köpte själv Weibulls gräsfrö för skugga som jag sått i en väldigt skuggig del av trädgården och det ser riktigt lovande ut.
Kan försöka ta en uppdaterad bild nästa gång jag är där.
 
En plantskola i närheten kör utförsäljning den här veckan och idag var det 50% på alla växter. Jag fyndade två bambu som ska täcka av ett hörn mot en gångväg förbi vår tomt. Sen slank det med en paradisbuske, en gulbladig smällspirea, ett elefantgräs och några grekvädd. Lite oklart exakt vart de ska vara i slutändan, men jag tänkte att det nog löser sig 😁.
 
En plantskola i närheten kör utförsäljning den här veckan och idag var det 50% på alla växter. Jag fyndade två bambu som ska täcka av ett hörn mot en gångväg förbi vår tomt. Sen slank det med en paradisbuske, en gulbladig smällspirea, ett elefantgräs och några grekvädd. Lite oklart exakt vart de ska vara i slutändan, men jag tänkte att det nog löser sig 😁.

Haha, jag skrev precis till en kompis att när man är på plantskolor, särskilt med rea, så blir det bara massa impulsköp som man inte har någon plan för 🤣
 
Jag kan nog komma med flera tips :angel: men håller med ovanstående, Zéphirine är ljuvlig.

Efter lite googling tycker jag mig läsa att Zephirine inte är så feksm. Jag orkar inte engagera mig i en ros som sen bara får sjukdomar. Så har du fler tips på klätterrosor som är friska, blommar länge och kan fixas av en nybörjare så tar jag tacksamt emot. Så lite taggar som möjligt är tacksamt 😁
 
Idag har jag rensat bort ännu lite mer på berget och i vissa skrevor. Ryckt ogräs och mossa i oändlighet så de växer som redan finns där kommer fram lite mer, ändå bara kanske en 1/20 del av berget som jag jobbat med 😅 Kanske bra att ta det pö om pö genom åren för annars blir det ju väldigt kargt och trist innan blommorna växt till sig. Har grävt upp taklökar från andra delar i trädgården där de liksom är helt gömda, och satt dem i de minsta skrevorna i berget. Har sen planterat lite fler nävor (sorten ballerina som är väldigt nätt och söt) bredvid en befintlig planta som är ganska liten. Och även satt ner några andra växter i större skrevor som kan funka i stenparti, b.la. stäppsalvia samt kinesisk / japansk kärleksört och hängslöja. Får se vad som tar sig och inte. Är ju newbie deluxe så är mycket experimenterande....
 
Efter lite googling tycker jag mig läsa att Zephirine inte är så feksm. Jag orkar inte engagera mig i en ros som sen bara får sjukdomar. Så har du fler tips på klätterrosor som är friska, blommar länge och kan fixas av en nybörjare så tar jag tacksamt emot. Så lite taggar som möjligt är tacksamt 😁

Lite taggar blir tyvärr svårt, Zéphirine är rätt unik där. Hennes "dotter" Kathleen Harrop har också få taggar men blir inte en klättrare i vårt klimat (klarar upp till zon 3 men blir ca 1,5m).

Friska klättrare är kanadarosorna som tex John Davis samt Laguna och Sweet Laguna. Therese Bugnet borde blir rätt hög hos er (här hos mig räknar jag med att hon håller sig i buskhöjd). New Dawn har taggar men jag tycker inte de är så förfärliga.

Undvik Wasagaming, den har en ohelig mängd taggar även om den är frisk! :laugh:
 
Jag lyckas aldrig med solrosor, har nån teori om att alla som odlar har nån såndär grej som ska vara "omöjligt att misslyckas med" men som ändå aldrig funkar. För mig är det solrosor, om jag har tur får jag ett par klena stackare som knappt hinner blomma innan frosten trots att jag bor i zon 1 :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 243
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp