Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså detta råd om att inte göra nåt första året i trädgården... Jag kan inte hålla mig så länge 🙃🙃🙃

Nu på förmiddagen har jag rensat ännu mer ogräs runt rosbuskarna på berget, lagt ut tidningspapper, haft på massa ny jord och satt flera nävor som ska få växa runt rosornas fötter som är lite kala. Det är en rosbuske som liksom växer ett par meter bredvid de andra, inne i en syrenhäck, går det att gräva upp den och plantera den lite närmare de andra? Eller har rosor för grova rötter?

Sen en till fråga. Ni kommer med så bra tips 🫣 Här växer en mycket trist oxelbärsbuske. Den ska vi ta bort om det går. Finns det någon annan buske som kan trivas i en torr stenig slänt med sur jord (från tallbarr). Det växer vackra lavendel bredvid så ett alternativ är bara att sätta nya såna och fortsätta med det raden ut. Vad tror ni blir bäst?
 

Bifogade filer

  • PXL_20220705_093644710.jpg
    PXL_20220705_093644710.jpg
    806,2 KB · Visningar: 64
Alltså detta råd om att inte göra nåt första året i trädgården... Jag kan inte hålla mig så länge 🙃🙃🙃

Nu på förmiddagen har jag rensat ännu mer ogräs runt rosbuskarna på berget, lagt ut tidningspapper, haft på massa ny jord och satt flera nävor som ska få växa runt rosornas fötter som är lite kala. Det är en rosbuske som liksom växer ett par meter bredvid de andra, inne i en syrenhäck, går det att gräva upp den och plantera den lite närmare de andra? Eller har rosor för grova rötter?

Sen en till fråga. Ni kommer med så bra tips 🫣 Här växer en mycket trist oxelbärsbuske. Den ska vi ta bort om det går. Finns det någon annan buske som kan trivas i en torr stenig slänt med sur jord (från tallbarr). Det växer vackra lavendel bredvid så ett alternativ är bara att sätta nya såna och fortsätta med det raden ut. Vad tror ni blir bäst?
Det låter kul, allt du gör!

Jag tänker amerikanska blåbär och kanske all-åkerbär. Eller eventuellt havtorn?

Edit: silverbuske/koreansk silverbuske skulle bli snyggt med lavendeln. Dessutom fixerar den kväve och låter dig kanske plantera mer normalkrävande växter där framöver. Havtornen samlar också kväve.

Edit 2: rosenkvitten växter naturligt i karga slänter ”för att” fixera jorden. Det skulle kanske bli fint. Oklart om de gillar det sura så bra dock. Jag har haft en rätt nära en tall.
 
Eftersom jag är tappad bakom en vagn vad gäller odling och växter tänkte jag se om någon här har lite mer kunskap. Hoppas!
Jag har en rabatt jag inte hunnit plantera ngt i detta år. Men det ploppar upp en massa av en växt jag inte vet vad det är.
Är det här ogräs som jag bör rensa bort kvickt eller kan det bli något fint av det?
BD22D91C-C0D2-4757-8666-A9CE526B6688.jpeg
 
Eftersom jag är tappad bakom en vagn vad gäller odling och växter tänkte jag se om någon här har lite mer kunskap. Hoppas!
Jag har en rabatt jag inte hunnit plantera ngt i detta år. Men det ploppar upp en massa av en växt jag inte vet vad det är.
Är det här ogräs som jag bör rensa bort kvickt eller kan det bli något fint av det?
Visa bifogad fil 94496

Vallmo :)
 
Själv sådde jag ett par TUSEN vallmo och fick EN
:meh:
Oj! Jag sådde sådana och fick jättemycket för ett par år sedan på andra sidan huset. Tycker det ser ut som att några sådana letar sig upp där nu. Men de bladen ser annorlunda ut. Så varför det nu helt plötsligt börjat växa en massa sådana på andra sidan huset är iaf för mig lite av ett mysterium. Men välkommet iom att jag tycker de är så vackra!
 
Oj! Jag sådde sådana och fick jättemycket för ett par år sedan på andra sidan huset. Tycker det ser ut som att några sådana letar sig upp där nu. Men de bladen ser annorlunda ut. Så varför det nu helt plötsligt börjat växa en massa sådana på andra sidan huset är iaf för mig lite av ett mysterium. Men välkommet iom att jag tycker de är så vackra!
Det ser ut som opievallmo, den är vanlig bland fågelfrö och sprider sig gärna. Opievallmon är också basen/mamman till pionvallmo och flera andra kulturvarianter av vallmo. Om jag inte minns helt fel är det även dess frön man har på brödet med.
 
Det låter kul, allt du gör!

Jag tänker amerikanska blåbär och kanske all-åkerbär. Eller eventuellt havtorn?

Edit: silverbuske/koreansk silverbuske skulle bli snyggt med lavendeln. Dessutom fixerar den kväve och låter dig kanske plantera mer normalkrävande växter där framöver. Havtornen samlar också kväve.

Edit 2: rosenkvitten växter naturligt i karga slänter ”för att” fixera jorden. Det skulle kanske bli fint. Oklart om de gillar det sura så bra dock. Jag har haft en rätt nära en tall.

Tack, vilka jättebra tips! Silverbusken skulle nog kunna göra sig riktigt bra med lavendeln om du säger. Rosenkvitten var ju en fin blommande växt också. Och amerikanska blåbär vore ju smaskens för lillan! Havtorn har jag redan lite längre bort, jättevacker dock.
 
Det ser ut som opievallmo, den är vanlig bland fågelfrö och sprider sig gärna. Opievallmon är också basen/mamman till pionvallmo och flera andra kulturvarianter av vallmo. Om jag inte minns helt fel är det även dess frön man har på brödet med.
Tack för infon! Kul att lära sig! :)
 
Var iväg en runda på en plantskola och fick med mig två små nepeta som var halva priset samt en stor fin marockansk mynta. Alla säger mynta breder ut sig som värsta ogräset men tyvärr inte där jag satte den förra. Älskar mynta och såg fram till en hel skog av det men inte här inte,, misstänker det var en för torr plats. Får hitta en bättre plats till denna nya

Och igår kväll plockade vi våra första egna hallon.., hade gäster idag och vi gick och plocka lite då med, + av våra krusbär med, så härligt 😍 går kvällsrunda i trädgården varje dag nu och bara myser av hur fint det är här ute 🥰🌞🌞🌞
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp