Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har en damm i trädgården men den ska vi fylla igen, vi har ju också en 1,5-åring
Wow, vilka skönheter!Jag planterade tre stycken Ryska martorn som heter Big Blue i fjol och vilken insektsmagnet de har blivit Visa bifogad fil 94356
Ja, de har verkligen en härlig färgWow, vilka skönheter!
Även om det såklart är bäst att döda dem på kvällen redan innan de har ätit på mina grejer, är det något särskilt tillfredsställande att döda dem på morgonen, när de mätta och belåtna glider mot skogen och tror att de har klarat sig. HA!En oturlig dag för slemsniglarna idag också. Ca 230 individer massakrerade på kanske 20 minuter (slutade räkna efter 200 men var tvungen att ta några som var ute på grusvägen också) efter att gräset klippts i eftermiddags medan det var torrt.
Och sedan ett kvällsregn som lockade fram dem, ganska väl synliga pga det korta gräset - oj då vilken otur! - för att undersöka vilka nya delikatesser människan planterat efter sina trädgårdsutflykter. Och så var det bara saxen som människan kom med! Men de har sig själva att skylla. De har haft (och har) stora fält av gräs att slemma runt i, så länge inte allt för många slemmar sig in i hösilagebalarna så hade de fått hållas.
Men efter den oerhört omdömeslösa idén att bre ut sig i trädgården, och framför allt efter dahliamassakern, så är det definitivt slut på att samexistera på ett fredligt sätt. War is on.
För övrigt. Rosor! Jag borde sluta lusläsa Flora Linnéa, för det kommer aldrig sluta bra
Hear hear. Har 32 plantor därifrån nu och en från hornbachFör övrigt. Rosor! Jag borde sluta lusläsa Flora Linnéa, för det kommer aldrig sluta bra
Alltså det är flera av samma sort så 14 olika sorterHear hear. Har 32 plantor därifrån nu och en från hornbach
Vi käkar smultron och jordgubbar och blåbärstry dagligen här . Ungarna är överlyckliga.
Dock undrar jag, vad äter upp våra krusbär?
Förra året var det på andra krusbären, i andra änden av tomten. Dom ger massa bär i år.
Vi har samma fast på vinbärsbuskarna, nu verkar de dock försvunnit. Flera blad kvar och kan inte se några larver på något blad när jag kollade sist.Sannolikt krusbärsstekel, jag har två buskar som båda är misshandlade men inte fullt så mycket som din. Båda står också dumt och lite undanskymt till så min plan är att försöka flytta dem till något bättre ställe, och i bästa fall kunna hålla koll på bladätarna lite tidigare dvs innan de hinner sluka så mycket.
Funderar på att ha något högt "torn" här i hörnet med en klätterväxt. Funderade först på en hel spaljevägg mot trädäcket, men lillan älskar att hoppa därifrån så vill inte täcka för hela den sidan...
Vad finns det för trevliga klätterväxter som blir stora ändå relativt fort (trist vänta hur många år som helst tycker jag) och som inte kräver så mycket skötsel? Något som blommar (och gärna länge) hade ju varit väldigt trevligt, men tex klematis verkar ju vara väldigt svårt att få igång. Klätterros hade kanske varit fint men lite rädd för taggarna då vi rör oss här en del.
Är halvskugga men ganska soligt.