Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har flera ytor i kommunen både på tak och i trafikytor med sedummatta, de varken vattnas eller gödslas men klarar sig utmärkt ändå. Möjligen kan man behöva vattna vid etablering och de mår såklart inte direkt dåligt av att skötas. Men de ska klara sig ändå, hela poängen med att lägga dom för oss är att de ska vara relativt skötselfria ytor. De som är i mark får man ju rensa ibland ifall något flyttar in, men helst ska det ju vara så magra och torra växtförhållanden att andra växter inte klarar sig. Så jag tycker att taket borde klarat sig utan vatten och gödsel och funderar istället vad det kan vara som fått det att dö av på det där sättet.
Vad bra information, tack! Jag hade nog tänkt i bakhuvudet att de är relativt underhållsfria, men egentligen har jag ingen aning om hur de ska skötas. Tycker det är trevligt med sedan just där på cykelskjulet så jag vill försöka rädda det/återhämta sig om det går, annars får det väl bli att lägga nytt.
 
Alltså detta är helt klart life-goals för min väggren! :love: Växer så himla fint längs med kanten på en åker vid en gård i närheten.

Har för övrigt testat odlingsknepet jag såg på en facebooksida och gödlsat mina tomter och min squash med lucernpellets. Verkade så smidigt och det kändes som att de behövde lite påfyllning av näring.
IMG_20220714_111540055.jpg
 
Då var etapp 3 klar också.
Killen tyckte den blev så bra så nu ska det läggas likadant runt förrådet. Något som jag själv tänkt på men inte velat säga pga omständigheter som jag inte känner för att delge här.

Kommer bli skönt att slippa köra i gruset med gräsklipparen, det är en sak som är säker. 🥳👍🏻

AA8EC4D3-24D8-4734-B56F-0E152EA6A732.jpeg
 
Alltså detta är helt klart life-goals för min väggren! :love: Växer så himla fint längs med kanten på en åker vid en gård i närheten.

Har för övrigt testat odlingsknepet jag såg på en facebooksida och gödlsat mina tomter och min squash med lucernpellets. Verkade så smidigt och det kändes som att de behövde lite påfyllning av näring.
Visa bifogad fil 95220
Så smart med lucern! Har aldrig hört om och aldrig tänkt på själv heller men det borde väl få ungefär samma effekt som gräsklipp?
 
Igår var jag på plantskolan och scoutade lite, som av en händelse kom jag ut med växter jag inte visste att jag behövde. Inte så konstigt kanske det konstiga hände sedan... jag åkte hem och planterade dom, på en gång! De behövde inte alls stå och bli risiga i sina krukor i veckor, månader eller år :angel: först. De bara vips grävdes ned, mycket märkligt. Nyckeln till framgång var väll att jag inte behövde gräva en rabatt först eller att det heller inte blev en lång flyttkjedja av växter som skulle flyttas hit och dit först. Kompleteringen bestod av två lammöron, en rosa stäppsalvia och en citrongul solvända med grått bladverk. I rabatten finns det sedan i höstas, en syrenbudleja (lila), några iris (vet ej färg), två rosablommande brudslöjor, några myskmalvor, en gul perenn fingerborgsblomma, oräkneliga aklejor rosa barlow och några andra rosa vanliga, några pyttiga lavendelsticklingar från förra året, massor av bladroseter från vit vanligt kungsljus eller vit franskt kungsljus vars fröställning jag tydligen helt hämningslöst vevade runt där förra hösten, samma med aklejorna dom har jag också vispat runt frön och de dyker upp överallt och jag har ingen koll på färg eller något. Alla mina rabatter är någon form av Casja Warg varianter hur felciterad hon nu än är, så handlar det mest om att få ned saker jag har i kruka i backen innan det dör och gärna samtidigt skapa något någorlunda estetiskt tilltalande och sammanhängande. Det blir nästan alltid kaos speciellt som jag inte riktigt har hjärta att rensa bort växter som flyttat in på eget bevåg, men ibland blir det bra kaos och ibland bara kaos i allmänhet.
 
Var på Blomsterlandet och skulle köpa lite till min skuggrabatt och så hade de 20% på rosor! Jag som hade en ledig plats i rosrabatten, perfekt! Hittade en underbar Tehybridros som hette Nostalgie. :love:

Visa bifogad fil 95230
Åh vad det är roligt att läsa om alla era fynd! :love: Det kliar riktigt i fingrarna här. Vill fylla trädgården till brädden med fint, väldoftande, färgglatt, högt, lågt, snett, klättrande... Håller på att förbereda en ny del av gården, minst två nya bäddar ska anläggas, odlingslådorna ska utökas. Kommer inte vara klart förrän om ett år, men till dess kommer önskelistan hinna bli lång
 
Jag vill ha ett valnötsträd och givetvis vill jag ha en äkta valnöt. Problemet är att jag bor i zon 4, strax utanför zon 3, och de flesta går bara i zon 1 möjligen 2.
Det finns dock en sort Loiko som funkar i betydligt hårdare klimat. 100 plantor importerades från Vitryssland och spriddes över landet men sen har vad jag sett inget hänt. Jag vet att det finns ett eller ett par träd i Uppsala.
Hur tror ni det funkar att få tag i några valnötter från dessa träd att använda som utsäde?
I tidningen Trädgårdsamatören (underbart nördig 😍) har jag flera gånger läst om vikten av proviniens, så baserat på det tror jag att det är din bästa chans till ett valnötsträd. Kör säger jag!
(Det var för en lång artikel om just loikoträden i senaste Natur & Trädgård, men det kanske du redan sett)
 
I tidningen Trädgårdsamatören (underbart nördig 😍) har jag flera gånger läst om vikten av proviniens, så baserat på det tror jag att det är din bästa chans till ett valnötsträd. Kör säger jag!
(Det var för en lång artikel om just loikoträden i senaste Natur & Trädgård, men det kanske du redan sett)
Nej jag har inte tidningen. Får försöka få tag i den artikeln.
 
Följer tråden i det tysta eftersom att jag inte har någon trädgård (än!) men gillar att följa er!

Nu har jag dock en liten fundering. Min sambo har en släktgård (i zon 4) som är ganska eftersatt. Vi har pratat om att det vore kul att kunna använda en bit av marken till att odla lite ätbara saker för vår egen skull. Det finns både trädgård samt åker- och skogsmark.

Men vad kan man odla om man inte är där regelbundet utan bara några gånger per säsong? Något som kan klara sig själv utan tillsyn och vattning. Är det ens möjligt? Jag funderar på rotsaker typ potatis, betor, morötter. Kanske även lök? Bärbuskar borde ju funka.

Vad hade ni gjort? :)
 
Följer tråden i det tysta eftersom att jag inte har någon trädgård (än!) men gillar att följa er!

Nu har jag dock en liten fundering. Min sambo har en släktgård (i zon 4) som är ganska eftersatt. Vi har pratat om att det vore kul att kunna använda en bit av marken till att odla lite ätbara saker för vår egen skull. Det finns både trädgård samt åker- och skogsmark.

Men vad kan man odla om man inte är där regelbundet utan bara några gånger per säsong? Något som kan klara sig själv utan tillsyn och vattning. Är det ens möjligt? Jag funderar på rotsaker typ potatis, betor, morötter. Kanske även lök? Bärbuskar borde ju funka.

Vad hade ni gjort? :)
Jag har ju lite samma läge, inte mycket odlingsyta just nu. Men det är kul att tänka och prata odling ändå!:)

Jag skulle satsa på perenna grödor under de förutsättningarna. Bärbuskar som du säger, fruktträd, bärträd, ev även något av de härdigare nötträden/-buskarna. Perenna grönsaker som sparris (om ni alls är där tidigt på säsongen), gode henriks målla, perenn kål, svartrot för skörd av blasten som spenat, malva, funkia, löparfetblad, kärleksört, strutbräken (även den bara aktuellt att äta om ni är där tidigt på säsongen), piplök, några syror, jordärtskocka, strävsolros alla fleråriga örtkryddor, jordgubbar, smultron.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 677
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp