Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kan krisen komma, lökskörden är säkrad.
tempImageVUGNmM.jpg
 
Har ett plommon träd som fått någon sjukdom. Osäker på vad men ser höstvisset ut redan, lite kala grenar längst ute och larver i plommon. Vad ska man göra? Plocka bort alla blad som vissnat och är bruna? Trädet har en skada i den grenen som är längst och liksom blir toppen. Kan någon typ av sjukdom kommit från det? Borde jag klippa av den grenen?

Många frågor, men är ett fint litet träd, så hade gärna pysslat lite med det 🌳🤗
 
Päronträdet behöver stöttas upp. Så här mycket päron har det inte varit på de fem år vi bott här, inte vad jag minns, alltså som blivit så här pass mogna. Vi har jobbat med att få trädet i bättre skick sen vi flyttade in, då det var i halvbra skick då.

IMG_20220724_215746_7.jpg
 
E827CB35-B562-456D-AD88-427D4280257F.jpeg

Vi har lagt ut markduk och flis mellan alla odlingslådor och det blev en del flis över så vi gjorde samma vid min bädd. Funderade på hur vi skulle göra med skarven mot bädden och kom på att vi hade lite sten över. Det blev bra tycker jag och som bonus är det mycket bekvämare att stå på en sten när man ska plocka blommor och vattna än att stå på flisen. Jag är nöjd!
 
Nyfiken fråga, varför skördar ni lök redan nu?
När jag har lök, så skördar jag den som tidigast i slutet av augusti så de hinner bli nån storlek på, därav frågan 🙂
 
Nyfiken fråga, varför skördar ni lök redan nu?
När jag har lök, så skördar jag den som tidigast i slutet av augusti så de hinner bli nån storlek på, därav frågan 🙂
Jag väntar också gärna länge förutom vitlöken som gärna delar sig om man väntar för länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp