Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plocka om det börjat ruttna förstår jag, men ni klipper alltså inte blasten under säsongen för att löken ska lägga mer krut på just löktillväxten och inte bara raka iväg blast?

Var lite otydlig i att jag frågade om gul/röd/charlotten, inte vitlök även om jag gör samma med den iom att jag använder vitlöksblasten i matlagning.
Jag klipper min blast men inte mer än någon tredjedel, det kanske är för lite? Den lägger sig lite ändå.
 
PSX_20220725_210441.jpg

Den här djungeln alltså... Jag är lika delar uppgiven som glad över växtligheten (ja, det ÄR gallrat, minst fyra gånger :angel:) Som tur är levererar djungeln mer än bara grönska, så det kommer produceras massor av tomatsås i höst :love:
 
Jag tjuvar nästan alltid mina tomater för att de inte ska bli så vildvuxna.
Jag med, blir galen när det är för yvigt :D Och bladgallrar ganska rejält också, i år testar jag att ta bort allt upp till den för tillfället lägsta grenen med tomater, tror jag läste det hos Sara Bäckmo. (Förr har jag gallrat ganska random)
 
Här har det varit regn och jag är skitsur för det har knappt varit sol senaste tiden. Jag som egentligen inte gillar värme... Försööööööker att tänka positivt för det växter trots allt ok. Men trist att inte kunna fixa saker ute eller kunna sitta ute:mad:
 
Jag blev less på min halvstora syrenbuske och klippte ner nästan hela. Den skymde sikten till blommorna i rabatten och var inte speciellt dekorativ nu när den inte blommar.

Jag funderar på om jag ska kunna gräva upp den och sätta den på ett annat ställe i trädgården och köpa någon annan, mindre, buske att sätta vid rabatten.

Nu ska jag googla och se om det verkar ha varit ett dumt beslut att klippa ner den 😐
 
Jag med, blir galen när det är för yvigt :D Och bladgallrar ganska rejält också, i år testar jag att ta bort allt upp till den för tillfället lägsta grenen med tomater, tror jag läste det hos Sara Bäckmo. (Förr har jag gallrat ganska random)
Låter som något vi får testa nästa säsong! I år har vi bara fokuserat på att toppa och glesa ur plantorna. Nästa säsong ska jag även läsa hur höga plantorna kan tänkas bli :idea:
 
Operation fixa till fontänen pågår. Visar sig va mer jobb än va ja först trodde.

Hela baljan under behöver höjas i ena änden så att själva stenfundamentet står rakt. Det lutar lite om man reser upp den.
All gammal sten och jord är bortrensat i alla fall. Blir ny sten sen. 😇

Nu e frågan hur vi ska göra med baljan, vet inte alls hur det är kopplat och det står vatten i den och ser ut att växa lite rötter i baljans vatten också, så gissar på att den inte längre är tät. 😅

C82EAD4B-FD77-4A1A-B560-10685B6B88F4.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 738
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp