Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde just höstens (första) lökbeställning... Har en slänt utefter uppfarten där jag tänkte klämma ner 250 blandade narcisser. Och så köpte jag lite andra lökar också. Det gäller ju att ladda för odlingssäsong 2023! :D
Jag har beställt massa tulpan lökar från blomsterlandet, de kommer i slutet av augusti.

Imorrn ska jag in på systemet å nalla me mig en massa wellpapp kartonger och sedan köpa lite planteringsjord på byggmax, så ska det få bli början till blomsterlandet. Så får vi se om det blir något. Det växer förvisso vild hallon bakom så misstänker att de kommer försöka inkräkta, vill hellre ha lite ängsliknande blomster som gynnar pollinatörerna än massa hallonsnår. 😅

Får se om ja lyckas dock. Rätt vildvuxet där idag.
 
Så här ser det ut idag där den tänkta blomsterrabatten ska va. Har påbörjat lite, endast solrosorna som sitter där men de växer knappt så tror inte det är deras år i år.

Tror det skulle bli jättefint att ha doftande blommor längs den här remsan.

17E3D173-24C7-4C03-A728-7F4B4BA864EF.jpeg
 
Jag har beställt massa tulpan lökar från blomsterlandet, de kommer i slutet av augusti.

Imorrn ska jag in på systemet å nalla me mig en massa wellpapp kartonger och sedan köpa lite planteringsjord på byggmax, så ska det få bli början till blomsterlandet. Så får vi se om det blir något. Det växer förvisso vild hallon bakom så misstänker att de kommer försöka inkräkta, vill hellre ha lite ängsliknande blomster som gynnar pollinatörerna än massa hallonsnår. 😅

Får se om ja lyckas dock. Rätt vildvuxet där idag.
Jag lyckades kväva mina gamla hallon som hade vuxit hej vilt i hela trädgårdslandet genom att trimma ner dem, täcka dem med papp i två säsonger och odla uppepå. Så det går. Bara man inte ger sig! :D
 
Jag lyckades kväva mina gamla hallon som hade vuxit hej vilt i hela trädgårdslandet genom att trimma ner dem, täcka dem med papp i två säsonger och odla uppepå. Så det går. Bara man inte ger sig! :D
Jo så är det, problemet här är att jag inte kan kväva alla hallon, då en hel del av dom växer utanför tomtgränsen och killen har berättat att ena grannen är där och plockar hallon, så tanken är inte att kväva allt, men tänkte mota undan de som är på tomtgränsen, sen är frågan om det går att mota undan det som är utanför tomtgränsen på något sätt.
 
Jo så är det, problemet här är att jag inte kan kväva alla hallon, då en hel del av dom växer utanför tomtgränsen och killen har berättat att ena grannen är där och plockar hallon, så tanken är inte att kväva allt, men tänkte mota undan de som är på tomtgränsen, sen är frågan om det går att mota undan det som är utanför tomtgränsen på något sätt.
Aha. Ja, det går ju att hålla efter så att de i alla fall inte är på er tomt. De sprider sig ju som as, men det hjälper förhoppningsvis lite med papp. Och att envist dra upp allt som kommer ändå.
 
Jag lyckades kväva mina gamla hallon som hade vuxit hej vilt i hela trädgårdslandet genom att trimma ner dem, täcka dem med papp i två säsonger och odla uppepå. Så det går. Bara man inte ger sig! :D
Jo så är det, problemet här är att jag inte kan kväva alla hallon, då en hel del av dom växer utanför tomtgränsen och killen har berättat att ena grannen är där och plockar hallon, så tanken är inte att kväva allt, men tänkte mota undan de som är på tomtgränsen, sen är frågan om det går att mota undan det som är utanför tomtgränsen på något sätt.

Om jag fick göra om en enda grej i trädgården skulle det vara att inte sätta hallon och jordärtskockor…
 
Gjorde just höstens (första) lökbeställning... Har en slänt utefter uppfarten där jag tänkte klämma ner 250 blandade narcisser. Och så köpte jag lite andra lökar också. Det gäller ju att ladda för odlingssäsong 2023! :D
Skönt höra, jag har börjat spana tulpanlökar men har fått höra en del kommentarer jag är lite tidig... Men det är rätt tidpunkt nu alltså 😉

Knapplån‐-----‐----‐------
Kaprifolen tänker börja blomma och rosskottet jag tog från mammas buske börjar ta sig! Jag gav nästan upp för skottet tappade alla blad men nu växer nya blad fort som tusan :)

I helgen lutar det åt att åka till Bispgårdens trädgård, de har slutrea tydligen. Vi ska bara kolla på visningsträdgården men finns det nåt roligt till bra pris kan det ju hända nåt litet följer med... :angel:
 
Aha. Ja, det går ju att hålla efter så att de i alla fall inte är på er tomt. De sprider sig ju som as, men det hjälper förhoppningsvis lite med papp. Och att envist dra upp allt som kommer ändå.
Ja det är det jag misstänker. Killen har inte klippt gräsmattan så långt ut innan så både hallon och kirschkål stormtrivdes.
Sen kom jag med röjsågen med trimmerlinan på och sen hållt efter delvis med gräsklippren.

Jag skulle börja rensa men insåg vilket hästjobb det skulle bli så kör nog på fuskvarianten och lägger wellpapp i botten och sen jord uppepå, med tiden kommer ju wellpappen förmultna och då är nog det som var under den kvävt. 😅
Lite därför jag tänkte köra på byggmaxs jord då den är billigare än t ex. blomsterlandet men inte lika bra, den duger säkert jättebra till blomsterrabatt.
Hoppas mina fröer kommer imorrn. 😇
 
Börjar smått, inväntar den naturliga förökningen och lagom till jag är pensionär så har jag ett hav av tulpaner :D
Låter fantastiskt :D Har du besökt Keukenhof? Om inte måste du ju dit :love:

Jag älskar ha tulpaner i vas men har ju odågor som både käkar på dem och knipsar av dem, tulpaner är smaskens tydligen :cautious: så blir himla kul med en rabatt och äntligen kunna njuta av dem :D
 
Låter fantastiskt :D Har du besökt Keukenhof? Om inte måste du ju dit :love:

Jag älskar ha tulpaner i vas men har ju odågor som både käkar på dem och knipsar av dem, tulpaner är smaskens tydligen :cautious: så blir himla kul med en rabatt och äntligen kunna njuta av dem :D
Trädgårdsodågor slipper man med såna här på gården :sneaky:

1656013079834.jpg

Första 2 åren här traskade rådjur kors och tvärs överallt, alla tider på dygnet.
Nu håller de sig runtomkring och passerar ibland nere vid logen under senhösten, men de undviker numera själva trädgården :D
 
Trädgårdsodågor slipper man med såna här på gården :sneaky:

Visa bifogad fil 96296
Första 2 åren här traskade rådjur kors och tvärs överallt, alla tider på dygnet.
Nu håller de sig runtomkring och passerar ibland nere vid logen under senhösten, men de undviker numera själva trädgården :D
Fin :love: Vi hade behövt några nere på lottområdet men är allmänt område och strikt koppeltvång året runt tyvärr. Ska lägga det på minnet tills den dag jag har ett eget litet hus! Rådjur är söta men inte i trädgården :)

Mina är ju inte riktigt trädgårdsodågor dock, mer bortskämda hemodågor :D Tror de läste Mulle-serien som små...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 738
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp