Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag älskar att ha trädgård 😭 Gråtsmiley för jag blir sådär tårögt glad över den. Nu när man är ledig och har tid och ork. Igår kväll kändes det som ren terapi att gå runt och rensa, plantera och fixa med musik i öronen i kvällssolen. Magiskt. Jag upptäckte en fin rosenmalva som jag trott var ogräs. Kan ha dragit upp några plantor tidigare i våras 🫣 Det är också så underbart härligt att kunna vara hemma men liksom bo utomhus nästan. Leka, äta, bada där.

Jag vill nu börja projektet med att så ängsparti! Otålig för det står ju faktiskt på påsarna att man bör så från mitten på augusti (vissa september) så är väl lite tidigt än...? Kliar i fingrarna dock! Men får väl vänta någon månad till om det är större chans att lyckas då...
 
Älskar vår slangbox!
Ja, det kommer ju underlätta saker en del. Jag har använt den lite utan att den har suttit fast i väggen också, eftersom det ändå var bättre än att använda den trasiga slangen. Men det är fruktansvärt tröttsamt att dra ut slangen ur den när den ligger löst :D Ser mycket fram emot att gå ut och vattna imorgon!
 
Alltså jag älskar att ha trädgård 😭 Gråtsmiley för jag blir sådär tårögt glad över den. Nu när man är ledig och har tid och ork. Igår kväll kändes det som ren terapi att gå runt och rensa, plantera och fixa med musik i öronen i kvällssolen. Magiskt. Jag upptäckte en fin rosenmalva som jag trott var ogräs. Kan ha dragit upp några plantor tidigare i våras 🫣 Det är också så underbart härligt att kunna vara hemma men liksom bo utomhus nästan. Leka, äta, bada där.

Jag vill nu börja projektet med att så ängsparti! Otålig för det står ju faktiskt på påsarna att man bör så från mitten på augusti (vissa september) så är väl lite tidigt än...? Kliar i fingrarna dock! Men får väl vänta någon månad till om det är större chans att lyckas då...
Känner exakt samma! Känner en otrolig tacksamhet när jag går runt i trädgården. Tänk att man få ha det såhär fint och bra!
 
Kaprifolen som jag grävt upp hos min mamma som gick bort i våras har också börjat skjuta skott 😭 Trots att jag knappt fick med nåt rotsystem, den fick stå och torka i liten kruka med knappt nån jord i flera veckor och sen har den planterats ut på det karga berget med ganska lite jord 🫣😅 Sån kämpe! Trodde den var heldöd länge och nu plötsligt grön!

Det gav också en himla mersmak till att se fler saker spira 🧡
 
Cherry caramel flox som blommar så fint 🥰

IMG_20220728_201625641.jpg
 
Sådär ja, då va blomsterrabatten anlagd. Konstaterade att det saknas lite jord, så tänkte jag köper en kärra jord, så kan jag fylla igen bakom. Tror tulpanlökarna som jag får hem i september inte bryr sig om de sitter i vanlig jord eller planteringsjord.

Killen tyckte det var onödigt arbete då det fanns risk att han skulle slå ner det med trimmern nästa år. Gör du det är du död ☠️ sa ja då. 🙈

B9A7F2F6-54CA-41FF-97CA-E9DEF7E754BE.jpeg
 
Vaxbönor, någon som odlar det? Dagens besök hade med sig en hög som hen fått från en kollega ^^ så himla gott! Har glömt bort bönor, pinsamt.... Måste iaf köpa in till nästa år 😁
Ja! Men bara i en liten kruka i år, vilket är på tok för lite! :cautious: Fick betydligt fler i fjol när jag gav dem lite bättre förutsättningar. Behöver helt klart hitta en bra plats åt dem till nästa säsong!
 
Nu är nästa planering för höstens plantering igång.

Har en kompis över på besök som är intresserad av trädgård och växter. Hon utbrast "vid det här planket måste du ju sätta en klätterros!". Ja, hon hade ju helt rätt förstås, den kommer göra sig sååå fin där.

Men just nu är det sten där, med tjock markduk under dom håller ogräset borta väldigt effektivt. Hur gör man då om man vill plantera en ros (och kanske en klematis) här? Finns det risk att det börjar växa upp ogräs om jag gör ett snitt där och skjuter inte växterna skott från rötterna?
 

Bifogade filer

  • PXL_20220730_190132440.MP.jpg
    PXL_20220730_190132440.MP.jpg
    398,3 KB · Visningar: 26
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 895
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 738
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 246
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp