Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har det varit SOL efter vad som känns som en evighet av regn och mulet :banana: Blev inga större projekt men reda ut tomattrassel, se över odlingarna och äntligen förstå vad min mysko planta var.... Planterade ju tätt tidigare så delade på dom men kom aldrig på vad sjutton det kunde vara. Det var Million bells som jag plågat i samplanteringar och även nu i liten kruka men de blommar iaf:rofl: Trodde ingen av dom kom över fröstadiet:o
 
En av mina närmsta vänner var för första gången på besök i nya huset. Så kul att ha henne här för hon delar mitt trädgårdsintresse och kom med massa bra idéer om trädgården.

Jag fick också en buskros, en Louis bugnet, och det känns så roligt att få en planta att plantera ut. Som alltid kommer påminna mig om henne! Jag är ju inte så noga utan tycker det mesta är fint så jag är så glad att hon vågade köpa en växt till trädgården 😍😍 Det var lite knepigt att hitta ett bra ställe men nu chansar jag så får vi se om det funkar!

Skördade också första tomaten idag. Lillan fick äran att äta den och hon blundande och sa "Mmmmmmm!".
 
Nu håller vi på att måla staketet som vätter mot gatan. Inte det lättaste med lasyrfärg. Vi började måla och det var mulet, sen kom solen och då torkade färgen för snabbt så fick avbryta. Halva staketet hann målas.

ED94F95A-F984-486D-B7D6-1649183430D9.jpeg
 
En av mina närmsta vänner var för första gången på besök i nya huset. Så kul att ha henne här för hon delar mitt trädgårdsintresse och kom med massa bra idéer om trädgården.

Jag fick också en buskros, en Louis bugnet, och det känns så roligt att få en planta att plantera ut. Som alltid kommer påminna mig om henne! Jag är ju inte så noga utan tycker det mesta är fint så jag är så glad att hon vågade köpa en växt till trädgården 😍😍 Det var lite knepigt att hitta ett bra ställe men nu chansar jag så får vi se om det funkar!

Skördade också första tomaten idag. Lillan fick äran att äta den och hon blundande och sa "Mmmmmmm!".

Det där är en nog så fin del av att ha trädgård, att få växter från olika håll - och att så småningom dela med sig till andra som ett litet minne av en själv! Nu kan jag gå min trädgårdsrunda och tänka på två av mina grannar när jag kommer till bolltisteln och gräsen, min syster när jag kommer till en av Ghislaine de Feligonde-rosorna, mina föräldrar som jag fick magnolian av, en polis som jag lärt känna när jag doftar på fjärilsbusken som jag fick därifrån, mina kollegor som sponsrat med en björnbärsbuske, min andra snälla granne när jag plockar av prästkragarna, etc.

Och givetvis alla bukefalister som @mamman, @Scata, @tanten och @athena_arabians som har sponsrat med fröer till aklejor och Saxboärter och annat fint och gott. Nu har jag ett outnyttjat presentkort från ett tredje par snälla grannar hos den lokala handelsträdgården, så de ska snart också få en "egen" växt eller träd, extra passande eftersom mannen byggt mitt älskade växthus. Och varje år får de några tomat- och gurkplantor från mig. Det är som att ha ett litet rotsystem av snälla och generösa människor man känner hemma hos sig, och påminnas om dem i vardagen på ett härligt sätt!
 
Någon här som haft perenna jätteliljor? Jag skall sätta till nästa år, men börjar undra om jag underskattat just hur "jätte" de är :nailbiting:
 
Är inte alla liljor perenna?
Hur stora de blir beror nog på omvårdnad, jord och gödsel?
Jag vet inte riktigt varför jag skrev med "perenn", lite trött i huvudet. Hur som helst är det Cardiocrinum Giganteum jag tänkt sätta. Att den var stor var jag på det klara med, men en liten sent omsider googling har informerat mig om att det är världens största art av lilja och jag börjar fundera på hur mycket plats den kommer behöva, om jag nu lyckas få den att övervintra.
 
Jag vet inte riktigt varför jag skrev med "perenn", lite trött i huvudet. Hur som helst är det Cardiocrinum Giganteum jag tänkt sätta. Att den var stor var jag på det klara med, men en liten sent omsider googling har informerat mig om att det är världens största art av lilja och jag börjar fundera på hur mycket plats den kommer behöva, om jag nu lyckas få den att övervintra.
Tvungen å googla, den var ju typ i höjd med ett mindre träd, fin 😁👌
 
Ugh, vill slakta varenda höna jag har. Här kämpar man med trädgården som ett jävla svin och så glömmer svärmor grinden öppen = mayhem. Nästan varenda lök uppriven, en gurkplanta har gått hädan och min isop har fått se döden i vitögat. Jävla as.
 
Ugh, vill slakta varenda höna jag har. Här kämpar man med trädgården som ett jävla svin och så glömmer svärmor grinden öppen = mayhem. Nästan varenda lök uppriven, en gurkplanta har gått hädan och min isop har fått se döden i vitögat. Jävla as.
Det är ett gissel, vet att min svärmor som har höns har fått stängsla in trädgården rejält. Ibland släpper de ut hönorna och då är trädgårdslanden instängslade.
Själv hade jag nog inte ens velat ha hönor så nära trädgården om det gick att undvika.
I ditt fall verkar de va riktigt olyckligt i och med en glömd grind. Hoppas det löser sig för dig.

Om inte annat gör någon god kycklingrätt, så kanske det känns lite bättre sen. ❤️
 
Ugh, vill slakta varenda höna jag har. Här kämpar man med trädgården som ett jävla svin och så glömmer svärmor grinden öppen = mayhem. Nästan varenda lök uppriven, en gurkplanta har gått hädan och min isop har fått se döden i vitögat. Jävla as.

Jävla as var ordet. Jag vattnar som en tok på utvalda ställen på morgnarna när jag ska vara borta på dagen, för att försöka minska motivationen att synliga kvadratcentimetrar jord ska tolkas som en allmän jordbadshönsswimmingpool (oavsett vad som råkar växa i närheten av de öppna ytorna). Men tack vare denna påminnelse kom jag på att jag rensade vid betorna igår kväll och öppnade upp det frenetiska hönssäkrandet i form av nät runt typ allt. Men bommade att både tillsluta det och att vattna där i morse. Troligen är det en öppen krater om cirka åtta timmar.

(de har ändå fått hållas med en krater vid några rosor där jag inte orkat stänga ute dem, men det är ju säkrast att göra arton nya om man får chansen)
 
Det är ett gissel, vet att min svärmor som har höns har fått stängsla in trädgården rejält. Ibland släpper de ut hönorna och då är trädgårdslanden instängslade.
Själv hade jag nog inte ens velat ha hönor så nära trädgården om det gick att undvika.
I ditt fall verkar de va riktigt olyckligt i och med en glömd grind. Hoppas det löser sig för dig.

Om inte annat gör någon god kycklingrätt, så kanske det känns lite bättre sen. ❤️

Ja, man får stängsla, stängsla, stängsla. Denna gång var det en grind men jag har några individer som helt enkelt hoppar över staketet eller hittar hål i häcken. De är inte dumma, för om de råkar se mig i köksfönstret eller höra min röst springer de kvickt ut. :meh: Helt medvetna om att de absolut inte får vara där inne.

Nu har vi en stor flock på över 40 höns pga flera kullar under våren, så flera ska avyttras. Men har bestämt mig för att även sälja de individer som inte ger med sig.
 
Jävla as var ordet. Jag vattnar som en tok på utvalda ställen på morgnarna när jag ska vara borta på dagen, för att försöka minska motivationen att synliga kvadratcentimetrar jord ska tolkas som en allmän jordbadshönsswimmingpool (oavsett vad som råkar växa i närheten av de öppna ytorna). Men tack vare denna påminnelse kom jag på att jag rensade vid betorna igår kväll och öppnade upp det frenetiska hönssäkrandet i form av nät runt typ allt. Men bommade att både tillsluta det och att vattna där i morse. Troligen är det en öppen krater om cirka åtta timmar.

(de har ändå fått hållas med en krater vid några rosor där jag inte orkat stänga ute dem, men det är ju säkrast att göra arton nya om man får chansen)

Haha, ja alltså de där jävla rabatterna jag har utanför trädgården... kratrar, var ordet. Överallt! Men där har jag gett upp, det får helt enkelt vara. Allt jag är rädd om får flytta till baksidan som är inhägnad.
 
Ja, man får stängsla, stängsla, stängsla. Denna gång var det en grind men jag har några individer som helt enkelt hoppar över staketet eller hittar hål i häcken. De är inte dumma, för om de råkar se mig i köksfönstret eller höra min röst springer de kvickt ut. :meh: Helt medvetna om att de absolut inte får vara där inne.

Nu har vi en stor flock på över 40 höns pga flera kullar under våren, så flera ska avyttras. Men har bestämt mig för att även sälja de individer som inte ger med sig.
Kan bara föreställa mig hur det är. Svärmor och hennes gubbe hade fått höja staketet då likt några av dina hade de hittar sätt att ta sig över.

Ögontjänare med andra ord. 🐓💨💨

Va inte heller den lilla flocken höns. 👀
Då förstår jag att det verkligen blir mayhem av en glömd grind.
 
Mitt lilla trädgårdsland klarade sig ju undan hönorna riktigt länge innan de plötsligt upptäckte att det var värdens bästa sprättjord där. Fick stängsla runt dahliaodlingen men de har en bit kvar att gräva i där det inte spelar så stor roll. Just nu. Under jordärtskockorna är det tydligen bäst! Blir också intressant att se vem som vinner den kampen 😂 Som tur är har de låtit bli mina övriga rabatter. Och till nästa säsong ska det bli ett snyggare staket än ett lutande i putsnät 😂 Kastanjestaket är ju snyggt men måste ju fordras med kycklingnät. Dessutom misstänker jag att det är lite för inbjudande att hoppa upp på. Taggtråd på toppen kanske? 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 907
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 740
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 246
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp