Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir ohemula mängder rödvinbär i år, så nu ligger 6 kg av dem i majan :up:

1659435099957.jpg


Har 2 stora buskar och har inte plockat tomt på den första än 🤷‍♀️
 
Jag har kål på många ställen i trädgården och en pallkrage (det som är den egentliga kålodlingen) har skydd, så jag hoppas att få något kålhuvud i år :up:
Men man vet aldrig...

Jag har precis beställt Turex efter att ha sett massor av kålfjäril. Hoppas den kommer i morgon så att de försvinner och jag får skörd. Här finns både kålmal och kålfjäril, när hjälper inte. Tidig försådd och skörd av dessa, samt Turex så att de som finns kvar hinner återhämta sig räddar skörden här de flesta år.
 
Nät är ett måste, jag har nät och har lite angrepp av kålmal men de är inte alls lika många eller glupska som kålfjärilen så kålen blir inte kaläten på samma vis.
Ja jag vet egentligen det. Men vi flyttade in i huset först efter midsommar så ”hann” ändå inte odla något, förutom den här enda spetskålen som vi fick då och jag pallade inte sätta upp nät för den enda 😇 men nästa år..!
 
Vad beror det på?
De skjuter stock om jag har fattat rätt
Alltså de blir stressade av värme eller torka och vill sätta frö
Och de har kanske fått för lite vatten för regnar gör det ju inte här :(
Värmen är ju dock svårare att påverka :sorry:
Men jag borde kanske vattnat mer
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 906
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 740
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 246
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp