Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är grävt ändå ner i botten :down:
Jag lurar på grävlingen men då måste han hoppat upp :confused:
För grävlingen är här men rådjuren brukar inte vara här sommartid

Ja, det ser mer ut som grävling. Typiskt hål. De kan ju vara ganska smidiga, så inte helt omöjligt att den kommit upp där.
 
Kolla här vad som växer på en grav på jobbet, tuppkam!
IMG-20220805-WA0002.jpeg

Det finns i gult och ljusare rosa också på samma grav. Är det någon som vet något om dem? Tycker de är så fräna!
 
Mynta,... Är inte kompis med mig,.... alla blir helt skräckslagna (ok lite överdrivet från min sida, men ändå) när jag säger att jag planterat ut det i rabatten...oh nä, det kommer ta ööööver allt... Säger precis alla. Men nope, nä ingen risk, all mynta här bara dör oavsett vad jag gör 🤷Jag vill ju ha mkt, jag vill ju att det ska ta över :arghh:


Men jaja, mkt annat som är fint i trädgården nu iaf. Bla en ståtlig café au lait som jag kan titta på från sovrummet 😍 och tomaterna mognar sakta men säkert 👌🙌
 
Mynta,... Är inte kompis med mig,.... alla blir helt skräckslagna (ok lite överdrivet från min sida, men ändå) när jag säger att jag planterat ut det i rabatten...oh nä, det kommer ta ööööver allt... Säger precis alla. Men nope, nä ingen risk, all mynta här bara dör oavsett vad jag gör 🤷Jag vill ju ha mkt, jag vill ju att det ska ta över :arghh:


Men jaja, mkt annat som är fint i trädgården nu iaf. Bla en ståtlig café au lait som jag kan titta på från sovrummet 😍 och tomaterna mognar sakta men säkert 👌🙌
Här är det gräslöken som aldrig blir något. Om jag så sår själv eller köper flera färdiga plantor så får jag år 2 typ 7 strån 🙄
 
Tänker på det här med att låta bli att klippa gräsmattan och låta det bli äng. Det känns som om bilden av detta är något romantiserad. Jag får ingen äng om jag låter bli att klippa. Gräset blir bara högt och så ger jag alla växter som skjuter rotskott fullt utrymme. Jag har hur många olika växter som helst som skjuter rotskott. Att låta bli att klippa skulle resultera i en slyskog. (Syntes tydligt förra året och även nu då det är över en månad sedan jag klippte.)

Och även ängen ska slås en gång om året. Jag är för dålig på att hantera en lie i mjukt gräs så då måste jag köpa en grästrimmer för en massa pengar. Och sen ska allt gräs krattas ihop. Då tomten är stor blir det ett hästjobb.

Jag tänkte jobba på att försöka få bort växter som skjuter rotskott, men vissa saker behöver jag leva med. Grannen har rönnspirea och klasespirea vid tomtgränsen. Så det kommer obönhörligen växa in på min tomt. Sen har jag en syrenhäck som funnits här i evigheter. Den är bedårande när den blommar, men de jävla rotskotten är ett aber. Jag vill varken ha rotskotten eller ta bort häcken. Får nog stå ut med rotskotten från den. Och då måste jag klippa gräset i närheten. Annars tar syrenen över.

Nej, det lär inte bli någon äng runt huset. Möjligen nere på åkern då i så fall.
 
20220806_173721.jpg


Idag stod tömning av hönshus på schemat, så det var bara att sätta igång den tredje utbyggnaden av trädgårdslandet för detta år. :) 6 st 120x80 och 8 st 80x60 pallkragar. Ett par 120x80 vid kål-landet också. Givetvis tog markduken slut, som den alltid gärna gör, så det blir veckans inköp. Platsen kommer även att kompletteras med två rabatter med stenkant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 895
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 738
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 246
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp