Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
20 sidor efter igen, suck
Har en fråga. Min gamla rabatt som jag gav upp för många år sedan då jag kunde ägna hela sommaren varje år åt att rensa kvickrot i den har växt igen totalt med hallon, kanelros och vresros. Idag insåg jag att en av floxen mot all förmodan har överlevt och tänker blomma inne i djungeln. Hur korkat är det att gräva upp den NU och flytta den. Har en plats åt den men det kanske är bättre att vänta till sent i höst (om den ens lever då). Om årets blommor går åt pipan struntar jag i är bara intresserad av att plantan ska överleva.
 
Visa bifogad fil 97157

Idag stod tömning av hönshus på schemat, så det var bara att sätta igång den tredje utbyggnaden av trädgårdslandet för detta år. :) 6 st 120x80 och 8 st 80x60 pallkragar. Ett par 120x80 vid kål-landet också. Givetvis tog markduken slut, som den alltid gärna gör, så det blir veckans inköp. Platsen kommer även att kompletteras med två rabatter med stenkant.
Är det någon som någonsin har sagt till dig att du är galen :confused:
Annars gör jag det nu: Du är galen! Odlingsgalen :nailbiting::D:heart
 
Är det någon som någonsin har sagt till dig att du är galen :confused:
Annars gör jag det nu: Du är galen! Odlingsgalen :nailbiting::D:heart

Det är skönt att kunna hänvisa till att det finns mer galna odlare när synpunkter kommer på nästa snickrande av odlingskrage.

Helt klart odlingsgalen! :) Drömmen är ju att ta tillbaka våra gärden men samtidigt får vi inse att det inte är förenligt med våra heltidsjobb för tillfället.
 
Mynta,... Är inte kompis med mig,.... alla blir helt skräckslagna (ok lite överdrivet från min sida, men ändå) när jag säger att jag planterat ut det i rabatten...oh nä, det kommer ta ööööver allt... Säger precis alla. Men nope, nä ingen risk, all mynta här bara dör oavsett vad jag gör 🤷Jag vill ju ha mkt, jag vill ju att det ska ta över :arghh:


Men jaja, mkt annat som är fint i trädgården nu iaf. Bla en ståtlig café au lait som jag kan titta på från sovrummet 😍 och tomaterna mognar sakta men säkert 👌🙌
Samma här! Oreganon och citronmelissen konkurrerade bort all mynta 🥲
 
20 sidor efter igen, suck
Har en fråga. Min gamla rabatt som jag gav upp för många år sedan då jag kunde ägna hela sommaren varje år åt att rensa kvickrot i den har växt igen totalt med hallon, kanelros och vresros. Idag insåg jag att en av floxen mot all förmodan har överlevt och tänker blomma inne i djungeln. Hur korkat är det att gräva upp den NU och flytta den. Har en plats åt den men det kanske är bättre att vänta till sent i höst (om den ens lever då). Om årets blommor går åt pipan struntar jag i är bara intresserad av att plantan ska överleva.

Grävde upp massor av flox ifjol när de blommade just för att det var då jag hittade dem (och skulle grusa uppfart där de bodde), de har inte blommat lika rikligt i år, men har i alla fall överlevt fint allihopa trots att jag mest ställde rotklumparna ovanpå en lerhög, så jag hade gjort ett försök!
 
Grävde upp massor av flox ifjol när de blommade just för att det var då jag hittade dem (och skulle grusa uppfart där de bodde), de har inte blommat lika rikligt i år, men har i alla fall överlevt fint allihopa trots att jag mest ställde rotklumparna ovanpå en lerhög, så jag hade gjort ett försök!
Tack

För övrigt är jag "kär" i min batteridrivna trimmer. Har kört mer trimmer i år än någonsin tidigare. Blir ännu bättre när originaltråden är slut så jag kan sätta i en lite kraftigare.
 
20 sidor efter igen, suck
Har en fråga. Min gamla rabatt som jag gav upp för många år sedan då jag kunde ägna hela sommaren varje år åt att rensa kvickrot i den har växt igen totalt med hallon, kanelros och vresros. Idag insåg jag att en av floxen mot all förmodan har överlevt och tänker blomma inne i djungeln. Hur korkat är det att gräva upp den NU och flytta den. Har en plats åt den men det kanske är bättre att vänta till sent i höst (om den ens lever då). Om årets blommor går åt pipan struntar jag i är bara intresserad av att plantan ska överleva.
Jag flyttar perenner hela säsongen, det brukar gå fint! :D
 
Finns det något jag kan odla nu? Vitlök?
Kålen är bajs. Bara kasta. Nästa år måste hag täcka med något. Den var så fin fram tills sista dagarna nu. Totalt uppäten.
Alla asiatiska bladgrönsaker och övriga kortdagsväxter som rädisa, rovor och spenat funkar bra nu. Bladkål funkar också men det blir mest småblad den här säsongen (så kan de hypotetiskt ge tidig skörd i vår, men mer troligt bli vintermat till rådjur).
 
Alla asiatiska bladgrönsaker och övriga kortdagsväxter som rädisa, rovor och spenat funkar bra nu. Bladkål funkar också men det blir mest småblad den här säsongen (så kan de hypotetiskt ge tidig skörd i vår, men mer troligt bli vintermat till rådjur).
Och @Ajda om kål som du sår mitten-slutet augusti, sådär lagom när nuvarande invasion är över, överlever vintern så kommer de nästa vår kunna ge skörd innan kålmal och -fjäril vaknat för säsongen. Vilket, igen hypotetiskt, gör kål kul igen.
 
Och @Ajda om kål som du sår mitten-slutet augusti, sådär lagom när nuvarande invasion är över, överlever vintern så kommer de nästa vår kunna ge skörd innan kålmal och -fjäril vaknat för säsongen. Vilket, igen hypotetiskt, gör kål kul igen.
Det där gav mig en idé. Jag har gallret till en gammal kaninbur som jag har över krokusen, ja desperat jag vet. Kanske skulle så viss kål i höst och ställa den över sådden
 
IMG_20220807_182616127.jpg

Dagens fångst till kvällens tacos! :love:
 
Har nu försökt vara hård mot min uteplats ikväll, jag vill också rymmas så alla penseer behövs inte längre:laugh:
Hittade löss på fler växter än innan menmen... något ska man väl göra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 895
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 738
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 246
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp