Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade även en fin funkia som fick flytta in bredvid blåklinten och syrenen i rabatten.

F295E6BC-F882-4EE2-97B0-7A9D1709392B.jpeg
 
Vips har jag rensat min entrerabatt igen och i samma veva insåg jag att det är dags att plantera blomsterlök. Men vilken butik rekommenderar ni att köpa från?
 
Till nästa år ska jag försöka komma ihåg att de där små självsådda plantorna blir stora och inte alls får plats mellan grönsakerna och kallhjärtat rycka upp dem. I mitten ser ni morötter, vaxbönor och två sorters persilja.
 

Bifogade filer

  • 3C47DCEA-C107-46B6-877C-50FCD4B94533.jpeg
    3C47DCEA-C107-46B6-877C-50FCD4B94533.jpeg
    678,5 KB · Visningar: 58
Till nästa år ska jag försöka komma ihåg att de där små självsådda plantorna blir stora och inte alls får plats mellan grönsakerna och kallhjärtat rycka upp dem. I mitten ser ni morötter, vaxbönor och två sorters persilja.
Haha jag får inga morötter i år, ingen rödlök heller. För att jag inte ryckte upp de små oskyldiga självsådda :laugh:
 
Vi fick en vindruvor planta av mamma för några år sen. Hade inga större förhoppningar utan satte den på en skitplats tyckte vi.
Den höll inte med, den älskar platsen bakom garaget och intill vår altan. Vi har aldrig beskurit den utan den får fritt spelrum. Helt galet vad mycket vindruvor den producerar. Plantan är kanske… 5 år max.
 
Vi fick en vindruvor planta av mamma för några år sen. Hade inga större förhoppningar utan satte den på en skitplats tyckte vi.
Den höll inte med, den älskar platsen bakom garaget och intill vår altan. Vi har aldrig beskurit den utan den får fritt spelrum. Helt galet vad mycket vindruvor den producerar. Plantan är kanske… 5 år max.
Vi fick en vindruvor planta av mamma för några år sen. Hade inga större förhoppningar utan satte den på en skitplats tyckte vi.
Den höll inte med, den älskar platsen bakom garaget och intill vår altan. Vi har aldrig beskurit den utan den får fritt spelrum. Helt galet vad mycket vindruvor den producerar. Plantan är kanske… 5 år max.
3089C56E-E020-4B10-82D9-80327233AFF6.jpeg
 
Vi ska troligtvis sälja vårt hus. Antingen i höst eller under nästa år. Hur klarar man det? Vill gräva upp hela tomten och huset och frakta det. Trädgården är lummig, med fantastiska växter. De förra ägarna var ett gammalt träsgårdsintresserat par. Även om vi fick rensa och ta bort mängder med gamla (för gamla) växter tycker ju jag vi förvaltat det och gjort det till vårt nu. Personligen tycker ju jag huset är ovärderligt.
 
Vi ska troligtvis sälja vårt hus. Antingen i höst eller under nästa år. Hur klarar man det? Vill gräva upp hela tomten och huset och frakta det. Trädgården är lummig, med fantastiska växter. De förra ägarna var ett gammalt träsgårdsintresserat par. Även om vi fick rensa och ta bort mängder med gamla (för gamla) växter tycker ju jag vi förvaltat det och gjort det till vårt nu. Personligen tycker ju jag huset är ovärderligt.
Jag tycker också det är jobbigt när man ska flytta i från trädgården, de inventarierna är det ju liksom ingen som verkar värdera. Alla växter man lagt så mycket tid på. Om ni har möjlighet och ska flytta till ny trädgård kanske det kan vara aktuellt att antingen överlappa flytten eller fråga de som flyttar in om de kan tänka sig låta dig hämta dina växter.
 
Jag tycker också det är jobbigt när man ska flytta i från trädgården, de inventarierna är det ju liksom ingen som verkar värdera. Alla växter man lagt så mycket tid på. Om ni har möjlighet och ska flytta till ny trädgård kanske det kan vara aktuellt att antingen överlappa flytten eller fråga de som flyttar in om de kan tänka sig låta dig hämta dina växter.

Det är egentligen inte växterna i sig jag kommer sörja, utan helheten.

Älskar vår altan med summer snow och vindruvorna som klättrar upp för stolparna och klänger över taket. Som en oas.

Husets ljusinsläpp.

Men mest känslan över att det faktiskt är VÅRT hem.

Nu vill folk oftast ha en lättskött trädgård, stor gräsmatta med fula stenläggningar och ett ensamt träd mitt i.
Eller så är det bara så jag tror folk vill ha det.
 
Det är egentligen inte växterna i sig jag kommer sörja, utan helheten.

Älskar vår altan med summer snow och vindruvorna som klättrar upp för stolparna och klänger över taket. Som en oas.

Husets ljusinsläpp.

Men mest känslan över att det faktiskt är VÅRT hem.

Nu vill folk oftast ha en lättskött trädgård, stor gräsmatta med fula stenläggningar och ett ensamt träd mitt i.
Eller så är det bara så jag tror folk vill ha det.

Tror det är många som vill ha det så som du skriver, för att det är lättskött. Men det finns ju många tricks för att ha en grön och lättskött trädgård. Men då måste man ändå ha tid till att sätta sig in i det, men vill också tro att trenden är på väg att vända. Tycker många dom sista åren har börjat intressera sig mer för det gröna lummiga, mig själv inkluderat 🌿 ☺️

Tillägg, er trädgård låter jätte fin 😍👌 drömmer om vindruvor över vår altan ^^
 
Så besviken på vitlöken. Jag VET att jag slarvat med gödningen, så två sorter var små. Inga konstigheter, den tredje sorten var stor och fin! Men alla jävla lök-larver/maskar! :arghh: jag har hängt upp 60 vitlökar på tork (mot 100 förra året) och vi får se vad som kommer gå att använda.. jag har egentligen inte möjlighet att byta plats till nästa år, men jag får helt enkelt lösa det. Största besvikelsen i år!!

Bilden är på en helt enorm lök som inte klyftat sig alls :D
IMG20220803184456.jpg
 
Så besviken på vitlöken. Jag VET att jag slarvat med gödningen, så två sorter var små. Inga konstigheter, den tredje sorten var stor och fin! Men alla jävla lök-larver/maskar! :arghh: jag har hängt upp 60 vitlökar på tork (mot 100 förra året) och vi får se vad som kommer gå att använda.. jag har egentligen inte möjlighet att byta plats till nästa år, men jag får helt enkelt lösa det. Största besvikelsen i år!!

Bilden är på en helt enorm lök som inte klyftat sig alls :D
Visa bifogad fil 97353
Hos oss har det varit halvdåligt på tomater gurka och än så länge squashen trotts 8 plantor...

Löklarver ? 😭😭😭 låter inte roligt.
 
Ett par frågor:

- Vad har ni som blommar nu och framåt? Bor i zon 3.

- Hur skyddar ni dahlior i rabatt från sniglar?
 
Ett par frågor:

- Vad har ni som blommar nu och framåt? Bor i zon 3.

- Hur skyddar ni dahlior i rabatt från sniglar?
Förutom ettåriga växter? Höstflox, astrar, silverax, höstsilverax, oregano, rudbeckior, fjärilsbuske, remonterande rosor, näva rozanne, flera av gräsen börjar blommar nu och står till vintern, kärleksört, brudslöja, röllika, perowskia, renfana, isop. Är de jag kommer på just nu.
 
Förutom ettåriga växter? Höstflox, astrar, silverax, höstsilverax, oregano, rudbeckior, fjärilsbuske, remonterande rosor, näva rozanne, flera av gräsen börjar blommar nu och står till vintern, kärleksört, brudslöja, röllika, perowskia, renfana, isop. Är de jag kommer på just nu.
Tack. Jag letar lite inspiration till nästa år, tycker blomningen börjar tunna ut lite tråkigt.
Men inser ju att jag har en del trots allt.
Nävor, rosor, dagliljor, stenkyndel och höstaster blommar. Lavendel, purpurklätt och oregano hänger i en liten stund till. Röllekan med. Lite mer timjan borde komma, samt alunrot.
Höstaster är på g. Solhatt, isop och dahlior försöker jag med men vill inte ta sig. Jungfrun i det gröna hittade jag igår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 738
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp