Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, på tal om annan tråd om att vara anonym på nätet och sådär. Om någon listat ut vem jag är, kan ni snälla låta bli att berätta för maken att jag råkade beställa lökar för tolv hundra? :o🤫

Bland annat ett (mycket prisvärt!) storpack med krokusar. Ser sååå mycket fram emot att plantera 200 sådana små... Hjälper det med lökjärn eller? Aldrig provat!
Jag brukar trycka ned spaden, vicka lite fram och tillbaka och sedan kila ned lökarna i springa som blir i marken. Trampa till lite efteråt så gräset sluter sig igen.
 
Jag brukar trycka ned spaden, vicka lite fram och tillbaka och sedan kila ned lökarna i springa som blir i marken. Trampa till lite efteråt så gräset sluter sig igen.

Också kört på den hittills. Tänkte om ett lökjärn är lättare än det eller bara ytterligare en onödig grej? 🤔
eller så lyfter jag bort ett lock av grässvålen och placerar ut lökarna på botten och sedan lägger jag tillbaka locket och trycker till. Då blir det ju mer som öar av lökar.

Ska försöka mig på något sådant lite mer genomtänkt i år tror jag. Innan har jag bara satt ut dem med jämna mellanrum, men klungor är ju jättefint!
 
Okej, på tal om annan tråd om att vara anonym på nätet och sådär. Om någon listat ut vem jag är, kan ni snälla låta bli att berätta för maken att jag råkade beställa lökar för tolv hundra? :o🤫

Bland annat ett (mycket prisvärt!) storpack med krokusar. Ser sååå mycket fram emot att plantera 200 sådana små... Hjälper det med lökjärn eller? Aldrig provat!
Jag brukar göra hål med spett till krokus. Stöttar, petar ner löken och går vidare till nästa lök. När jag är klar slänger jag över några nävar jord och bara krattar runt så det rasar ner i de små hålen, det är ganska effektivt!
Lökjärn är magiskt(!!) till tulpaner men alldeles för stort för krokus, dom är mini :D
 
Jag brukar göra hål med spett till krokus. Stöttar, petar ner löken och går vidare till nästa lök. När jag är klar slänger jag över några nävar jord och bara krattar runt så det rasar ner i de små hålen, det är ganska effektivt!
Lökjärn är magiskt(!!) till tulpaner men alldeles för stort för krokus, dom är mini :D

Lagom till narcisserna jag köpt alltså! :D

Måste nog tyvärr svänga förbi Blomsterlandet för att köpa ett... ojdå... :angel:
 
1.3 kg plockat i ena hallonsnåret idag 😊

20220810_154330.jpg
 
Okej, på tal om annan tråd om att vara anonym på nätet och sådär. Om någon listat ut vem jag är, kan ni snälla låta bli att berätta för maken att jag råkade beställa lökar för tolv hundra? :o🤫

Bland annat ett (mycket prisvärt!) storpack med krokusar. Ser sååå mycket fram emot att plantera 200 sådana små... Hjälper det med lökjärn eller? Aldrig provat!
Ååh jag som precis ögnat igenom senaste sidorna av tråden, såg alla bra tips på ställen att shoppa lökar och konstaterade att jahapp där rök höstbudgeten... :angel:
Har (tack och lov) inte shoppat några lökar än, kanske hinner jag lägga band på mig innan tusenlappen om jag påminner mig själv? Det finns ju så mycket fint jag villhöver! Särskilt när man vet att det kommer upp ur jorden som en liten fin present till våren när allt annat bara är brunt och tråkigt
 
Okej, på tal om annan tråd om att vara anonym på nätet och sådär. Om någon listat ut vem jag är, kan ni snälla låta bli att berätta för maken att jag råkade beställa lökar för tolv hundra? :o🤫

Bland annat ett (mycket prisvärt!) storpack med krokusar. Ser sååå mycket fram emot att plantera 200 sådana små... Hjälper det med lökjärn eller? Aldrig provat!
Det är lugnt. Vi är vell alla i samma träsk och trampar.....
 
Ååh jag som precis ögnat igenom senaste sidorna av tråden, såg alla bra tips på ställen att shoppa lökar och konstaterade att jahapp där rök höstbudgeten... :angel:
Har (tack och lov) inte shoppat några lökar än, kanske hinner jag lägga band på mig innan tusenlappen om jag påminner mig själv? Det finns ju så mycket fint jag villhöver! Särskilt när man vet att det kommer upp ur jorden som en liten fin present till våren när allt annat bara är brunt och tråkigt
Jag löser det genom att shoppa höstlökar typ i maj 🤪
 
Vi har en stor rabatt längs hela framsidan. Den är bra för det är så mycket växter i den som går ihop att inte ogräset syns, isch. Men den är lättskött av den anledningen.

Massa plattsättningar tycker ju jag personligen är svårskött. Pilla ogräs mellan dem är svårt och tar tiiiiid. Räcker med vår gång vi gjort från uppfart till ytterdörr. Spelar ingen roll att man lagt grus, markduk osv. Ogräset kommer ju uppifrån. Om vi skulle bo kvar hade jag nog skrapat ur alla fåror och lagt sånn där sand som ska vara ogräshämmande.
90% av mitt jobb är att skyffla ogräs i grus. Det går runt och runt, efter ca tre-fyra veckor är det som om vi inte varit där... :angel:
 
De jag köpte skulle inte levereras än på ett tag, hur höga är oddsen att jag råkar glömma att jag handlat och köpa fler tro? :idea::p
Alltså 100% förra året. La en enorm beställning i typ februari. Glömde det. La två beställningar, rätt stora, i juli. Efter jag skickat dom fick jag en konstig känsla och började gå igenom mailen. Nej, jag hade rätt.

Det blev förbannat mycket tulpaner planterade förra hösten helt enkelt. 🤷
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 738
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp