Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack. Jag letar lite inspiration till nästa år, tycker blomningen börjar tunna ut lite tråkigt.
Men inser ju att jag har en del trots allt.
Nävor, rosor, dagliljor, stenkyndel och höstaster blommar. Lavendel, purpurklätt och oregano hänger i en liten stund till. Röllekan med. Lite mer timjan borde komma, samt alunrot.
Höstaster är på g. Solhatt, isop och dahlior försöker jag med men vill inte ta sig. Jungfrun i det gröna hittade jag igår.
Bland de perenna är ju höstanemoner en trevlig växt med, kantnepetan brukar hänga i länge med (det har jag dock ingen eftersom katterna massakrerar den.
 
Sista 4 kg rödvinbär plockat idag, så totalt 19 kg har de två buskarna levererat i år 😊

1660059981163.jpg
 
Plockade in första chilin från växthuset för att ha i kvällens middag. Körde blunda och gapa med maken för att han skulle provsmaka den åt mig så att jag kunde bedöma hur mycket jag behövde ha i... Tydligen inte så mycket :angel:
IMG_20220809_185227114.jpg

Kul ändå att det går att odla något så starkt själv!:rofl: Har bara haft paprika tidigare.

Royal Black heter sorten och är väl ändå inte bland de starkare.
 
Trädgården har gått helt bananas de senaste veckorna, och jag älskar det! :D Här är dörren till min lägenhet (med obligatoriskt husdjur förstås. ), hela toppbågen av clematisarna är helt täckta med knoppar och tomatplantan jag har i bänken där är nästan en och en halv meter hög och typ lika bred.
Den gröna med stora blad till höger är min Café au lait Dahlia som nu har sin första knopp! :love:
298357678_3296992910519981_2242007088053745977_n.jpg


298470293_3296993333853272_8907949918682280634_n.jpg
 
Tror det är många som vill ha det så som du skriver, för att det är lättskött. Men det finns ju många tricks för att ha en grön och lättskött trädgård. Men då måste man ändå ha tid till att sätta sig in i det, men vill också tro att trenden är på väg att vända. Tycker många dom sista åren har börjat intressera sig mer för det gröna lummiga, mig själv inkluderat 🌿 ☺️

Tillägg, er trädgård låter jätte fin 😍👌 drömmer om vindruvor över vår altan ^^

Vi har en stor rabatt längs hela framsidan. Den är bra för det är så mycket växter i den som går ihop att inte ogräset syns, isch. Men den är lättskött av den anledningen.

Massa plattsättningar tycker ju jag personligen är svårskött. Pilla ogräs mellan dem är svårt och tar tiiiiid. Räcker med vår gång vi gjort från uppfart till ytterdörr. Spelar ingen roll att man lagt grus, markduk osv. Ogräset kommer ju uppifrån. Om vi skulle bo kvar hade jag nog skrapat ur alla fåror och lagt sånn där sand som ska vara ogräshämmande.
 
Vi har en stor rabatt längs hela framsidan. Den är bra för det är så mycket växter i den som går ihop att inte ogräset syns, isch. Men den är lättskött av den anledningen.

Massa plattsättningar tycker ju jag personligen är svårskött. Pilla ogräs mellan dem är svårt och tar tiiiiid. Räcker med vår gång vi gjort från uppfart till ytterdörr. Spelar ingen roll att man lagt grus, markduk osv. Ogräset kommer ju uppifrån. Om vi skulle bo kvar hade jag nog skrapat ur alla fåror och lagt sånn där sand som ska vara ogräshämmande.
Om jag skulle ta en bild på min markdukade ogräshämmande-sand-marksten-yta så skulle du hitta en annan lösning. Den är efter 2,5 år betydligt frodigare än gräsmattan bredvid. Och sanden var väldigt dyr.
 
Sitter med en stor varukorg med lökar och funderar på vilka jag ska beställa. Var uppe i ett par tusenlappar innan jag började gallra, kändes något i överkant :nailbiting: Men det är ju så fint på våren! :love:

Ska dessutom förhoppningsvis gå hemma hela våren, då behöver man väl något fint at titta på? Eller hur? :angel:
 
Sitter med en stor varukorg med lökar och funderar på vilka jag ska beställa. Var uppe i ett par tusenlappar innan jag började gallra, kändes något i överkant :nailbiting: Men det är ju så fint på våren! :love:

Ska dessutom förhoppningsvis gå hemma hela våren, då behöver man väl något fint at titta på? Eller hur? :angel:
Det behöver man absolut! Jag har beställt lökar för alldeles för mycket pengar. Från flera olika ställen, så varje beställning ser liksom inte galen ut enskilt :D Köpte bland annat 350 blandade narcisser som ska sättas i en slänt utmed min uppfart. Ser mycket fram emot våren!

Har precis räddat min robotgräsklippare från myrinvasion. Sjukt obehagligt med en stor hög med ägg och en massa små arga myror när man öppnar luckan och ska kolla varför han inte klipper...
 
Hur är det, får man tipsa om inköpsställen eller hinta iaf? Jag skulle verkligen vilja ha tips på vettiga lökställen (om någon orkar PM:a så är det välkommet :D)
 
Hur är det, får man tipsa om inköpsställen eller hinta iaf? Jag skulle verkligen vilja ha tips på vettiga lökställen (om någon orkar PM:a så är det välkommet :D)

Jag beställde från Bulbs.se i fjol, där jag sitter och botaniserar nu också, tycker det verkar vara bra priser när jag jämför. Men tar gärna tips på fler ställen för att kunna köra enligt @jarakamandan s förslag om att dela upp inköpen :angel:
 
Sitter med en stor varukorg med lökar och funderar på vilka jag ska beställa. Var uppe i ett par tusenlappar innan jag började gallra, kändes något i överkant :nailbiting: Men det är ju så fint på våren! :love:

Ska dessutom förhoppningsvis gå hemma hela våren, då behöver man väl något fint at titta på? Eller hur? :angel:

Okej, på tal om annan tråd om att vara anonym på nätet och sådär. Om någon listat ut vem jag är, kan ni snälla låta bli att berätta för maken att jag råkade beställa lökar för tolv hundra? :o🤫

Bland annat ett (mycket prisvärt!) storpack med krokusar. Ser sååå mycket fram emot att plantera 200 sådana små... Hjälper det med lökjärn eller? Aldrig provat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 738
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp