Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här busken har någon vendetta eller något. Den ger sig inte och verkar sätta nya skott av små rotstumpar.
Moderbusken är borta från rabatten, men fick inte med alla rötter även om
Jag försökte så gott det gick.

Där dessa skott tittar fram är de inte önskvärda. Funderar dock va det är för buske. Har för mig det fanns något liknande på ena skolan när jag växte upp och den satte några vita ”bär” som poppade om man trampade på dom.

59BCCA30-1E45-42BC-880D-1EAB5F4BB089.jpeg
 
Min höleverantör hörde av sig och hade mer hö hon ville bli av med och frågade om jag ville ha. Jag tackade ja, trots att jag inte hunnit med att hantera allt som jag fått av henne tidigare. En no-dig-bädd blev det ju i helgen och jag har kartong kvar. Men jag behöver mer kartong. Vore fint att få allt utlagt före vintern.
 
Jag har påbörjat min dahliavarukorg hos Magnolia Nossebro... De öppnade idag :D Ska dit på fredag på dahliautställning. Alla sorter blommar inte än, men jag kanske klarar mig med att se 400 på en gång...
Jag har just nu 40 stycken bokade. Behöver MAX 20. 🤪 Har dessutom funderingar på att inte ha en dahliarabatt alls då jag kommer jobba på annan ort och min stackars sambo behöver vattna alla mina växter när jag är borta. Vi får helt enkelt se hur länge frosten väntar, förra året fick jag njuta av dahliorna en bra bit in i oktober! Om frosten kommer tidigt i september kanske jag inte tycker att det är värt det, vi får se! :laugh:
 
Själv blev ja lite ledsen idag.
Kom ut till jordgubbslandet och ser att en av plantorna har dött. Vet inte vad som hänt, har en misstanke om myrorna som huserar i lådan men ej säker.

Sen är det lite misstänkt med jordgubbsplantorna att deras bär smakar smultron. Vet inte om det har någon betydelse att det fanns befintliga smultronbuskar i samma låda.
 
Själv blev ja lite ledsen idag.
Kom ut till jordgubbslandet och ser att en av plantorna har dött. Vet inte vad som hänt, har en misstanke om myrorna som huserar i lådan men ej säker.

Sen är det lite misstänkt med jordgubbsplantorna att deras bär smakar smultron. Vet inte om det har någon betydelse att det fanns befintliga smultronbuskar i samma låda.
Det var myrorna, började titta lite i jorden runt den döda plantan och där var det fullt med myror. Så bara för att jag stökade vid deras original-bo så flyttade de till en annan del av lådan. Nu blir här krig snart.
 
Den här busken har någon vendetta eller något. Den ger sig inte och verkar sätta nya skott av små rotstumpar.
Moderbusken är borta från rabatten, men fick inte med alla rötter även om
Jag försökte så gott det gick.

Där dessa skott tittar fram är de inte önskvärda. Funderar dock va det är för buske. Har för mig det fanns något liknande på ena skolan när jag växte upp och den satte några vita ”bär” som poppade om man trampade på dom.

Visa bifogad fil 96811
Snöbär
 
Jag har just nu 40 stycken bokade. Behöver MAX 20. 🤪 Har dessutom funderingar på att inte ha en dahliarabatt alls då jag kommer jobba på annan ort och min stackars sambo behöver vattna alla mina växter när jag är borta. Vi får helt enkelt se hur länge frosten väntar, förra året fick jag njuta av dahliorna en bra bit in i oktober! Om frosten kommer tidigt i september kanske jag inte tycker att det är värt det, vi får se! :laugh:
Har 30 i korgen nu 😂 Och typ 50 i trädgården... Sen är ju frågan i hur stor utsträckning jag lyckas med vinterförvaringen... Ska nog testa att ta lite frön i år också!
 
En fråga till @Ninnurur 😃 Jag noterade idag en lönnplanta i trädgården som har distinkt röda blad. Vi får många små lönnplantor varje år men de har normalt alltid gröna blad. Denna är ca 1,4 m hög och alla blad är mer eller mindre röda. De nyaste är mest röda men även de äldsta har en tydlig röd kant.

Tror du den kommer behålla sina röda färg? :) Kan det vara nån slags felfärgning på den? I så fall vill jag gräva upp och ge den en fin plats, nu står den jättedumt till. :) (Prickarna är någon rost som drabbar alla våra lönnar denna tid på året)
IMG_20220804_081957721.jpg
 
En fråga till @Ninnurur 😃 Jag noterade idag en lönnplanta i trädgården som har distinkt röda blad. Vi får många små lönnplantor varje år men de har normalt alltid gröna blad. Denna är ca 1,4 m hög och alla blad är mer eller mindre röda. De nyaste är mest röda men även de äldsta har en tydlig röd kant.

Tror du den kommer behålla sina röda färg? :) Kan det vara nån slags felfärgning på den? I så fall vill jag gräva upp och ge den en fin plats, nu står den jättedumt till. :) (Prickarna är någon rost som drabbar alla våra lönnar denna tid på året)
Visa bifogad fil 96882
De ser tyvärr inte tillräckligt röda ut för att den ska bli rödbladig tror jag. Men du kan ju alltid testa :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 907
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 740
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 246
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp