Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på allvar att göra mig av med katterna. Är så jävla besviken. Men då får jag väl problem med möss som äter upp mina sådder igen i stället. :banghead:

Vet inte var jag ska få kunna ha min förodling i fred.

Har du nånstans där du kan stänga dörren?

Katter är katter. De gör som de vill för det mesta. Menar inget illa med det. Man kan lära dem, men de kan lika gärna bara "lyda" när de vet att man ser. Våra hoppade sällan upp på diskbänken när vi var där. Men likväl var där små tassavtryck där lite då och då.
 
Senast ändrad:
Kompostgaller.
Ska jag sätta upp kompostgaller i verandafönstren så får inte odlingslådorna plats. De sticker ut från fönsterbänken. Jag får kanske ställa mig och snickra så kompostgallren kan fästas tillräckligt långt från fönsterglaset.

Har du nånstans där du kan stänga dörren?

Katter är katter. De gör som de vill för det mesta. Menar inget illa med det. Man kan lära dem, men de kan lika gärna bara "lyda" när de vet att man ser. Våra hoppade sällan upp på diskbänken när vi var där. Men likväl var där små tassavtryck där lite då och då.
Stora verandan. Där är fönsterbänken också rejälare. Men verandan är oisolerad och betydligt kallare än farstun, trots att båda är ouppvärmda.

Lina kommer tyvärr aldrig att bättra sig. Hon är en besvärlig katt.
 
Ska jag sätta upp kompostgaller i verandafönstren så får inte odlingslådorna plats. De sticker ut från fönsterbänken. Jag får kanske ställa mig och snickra så kompostgallren kan fästas tillräckligt långt från fönsterglaset.


Stora verandan. Där är fönsterbänken också rejälare. Men verandan är oisolerad och betydligt kallare än farstun, trots att båda är ouppvärmda.

Lina kommer tyvärr aldrig att bättra sig. Hon är en besvärlig katt.

Besvärlig och besvärlig. Troligtvis energisk, påhittig och smart. Forskning visar att katter är mycket väl kapabla att förstå vad vi menar. De bara struntar i det. Så är det att ha katt. Man är liksom kattägd. En hund kan man i högre grad forma som man vill ha den. Katten är mer egensinnig och fri på det sättet. Den har inte hundens will to please.
 
Besvärlig och besvärlig. Troligtvis energisk, påhittig och smart. Forskning visar att katter är mycket väl kapabla att förstå vad vi menar. De bara struntar i det. Så är det att ha katt. Man är liksom kattägd. En hund kan man i högre grad forma som man vill ha den. Katten är mer egensinnig och fri på det sättet. Den har inte hundens will to please.
Smart tror jag inte hon är. Bara klåfingrig. Den andra katten är betydligt smartare, men är inte klåfingrig.

Ska fundera till i morgon om jag ska göra mig av med dem. De sitter i alla fall jävligt löst just nu.
 
Ok. Orkade ta tag i misären på verandan. Lyckades rädda flera krukor.
20220406_143336.jpg

De har jag flyttat ut på verandan, så där får de väl vara ifred.
 
Tror kanske jag har lösningen på mitt dahlia dilemma. Kan sätta dom i krukor och lämna hos svärmor, är "bara" 3 st, så kan nog våga mig på att fråga det. Så kan jag plantera ut dom när vi är hemma igen 😅
 
Just saker som sticker ut utanför kanten är vanskligt, katter tänker sällan på att saker inte sitter fast när de hoppar upp på dom. Skönt att du kunde rädda en del sådder. Kanske går en del att så om?
Det är nog för sent att så om. Orkar inte ta tag i det heller.

Jäkligt trist att gardinen inte hejdade kattfan.
 
Inget mot vad jag kände när jag hittade misären. Katterna är lyckligt ovetande om vad jag tycker.
Du hade fått en hjärnblödning om dagen om de hade varit som Marodören, så var tacksam för dina lugna missar 😉

20220406_172836.webp

Han rev ner något varje dag i fönstren, öppnade skåpdörrar och skuffade ut diverse saker bara för att han kunde och var nyfiken 😅

Dottern kletade häftmassa under alla lampor, blomkrukor och annat skadligt när de flyttade 😂
 
Du hade fått en hjärnblödning om dagen om de hade varit som Marodören, så var tacksam för dina lugna missar 😉

Visa bifogad fil 88618
Han rev ner något varje dag i fönstren, öppnade skåpdörrar och skuffade ut diverse saker bara för att han kunde och var nyfiken 😅

Dottern kletade häftmassa under alla lampor, blomkrukor och annat skadligt när de flyttade 😂

Isis rev ner mina tomater förra året, det var bara att sätta nya :laugh: Söt marodör :love:
 
Sådd av sommarblommor påbörjad igår. :) Efter att ha letat massor efter tagetesfröna insåg jag dock att det nog redan står krukor med tagetes ute i tunnelväxthuset. Så, det är väl sommarsådd 2.0 nu då. :)
Gillar min nya ansats med att så alla sommarblommor gruppvis i lite större pluggbrätten med planteringsjord. De står sig länge på näringen i krukan och hanteringen är simpel. Sen planterar jag om dem i grupper i sina nya krukor. Då brukar jag dela dem i två delar för att de ska få mer rum i de nya krukorna. Planteras ut i sina kluster för tät och fin blomning. Var ingen mästare på det förra året - i år ska jag bli bättre på att plantera ut samma sorter tillsammans. De flesta sorter gör ju sig bäst i grupp. :)

Har även sent omsider börjat plantera om chili och paprika efter mycket goda försök att ha ihjäl plantorna medelst torka och näringsbrist. Men tror bara 2 plantor helt dukat under. De har en makalös förmåga att hämta sig från till synes helt dött tillstånd efter en natt med massor av vatten. :up: Lite bättre omvårdnad nu så det kan bli frukter i sommar med.

I trädgården ligger just nu ca 5 cm nysnö, igår kändes det som november om det inte vore för att det var så ljust på kvällen. I eftermiddag ska det regna bort. :love: Är så nöjd med nederbörd även om allt helst hade fått vara regn. Vi fick inte en droppe på hela mars, och nu väntas varmare temperaturer. Det kommer säga PANG i grönskan!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp