Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Däremot så funderar jag på ingefäran. Nu tycker jag mig börja skymta att den sätter skott, men samtidigt ser det ut som ”mögel” eller något trivs.

Har bara hållt jorden fuktig och med ventilation, fick stå i drivhuset.

Vet inte om det syns så bra på den här bilden ”möglet” är på den översta biten.
Är nog lite otålig. 🙈😅

55C6B6BC-F730-46B3-BFA1-E88AB4649319.webp
 
Jag har planterat förra årets begoniaknölar, de verkar ha överlevt allihop och växer så det knakar! Väntar bara på att det ska bli tillräckligt varmt för att börja vänja dem vid utomhuslivet. På rhododendron jag planterade förra året har det kommit massor av knoppar minsann, skönt eftersom jag var lite osäker på hur bra den skulle må efter att ha blivit lite bortglömd :)

I övrigt ska jag plantera ut ljungen från fönsterlådorna till rabatten och ersätta den med något somrigt men tåligt, samt återuppliva + omplantera myntan som stått i sin kruka invid husväggen begravd under ett gäng löv. Jag har redan sett en del livstecken, så den verkar ha klarat sig den också.

Annars har jag inte möjlighet att lägga varken tid eller energi på trädgården i år, utan kommer nog att köra på något i den här stilen:

277521909_7922544544438283_3413723537181386555_n.jpeg


:D
 
Men nej! Vaknar till ett tjockt lager med snö 🤦 har definitivt gjort ett misstag, sparkade igång några dahlia knölar jag tänkte sätta ut innan vi tar en tur till sommarstugan. Bara det att jag tror det är liiite väl kallt för dom ute nu. Tänkte göra ett experiment för å se om dom klarar sig själv på balkongen, ganska säker på svaret nu 😑 :bag:
 
Däremot så funderar jag på ingefäran. Nu tycker jag mig börja skymta att den sätter skott, men samtidigt ser det ut som ”mögel” eller något trivs.

Har bara hållt jorden fuktig och med ventilation, fick stå i drivhuset.

Vet inte om det syns så bra på den här bilden ”möglet” är på den översta biten.
Är nog lite otålig. 🙈😅

Visa bifogad fil 88486
Skär bort den mögliga biten och lått snittet vara ovanför jordytan så det kan torka ut.
 
Min fina rhododendron är på G! :heart Känner mig mycket rolig inför den extrema köldknäppen vi väntar här. Förra veckan förlorade vi fem knoppar och då var det bara strax under nollan, nu ska det visst närma sig -5.
Visa bifogad fil 88569
Oj, så pass! Här är det tvärtom, förra veckan var det nere och nosade på -3 men framöver ska det bli nollgradigt som kallast. Hoppas att dina fina växter klarar sig!
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Oj, så pass! Här är det tvärtom, förra veckan var det nere och nosade på -3 men framöver ska det bli nollgradigt som kallast. Hoppas att dina fina växter klarar sig!
Jag hoppas också att de klarar sig, men mest av allt hoppas jag att väderleksrapporten har fel! Det finns inte en chans att jag kan täcka över allt som börjat växa nu. 😅
Det är varmt ute nu i alla ffall, bara blåsigt och blött.
 
Min fina rhododendron är på G! :heart Känner mig mycket rolig inför den extrema köldknäppen vi väntar här. Förra veckan förlorade vi fem knoppar och då var det bara strax under nollan, nu ska det visst närma sig -5.
Visa bifogad fil 88569
Oj blommar din rhododendron redan? :O
Den hemma i killens trädgård ser så vissen ut å bladen hänger, men den är inte död. Såg likadan ut förra året och kom igång sen på sommaren.
 
Jag hoppar in här då jag precis har blivit med trädgård 🥳
Undrar om någon av er har tips på en trevlig rabattros i mörkrosa/cerise? Jag ska sätta Astrid Lindgren och vill ha någon som kompletterar den bredvid. Den behöver växa ganska rakt och inte bli alltför stor då den ska sitta i en hyfsat smal rabatt..
 
Fan! Nu är jag jävligt ledsen över mina katter. Jag har haft kallsådder i fönstret på verandan. Jag har haft en tunn gardin i fönstret så katterna inte skulle kunna gå dit och sabba. Kom ut nyss, såg att gardinen var fråndragen och två brickor med sådder låg på golvet. :cry:

Fan. Gör mig av med kattjävlarna. Orkar inte ens ta rätt på misären.
 
Fan! Nu är jag jävligt ledsen över mina katter. Jag har haft kallsådder i fönstret på verandan. Jag har haft en tunn gardin i fönstret så katterna inte skulle kunna gå dit och sabba. Kom ut nyss, såg att gardinen var fråndragen och två brickor med sådder låg på golvet. :cry:

Fan. Gör mig av med kattjävlarna. Orkar inte ens ta rätt på misären.

När vi hade katt så hade vi bara orkidéer. Alla andra växter tuggades på. Orkidéerna var inte intressanta att tugga på men det trivdes inte med att åka i golvet lite då och då. Katterna välte de inte med vilje, men de liksom bara råkade åka i golvet när de jagade en fluga eller nåt annat. Man får hitta strategier som gör att de inte kan välta blomkrukor och liknande.
 
När vi hade katt så hade vi bara orkidéer. Alla andra växter tuggades på. Orkidéerna var inte intressanta att tugga på men det trivdes inte med att åka i golvet lite då och då. Katterna välte de inte med vilje, men de liksom bara råkade åka i golvet när de jagade en fluga eller nåt annat. Man får hitta strategier som gör att de inte kan välta blomkrukor och liknande.
Trodde jag hade garderat mig med en gardin över hela fönstret. Det borde inte ha varit tekniskt möjligt för dem att ta sig upp på fönsterbänken.

Känner mig så fruktansvärt ledsen. Vill bara lägga mig ner och gråta.
 
Trodde jag hade garderat mig med en gardin över hela fönstret. Det borde inte ha varit tekniskt möjligt för dem att ta sig upp på fönsterbänken.

Känner mig så fruktansvärt ledsen. Vill bara lägga mig ner och gråta.

Det beror på katten. En gardin hade inte stoppat nån av mina katter. Den ena stoppades inte ens av en stängd dörr. Han jobbade stenhårt på att lista ut hur han skulle öppna dörren. Inte ens att montera om handtaget så att det pekade uppåt hjälpte. Det tog honom 30 min ihärdigt arbete innan han lärde sig öppna dörren.

En del använder häftmassa under blomkrukor för att minska risken att de åker i golvet.
 
Det beror på katten. En gardin hade inte stoppat nån av mina katter. Den ena stoppades inte ens av en stängd dörr. Han jobbade stenhårt på att lista ut hur han skulle öppna dörren. Inte ens att montera om handtaget så att det pekade uppåt hjälpte. Det tog honom 30 min ihärdigt arbete innan han lärde sig öppna dörren.

En del använder häftmassa under blomkrukor för att minska risken att de åker i golvet.
Funderar på allvar att göra mig av med katterna. Är så jävla besviken. Men då får jag väl problem med möss som äter upp mina sådder igen i stället. :banghead:

Vet inte var jag ska få kunna ha min förodling i fred.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp