Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär var alla odlingslådorna klara för den här säsongen. Vi har dom ca 1m från varandra, så finns plats att gå mellan samt plats för gräsklipparen.

Ska jämna till marken runt dom bara sen är vi redo för säsongen. 😇

E626D082-9442-4E77-887D-0D9800F694A6.webp
 
Numera innehåller ju inte tryckat virke arsenik, krom och kretsot så det är ingen större risk för att man förgiftar sina odlingar, ens om man inte har duk mellan virke och jord, vilket man bör ha om man använder tryckat virke.

Det innehåller ju dock bland annat kopparsalter. Rådet vad gäller just odling är fortfarande att antingen använda obehandlat virke, eller klä insidan. Men det kanske @TheRedLightning redan är medveten om, det var främst vikten av att klä insidan jag ville uppmärksamma.
 
Borde verkligen plantera om tagetes, paprika och allt vad jag nu har satt nere i källaren. Men först måste jag fixa jord, det är liksom lite a och o tänker jag. Och göra plats nånstans där jag kan stå och jobba. Har ett fint planteringsbord i garaget, längst in bakom däck och cyklar.

Sätta gul lök, är det dags? För sent? För kallt? (är neråt minus 5-10 på nätterna igen)
 
Borde verkligen plantera om tagetes, paprika och allt vad jag nu har satt nere i källaren. Men först måste jag fixa jord, det är liksom lite a och o tänker jag. Och göra plats nånstans där jag kan stå och jobba. Har ett fint planteringsbord i garaget, längst in bakom däck och cyklar.

Sätta gul lök, är det dags? För sent? För kallt? (är neråt minus 5-10 på nätterna igen)

Det är bara april, det enda det är "försent" för är chili, paprika, aubergine och kronärtskocka. I princip.

Så länge du kan bruka jorden (dvs den är inte frusen) så kan du sätta lök, släng på en fiberduk som skyddar mot nattfrosten.
 
Min trädgård.webp


Idag har jag roat mig kungligt, minsann.
Odlingen ska flyttas från trädgården till åkern 2023/2024. Givetvis börjar jag redan nu med planering och förberedelser.
Från 70kvm till 300 kvm vilket ger ett jätteskutt i självhushållningen. Inhägnat med minst 1,5 m i stakethöjd för att hålla trädgårdsterroristerna (läs: höns och rådjur) utanför. 4-årig rotering på bäddarna som kommer att vara upphöjda med träplank som avskiljare. Träflis i gångarna som är 0,8-1,2 meter breda. Bäddarna blir 1,2 meter breda så att man räcker över med armarna utan att behöva gå i bädden.

Växthusen blir nog ett par enklare modeller till att börja med, tunneln jag köpte billigt från Dancover förra året håller förvånansvärt bra. När det är dags för mer permanenta modeller blir det upphöjda på mur.
 
Visa bifogad fil 88407

Idag har jag roat mig kungligt, minsann.
Odlingen ska flyttas från trädgården till åkern 2023/2024. Givetvis börjar jag redan nu med planering och förberedelser.
Från 70kvm till 300 kvm vilket ger ett jätteskutt i självhushållningen. Inhägnat med minst 1,5 m i stakethöjd för att hålla trädgårdsterroristerna (läs: höns och rådjur) utanför. 4-årig rotering på bäddarna som kommer att vara upphöjda med träplank som avskiljare. Träflis i gångarna som är 0,8-1,2 meter breda. Bäddarna blir 1,2 meter breda så att man räcker över med armarna utan att behöva gå i bädden.

Växthusen blir nog ett par enklare modeller till att börja med, tunneln jag köpte billigt från Dancover förra året håller förvånansvärt bra. När det är dags för mer permanenta modeller blir det upphöjda på mur.
Det ser ut att bli helt fantastiskt och gigantiskt :eek::laugh:
 
Visa bifogad fil 88407

Idag har jag roat mig kungligt, minsann.
Odlingen ska flyttas från trädgården till åkern 2023/2024. Givetvis börjar jag redan nu med planering och förberedelser.
Från 70kvm till 300 kvm vilket ger ett jätteskutt i självhushållningen. Inhägnat med minst 1,5 m i stakethöjd för att hålla trädgårdsterroristerna (läs: höns och rådjur) utanför. 4-årig rotering på bäddarna som kommer att vara upphöjda med träplank som avskiljare. Träflis i gångarna som är 0,8-1,2 meter breda. Bäddarna blir 1,2 meter breda så att man räcker över med armarna utan att behöva gå i bädden.

Växthusen blir nog ett par enklare modeller till att börja med, tunneln jag köpte billigt från Dancover förra året håller förvånansvärt bra. När det är dags för mer permanenta modeller blir det upphöjda på mur.
Wow alltså, blir inte aaaaalls avundsjuk :love:
 
Jag är inte nöjd med min kompostkvarn som enligt tester skulle vara så bra. Tunnare kvistar på runt 1-2 cm i diameter hackas inte sönder ordentligt. De kommer ut som remsor med hack i.
Vilken är det du har köpt? Märke eller var den är köpt.
(Jag är bara nyfiken på vad som är "dåligt" köp, du behöver inte svara.)
 
Alltid lika spännande att komma hem efter en helg. Jordgubbarna växer så det knakar. Nu åkte locket/taket på drivhuset av. De är ändå för stora de tar i taket. Får vända på krukorna då de letar sig mot solen, men kul att de verkar trivas.

Samtidigt hoppas jag plusgrader dygnet runt kommer snart. Ser inte så lovande denna vecka (det snöar här å vitt ute). 😅

37A3C79E-14A2-4FA5-AAF4-4B12FB1D7B29.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp