Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vilja att min blodfläder blir mer buskig och tät. Just nu spretar den bara åt sidorna.
Tror ni det går att beskära den så den blir mer buskig och växer lite mer uppåt än åt bara sidorna? Isåfall hur hårt skulle ni beskära?
 

Bifogade filer

  • 560306C6-0BDF-4FC0-B22F-563A75C5F499.webp
    560306C6-0BDF-4FC0-B22F-563A75C5F499.webp
    875,2 KB · Visningar: 13
Tänkte försöka laga mitt gamla växthus med kanalplast och eventuellt göra några egna lock till odlingslådor
Var är bäst att köpa kanalplast?
 
16486547255502125054784328441124.webp

Jag kanske glömde kolla till mina odlingar så dom har stått varmt och mörkt lite länge... kommer gurkorna bli nöjda om de får ljus nu eller bör jag sätta nya?

Det är en ätpinne nerstucken som stöd, så dom är rätt långa :o.
 
Sen funderar jag på jordgubbarna, hur stora kan man låta dom bli i dessa små krukor?
Eller rättare sagt när vet man att de vill sås om eller byta kruka (vad man nu säger)?

DC9C5570-BFD8-4A95-8C86-13F7AA2A72C3.webp
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Sen funderar jag på jordgubbarna, hur stora kan man låta dom bli i dessa små krukor?
Eller rättare sagt när vet man att de vill sås om eller byta kruka (vad man nu säger)?

Visa bifogad fil 88205

Krukorna ser ganska djupa ut, så jag hade låtit dem vuxit sig lite större i nuläget. När rötterna börjar leta sig ut genom botten på krukan är det ett gott tecken på att det är dags för omplantering.
 
Krukorna ser ganska djupa ut, så jag hade låtit dem vuxit sig lite större i nuläget. När rötterna börjar leta sig ut genom botten på krukan är det ett gott tecken på att det är dags för omplantering.
Ah, det var en bra tumregel att hålla sig till. :up:

Nu håller jag tummarna att de klarar sig tills det är dax att plantera ut dom, misstänker att de inte vill veta av någon frost eller minusgrader (de lär väl få en chock som heter duga i så fall).
 
Jag har tydligen fått en leverans sättpotatis idag :angel: När jag beställde tidigare i vintras kändes vecka 13 långt fram och fullt rimligt för leverans. Glömde dock bort att jag bor i Västerbottens inland... Nåja, de hinner ju i alla fall få rejält med groddar innan snön har smält och tjälen har släppt
 
Jag har tydligen fått en leverans sättpotatis idag :angel: När jag beställde tidigare i vintras kändes vecka 13 långt fram och fullt rimligt för leverans. Glömde dock bort att jag bor i Västerbottens inland... Nåja, de hinner ju i alla fall få rejält med groddar innan snön har smält och tjälen har släppt
Jag har potatis som har groddar på 20-30 cm :angel: . Brukar bli potatis av dom med :D.
 
Vill fixa till lite i pallkragen och med mina små äpple träd men det var snö igår och minusgrader idag. För kallt för mig och tror det kan bli lite för kallt att plantera om några av löparna med.

Ser väldigt fram till att resa söderut och fixa i sommar stugan i år, äntu är det inga restriktioner som kan hålla oss borta 🥳👌

Hur mkt får man plats med i en rabatt? 😅😁Ska göra en som är ca 4-5m lång och kanske 1 m djup. Tänkte göra rabatten som en svängd amöba form med ett litet träd i den djupare delen. Funderar på lettisk låg, kvitten lr fläder. Kan man stamma upp fläder lr ser det dumt ut? Dom är kanske för pinniga och buskiga? Sen vill jag ha dahlior och sommarblommor där. Kanske en lr annan ros. Dumt att dom jag rosorna jag hade mest intresse av på Flora Linnea är slut i lager 😑

På sidorna av denna rabatten ska där vara en pergola på ena sidan och utedush på andra. Där vill jag ha lite klättrande saker. Någon som smakat mini kiwi och har nån åsikt på smak? Funderar även på honungsros lr kaprifol som klättrar där nånstans 🤗

Har haft dessa planer sen vi köpte för 3 år sen, men glad vi inte helt hunnit med för mina planer har utvecklats och blivit bättre med tiden. Nu har jag en idé och en helhet så får vi göra det vi hinner. Hade velat att rabatten ska kännas som en liten berså där man vill sitta och fika på vita trä möbler ☀️😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp