Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Återanvändning av gammal jord från kruka kräver ofta att man blandar ut det rejält med t ex kompost och gödsel. Biokol säljs på de flesta ställen nu, upplever jag.
Färdig kompost har jag ont om. Hästgödsel är tungt att hantera och drar med sig för mycket ogräs. Men jag har ju hönsgödsel på påse och så kan jag köpa kogödsel på påse.
 
En buske till flyttad på idag, den va lättast. Va den minsta av de tre som ska flyttas. Nu är det bara den största kvar och tanken är att den ska få bo där jordhögen är i förgrunden, när tjälen släppt där.

1B0EB5ED-06C2-4772-AD5B-350477988E1D.webp
 
Här är en del av vår tomt. Vi håller på att göra plats för gårdens alla fordon och vill ha en häck som avgränsar. Den ska planteras i det grävda diket och det ska vara en grind i mitten. Frågan är vilken häck? Huset är från 1850 och utbyggt på 40-talet och jag vill försöka hålla på den gammaldags känslan. Vi vill inte ha syrén. Drömmen är lind men det är för dyrt. Kan liguster funka, tycker ni?
40E75092-CD76-4CA5-8750-32842E70100E.webp
 
Här är en del av vår tomt. Vi håller på att göra plats för gårdens alla fordon och vill ha en häck som avgränsar. Den ska planteras i det grävda diket och det ska vara en grind i mitten. Frågan är vilken häck? Huset är från 1850 och utbyggt på 40-talet och jag vill försöka hålla på den gammaldags känslan. Vi vill inte ha syrén. Drömmen är lind men det är för dyrt. Kan liguster funka, tycker ni? Visa bifogad fil 88080
Liguster är en fin lite bortglömd häckväxt tycker jag, men den kräver ju trimning.
Den finns som vintergrön också, det tror jag skulle bli fint hos dig :up:
 
Vi färdigställde en av odlingslådorna idag, det är en kvar.
Sen ska de målas och fyllas i jord, sen är de redo för säsongen.
Vi håller på och känner lite på hur nära/långt ifrån de ska stå till varandra. Inte för nära så det går att gå med gräsklipparen mellan dom har vi konstaterat.

Kommer nog bli bra när vi fått ordning på det. Är redan taggad på att snart (läs några veckor) få börja odla för första gången. 😇

I bakgrunden kan man skymta buskarna jag flyttat i helgen. Känns riktigt bra.

727C3D5B-E6AC-4E69-8418-C0F8A2418815.webp
 
Hittat typ tio olika rhododendron jag vill ha. Jag har visserligen stor trädgård men jag tror inte en rhododendronpark ryms..

Min magnolia är ledsen. Bladen skrumpnar ihop och blommorna blir bruna. Vad felas den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp