Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gör man med fd rabatter som är helt igenvuxna med gräs mm? Just nu är jag ute efter kortsiktiga lösningar då det kan hända att huset byggs ut där om några år. I år skulle jag vilja ha lite random ängsblommor eller så, köpte någon mixpåse som jag hoppas ska funka. Men hur gör man lättast för att få det såbart här? Slita upp allt gräs först eller kan man bygga ovanpå? Visa bifogad fil 88003

Jag hade grävt bort det översta lagret och sen toppat med jord. Såmixar kan vara rätt roliga! Jag hade en förra året som blommade hela sommaren! I flera veckor i sträck kom det nya arter varje vecka och t.o.m. några små solrosor!
 
526ACC80-4C23-4864-B8B9-FC137D470ADB.jpeg

I fredags blåste vårt ena tunnelväxthus bort och nästan alla mina vintersådder åkte i backen 😭
Skrapade ihop det jag kunde och hoppas att något ska lyckas överleva. Så jäkla trist när man skött om dem och gullat med dem hela vintern och äntligen började se livstecken.
 
Misstänker att min ros har fått barkfläckssjukan och tänkte klippa bort dåliga grenar. Men ska jag gräva bort jord och klippa ner tills jag ser frisk stam? Eller räcker det att kapa strax före ovan jord?
 

Bifogade filer

  • E153CF5A-0B39-4B5E-BCF5-4E73CEC93DD2.webp
    E153CF5A-0B39-4B5E-BCF5-4E73CEC93DD2.webp
    230 KB · Visningar: 12
Vi ska få en jättedipp i vädret här nu under ett par dygn och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Alla krukorna har ju stått ute dygnet runt i flera veckor nu och vi har haft frost... men blir det nedåt -5 vette sjutton. Det ska dessutom komma snö och då vet jag inte om det blir för tungt med lakan över dem
 
Vi ska få en jättedipp i vädret här nu under ett par dygn och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Alla krukorna har ju stått ute dygnet runt i flera veckor nu och vi har haft frost... men blir det nedåt -5 vette sjutton. Det ska dessutom komma snö och då vet jag inte om det blir för tungt med lakan över dem
Jag hade satt ner några pinnar runt växterna och sen lindat en fiberduk runt.
 
Jag hade satt ner några pinnar runt växterna och sen lindat en fiberduk runt.
Jag har dessvärre ingen fiberduk, det hade annars varit ultimat. Jag hade tänkt beställa idag för leverans imorgon men jag har varit så omikring och nu är det för sent.
Antar att jag kan tjåla ned några pinnar och använda lakan och fleecefiltar ändå. Palmen och det jag är mest rädd om kan jag alltid ställa in i hallen över natten, kanske.
 
Åh nej! Hur hade ni fäst växthuset?
Det var både fastsatt med ”tältpinnar”, fastsurrrat i körsbärsträdet som står bredvid samt med stenplattor över ställning och duk nertill, men det blåste otroligt hårt i byarna och uppenbarligen räckte det inte. Vi ska sätta fast det med armeringsjärn när vi sätter fast duken igen.

Barnen på förskolan på andra sidan vägen där växthuset landade tyckte det hela var väldigt spännande så det gladde ju iaf någon 😂
 
Det var både fastsatt med ”tältpinnar”, fastsurrrat i körsbärsträdet som står bredvid samt med stenplattor över ställning och duk nertill, men det blåste otroligt hårt i byarna och uppenbarligen räckte det inte. Vi ska sätta fast det med armeringsjärn när vi sätter fast duken igen.

Barnen på förskolan på andra sidan vägen där växthuset landade tyckte det hela var väldigt spännande så det gladde ju iaf någon 😂

Ni behöver mer tyngd. Även med armeringsjärn kan det blåsa bort, eftersom duken kan gå sönder. Stenplattor är för lätta, använd riktiga, ordentliga stenar. :) Så tunga som ni orkar lyfta, och helt runt om!
 
Det var både fastsatt med ”tältpinnar”, fastsurrrat i körsbärsträdet som står bredvid samt med stenplattor över ställning och duk nertill, men det blåste otroligt hårt i byarna och uppenbarligen räckte det inte. Vi ska sätta fast det med armeringsjärn när vi sätter fast duken igen.

Barnen på förskolan på andra sidan vägen där växthuset landade tyckte det hela var väldigt spännande så det gladde ju iaf någon 😂
När vi köpte tunnelväxthus så kunde man köpa till stängselstolp att fästa dom i, jag skulle nog rekommendera det som minsta fästanordning. Jag tror inte att armeringsjärn kommer att hålla om det blåser ordentligt. Det bästa är såklart att bygga en sockel att fästa växthuset i.
 
Ni behöver mer tyngd. Även med armeringsjärn kan det blåsa bort, eftersom duken kan gå sönder. Stenplattor är för lätta, använd riktiga, ordentliga stenar. :) Så tunga som ni orkar lyfta, och helt runt om!
När vi köpte tunnelväxthus så kunde man köpa till stängselstolp att fästa dom i, jag skulle nog rekommendera det som minsta fästanordning. Jag tror inte att armeringsjärn kommer att hålla om det blåser ordentligt. Det bästa är såklart att bygga en sockel att fästa växthuset i.

Vår stora tunnel sitter fast ordentligt men vi slarvade i ärlighetens namn lite med den lilla när vi tog fram den efter vintervilan. Och det fick vi ju äta upp 😬

Dock klarade sig både ställningen och duken utan större skador, så det var bra. Bara mina stackars kallsådder som fick stryka på foten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp