Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur långt bör det vara mellan fläderbuskar?

Och, om jag ska köpa en blodfläder/purpurfläder, är det då något särskilt jag bör tänka på?
 
Vad gör man med fd rabatter som är helt igenvuxna med gräs mm? Just nu är jag ute efter kortsiktiga lösningar då det kan hända att huset byggs ut där om några år. I år skulle jag vilja ha lite random ängsblommor eller så, köpte någon mixpåse som jag hoppas ska funka. Men hur gör man lättast för att få det såbart här? Slita upp allt gräs först eller kan man bygga ovanpå?
20220324_132902.webp
 
Jag har iallafall varit ute och krattat "ängen" vid entrén, så nu väntar 3 stora högar med gamla blomrester, gräs, löv och fröskal på att få åka skottkärra till potatislandet som täckmaterial. Det ska på mer täckmaterial innan jag sätter potatis där i år, bl.a sparat gräsklipp från i fjol. Jag förstår inte vem som äter upp all jord i landen 🤔 :p
 
Jag funderar på att plantera ett eller två träd på stugtomten men jag har svårt att hitta något passande.

Stugan ligger i zon 5/6 och träden kommer stå i delvis skugga. Dom får inte bli alltför stora och helst ser jag att dom blommar fint också. Eventuellt skulle jag kunna tänka mig större buskar också.

Tanken är att dom dels ska täcka baksidan på grannens förråd och dels att dom ska ge lite skugga.
 
I övrigt så har en kompis frågat om jag vill med på trädgårdsmässa i april vilket känns jättekul! Frågan är bara hur fattig jag kommer bli av att besöka den.
 
Jag har en massa begagnad jord från krukor sparad och undrar vad jag ska blanda upp detta med för att kunna återanvända det. Biokol? Hönsgödsel? Annat? Var köper man förresten biokol?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp