Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inte sått något annat i jorden än ingefäran. 🤷🏻
Nån typ av ogräsfrö i jorden. Ingefära ser ut såhär och ska alltså inte täckas helt av jord när man planterar den.

Screenshot_20220324-195031_Chrome.webp
 
Nån typ av ogräsfrö i jorden. Ingefära ser ut såhär och ska alltså inte täckas helt av jord när man planterar den.

Visa bifogad fil 87903
Finns hundra olika tips när jag kollade runt på nätet, vissa där det skulle täckas men väldigt tunt, andra väldigt mycket ovanför ytan.
Tog upp å kollade på den, va nå skit i jorden, ingen aning va de kan va, men kvittar just nu då det är väck är mer fundersam på när mina jordgubbsplantor kan flytta ut ur drivhuset utan att dö.
 
Finns hundra olika tips när jag kollade runt på nätet, vissa där det skulle täckas men väldigt tunt, andra väldigt mycket ovanför ytan.
Tog upp å kollade på den, va nå skit i jorden, ingen aning va de kan va, men kvittar just nu då det är väck är mer fundersam på när mina jordgubbsplantor kan flytta ut ur drivhuset utan att dö.

Du behöver inte ha kvar taket nu när de växt till sig.
 
C87E369A-9447-483E-A576-91B339E4C803.webp

Mina sommarrudbeckior (Herbstwald och Rustic dwarf) växer som ogräs och jag vet inte vad jag ska göra med dem nu. Satte fröna 1/3 och har aldrig haft sommarrudbeckior förut.

Vill de planteras om till ännu större krukor?
Vill de toppas?
Vill de lämnas ifred?
Vad vill de egentligen? 🤷‍♀️
 
Förra sommaren odlade jag för första gången i mitt liv. Diverse kryddor, sallad osv. I sommar drömmer jag om vackra blommor. Dahlior, luktärt och annat som är fint att se på. Jag är helt novis.

Tips till nybörjaren på vackra blommor som är lätta att odla utomhus i kruka.

Jag är också helt ny på det här området. Det jag lyckades med i fjor var dahlia, vallmo, slingerkrasse och solros. Ringblomma som ska vara hyfsat enkelt har jag dock misslyckats totalt med 2 år på rad 😅 ska pröva mig på dom i år igen.

Lättast var vallmo, den slängde jag bara ner lite frö i en kruka bredvid en dahlia som jag förodlat. Dvs fröna fick jord och lite vatten ibland men inte så mkt mer än det och där kom upp en del fina blommor ^^

Solros kallsådde jag och omplanterade 2 grr tror jag innan dom två av fem som klarade sig hamnade i en pallkrage.

Dahlia både förodlade jag och planterade ut direkt. Dom jag förodlade och pysslade om efter alla konstens regler blev inte bra mens dom jag satte ut direkt, vattna i början och sen övergav,.. blev super fina 😅 dom jag satte ut direkt hade jag i kruka och pallkrage.

Krasse direktsådde jag och höll fuktigt för att sedan vattna nån gång i veckan, dom blev jättefina i både kruka och pallkrage👌

I år ska jag prova mig på zinnia, luktärtor, phlox, rosenskära, ringblomma och tagetes. Solrosor och dahlior skall jag ha mer av. :love: Jag tänkte både direktså och förodla, har problem med kaniner så misstänker tex solrosor kan leva farligt om dom blir direktsådda i en rabatt. Men som sagt tror jag ska pröva både och som för att inte satsa alla frön på ett kort :) Jag tror alla dom jag prövat, förutom solros, kan bli bra i kruka och är hyfsat enkla.

Summan av det hela, jag vet inte vad jag gör men får ändå ett hyfsat resultat. Tror om du provar lite olika frön med blommor som du tycker är fina så blir det bra. Hålla koll på fukt och temperatur är viktigt, mest i början. Men det är lättare än vad man tror och väldigt roligt 😁😎
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp