Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är den silvrig och ingen/lite rost? Då är den galvad och inget jag hade velat ha ner i jorden helt ärligt. Är den jämnrostig är det järn, dvs ingen fara.
Det är två olika en är bara järnrostig har legat i vinkeln som en regnränna på ladan och är nog äldre den borde väl inte vara galvad?
När började man med galvanisering?
Den andra är röd på ena sidan målad antar jag?
 
Ähh jag tror jag skickar iväg den och köper sten istället :up:
Snyggare :)

Det låter smartast.

Nu är jag kanske lite överkänslig (och jobbskadad ;)) men jag har stor respekt för metaller och vad de kan ställa till med. Mycket är ju sådant som ackumuleras både i jorden och i kroppen och det känns så onödigt om en kan undvika det.

Jag har karterat varphögar som garanterat läckt tungmetaller som ändå haft ordentlig växtlighet på sig. Dvs att det växer är inte en säker indikator på att det inte finns något giftigt i marken.

Enda ställena jag jobbat på som varit mer eller mindre döda växtmässigt är gamla slagghögar :crazy: När jag tagit prover där tvättade jag händerna extremt noga innan jag åt något (det var varningsskyltar uppsatta, så illa var det).
 
Murgröna klättrar med sugfötter, det slingrar sig alltså inte och har inte heller klängen (små slingriga armar som håller fast). Den vill alltså ha något den kan suga sig fast vid som tex ett plank, en träspalje, en mur eller något liknande.
Vi kommer nog ta armeringsjärn med täta rutor eller så täta man kan komma över.

Tanken är något liknande det här med stolpar och armeringsjärn mellan (hoppas bilden funkar):
31957555_10156188861449566_2896320997172969472_n.jpg
 
Det låter smartast.

Nu är jag kanske lite överkänslig (och jobbskadad ;)) men jag har stor respekt för metaller och vad de kan ställa till med. Mycket är ju sådant som ackumuleras både i jorden och i kroppen och det känns så onödigt om en kan undvika det.

Jag har karterat varphögar som garanterat läckt tungmetaller som ändå haft ordentlig växtlighet på sig. Dvs att det växer är inte en säker indikator på att det inte finns något giftigt i marken.

Enda ställena jag jobbat på som varit mer eller mindre döda växtmässigt är gamla slagghögar :crazy: När jag tagit prover där tvättade jag händerna extremt noga innan jag åt något (det var varningsskyltar uppsatta, så illa var det).
Jag hade liljor i krukor förra året
Hivade ner hela krukan i källaren på hösten och upptäckte att de nu börjat skjuta massa skott
Så nu har jag tagit upp dom i förodlingstältet så det blir spännande att se vad det blir av dom
 
Vi kommer nog ta armeringsjärn med täta rutor eller så täta man kan komma över.

Tanken är något liknande det här med stolpar och armeringsjärn mellan (hoppas bilden funkar):
31957555_10156188861449566_2896320997172969472_n.jpg
Om du väljer armeringsjärn kommer du antagligen få hjälpa murgrönan att klättra eftersom den inte slingrar sig eller klättrar med klängen, så då får du binda upp den eller trä upp den. På bilden är det ett träplank som murgrönan klättrar på.
 
Om du väljer armeringsjärn kommer du antagligen få hjälpa murgrönan att klättra eftersom den inte slingrar sig eller klättrar med klängen, så då får du binda upp den eller trä upp den. På bilden är det ett träplank som murgrönan klättrar på.
Är van vid att hjälpa växter att klättra, gör det hela tiden med en porslinsväxt jag har hemma, så blir ingen skillnad mot murgrönan. Jag är inte orolig då moderplantan till murgrönan är i armeringsjärn av storlek stora rutor, tycker om att pyssla lite så där kommer det inte bli några problem.

Jag tyckte det såg ut att va nät mellan stolparna, för man ser igenom löven på några ställen, det borde man inte göra om det är träplank.
 
Och ställer man ut fröer för att stratifiera dem är det bra att täcka krukorna, annars kan man råka odla helt annat än man tänkt. Någon som kan identifiera det?
IMG_20220323_212216.webp
 
Den ingefäran jag satte först hände det inget med, köpte en ny ekologiskt när vi var å handlade sist och nu knappt en vecka efter jag satte den ser ja de första livstecknen.
Tycker det är så spännande.
E35C626B-90EE-4D0C-BF03-FF683BB1EDA2.webp


Lite orolig att det skulle bli för fuktigt i burken så de små liven skulle vissna ner.
Så nu fick glasslådan flytta in i drivhuset istället som har bättre ventilation.
 
Den ingefäran jag satte först hände det inget med, köpte en ny ekologiskt när vi var å handlade sist och nu knappt en vecka efter jag satte den ser ja de första livstecknen.
Tycker det är så spännande.
Visa bifogad fil 87901

Lite orolig att det skulle bli för fuktigt i burken så de små liven skulle vissna ner.
Så nu fick glasslådan flytta in i drivhuset istället som har bättre ventilation.
Var är ingefäran? Ser den inte. Ser bara en tunn stjälk med två hjärtblad på men det är inte ingefära.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
På tal om drivhuset. Några av jordgubbsplantorna börjar nu bli såpass stora att de når ”taket” i drivhuset.

Funderar på när de kan klara sig utanför drivhuset. Vore synd om de dog nu för jag gör en tabbe eller något. 🙈

78B6051A-C104-4064-ACFB-67930F879BF0.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp