Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
En tom mjölkkartong som du klippt upp ena långsidan på funkar. Vill du göra fancy (ta bort risken för övervattning) så kan du ta dubbla kartonger och klippa små hål i botten på den inre så den får agera innerkruka och den andra kan fånga upp ev överblivet vatten. Men det är bara om du vill och för att det är kul. Den kommer definitivt göra samma sak själv ute.
Det är sant förstås, sitter mest å funderar på om det är genomförbart här. Börjar få lite trångt i fönstret med alla projekt (ingefära, drivhus och vanliga inneblommor). Kan i och för sig förpassa de vanliga blommorna till ett annat fönster så länge. Hmm, nu ger du mig en massa idéer. :p
 
Det är sant förstås, sitter mest å funderar på om det är genomförbart här. Börjar få lite trångt i fönstret med alla projekt (ingefära, drivhus och vanliga inneblommor). Kan i och för sig förpassa de vanliga blommorna till ett annat fönster så länge. Hmm, nu ger du mig en massa idéer. :p
Alltså den kommer föröka sig så det räcker och blir över när den kommer ut, men jag känner igen kliet i odlarfingrarna. :D
 
Alltså den kommer föröka sig så det räcker och blir över när den kommer ut, men jag känner igen kliet i odlarfingrarna. :D
Jag försöker övertala killen också, han tycker vi ska köpa fler från butik och jag är den snåle västgöten i sammanhanget som menar på att vi inte ska betala för något som kommer sprida sig självt. 😅
Kollegan jag fått sticklingen av säger att den växer som sjutton, så tror inte vi behöver va så oroliga. Sett bild på originalplantan med, jösses.

Hittade gamla glassburkar hemma. Nu är den nere i första glasslådan, ville inte böja för mycket ifall den skulle gå av från originalkrukan.
Sen fick ja göra ett litet U av ståltråd så den stannar kvar i jorden, lite gladpack med hål i runt om för att skydda den från att torka ut.

Får vi se om toppen letar sig vidare till nästa får då får den ner där. 😇

98EA63A8-6D82-43A8-AE2A-2448B3D63FE6.jpeg
 
Givetvis! Haha.

I ärlighetens namn är jag rätt nöjd med liten odling i år för att kroppen inte orkar. Men att det innebär att anpassa plantinnehavet känns lite…restriktivt.:angel::p Tänker på om det inte går att ha balkonglådor både inåt och utåt tex. 🤷‍♀️
Finns det ingen begränsning utåt så kanske min analys stämmer :angel:
 
Faktiskt. Det finns en flera hundra kvm stor gräsmatta nedanför och självklart har jag redan kollat med fastighetsskötaren om det går att odla lite där, vilket det gör. Oooops. :bag:
Fråga om 2-300 kvm till odling och erbjud en del av skörden till hyresvärden eller fastighetsskötaren... :angel:
 
Alltså, jag har lyckats hålla mig en hel månad, men idag gick det inte längre! Jag kom hem med en Magnolia från lokala Tesco. :love: Jag skulle ju verkligen inte ha en, men för en hundralapp.....
Det blev den här vanliga färgvarianten (Googlebild, min är inte riktigt så stor ännu. ;) ) :
1647890264514.webp
 
På fredag "får" jag skicka iväg min fröbeställning :bump: Blir främst kulturarvsväxter och av nån underlig anledning har jag klickat i sammetstagetes som ska förgro... Jag som inte skulle förgro något alls :confused: men jag behöver förstås några blommor till balkongen!

De har en djuprosa variant för samma pris, såattehhh.... Tänk om man kanske skulle sätta båda i samma kruka?
Jag tror definitivt på den idén!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220321-202712_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20220321-202712_Samsung Internet.webp
    77,9 KB · Visningar: 8
Odlingslott om det finns i närheten? Kul kunna småprata lite med andra som också odlar :laugh:
Alltså hörni, nu känner jag mig lätt motarbetad av tråden. :mad::p

Jag ska odla minimalt denna säsong. :nailbiting: Så det så! Max vad som får plats på balkongen. Vet att växter alltid är prio ett, men jag känner ändå att det är smart att typ kunna komma ur sängen om en föder upp massa plantbäbisar. Förrförra våren (när jag blev sjuk) hade jag förodlingar på fönsterbrädan ovanför sängen och fördelen var att jag orkade sköta dem, nackdelen att jag ofta hade jord i sängen.:rofl::love: Tänkte undvika repris på det.

Men lugna bara - den där gräsmattan under balkongen kommer odlas upp förr eller senare om jag får bestämma!
 
Jag vårstädade för övrigt lite i "trädgården" nu under efteriddagen, och oj vad det spirar! Man blir helt glad i själen! :love:
Liten bildbomb.

Planterade min första klätterros och ett par kaprifoler i krukan med hibiscusen ( de har sittit i påsar och väntat i någon månad. :o )
275925735_3193110657574874_937253300187912824_n.jpg


Mina queen of night tulpaner, lite primrosor och annat. Clematisarna spirar i den upphöjda chilibänken - jag tänker att de skulle få klättra upp mot fasaden medan chilisarna växer i famkant. :)

275948407_3193111024241504_3988365191718509439_n.jpg


Hyacinterna blommar snart i rhododenrdonkrukan.

275975028_3193113244241282_376958934834037616_n.jpg


276155801_3193111680908105_654598519665569323_n.jpg


Påskliljorna.
275938807_3193134434239163_1145890672114770888_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp