Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som har erfarenhet av no dig-bäddar? Vi har gjort grunden till en stor som vi har tänkt ska bli ”sommaräng”. Kartong i botten, kvistar och sly på kartongen och ett tjockt lager hösilagespill on top. Nu är bädden omkring 30cm hög och vi tänkte ge den en vecka eller två att sjunka ihop lite innan vi lägger på jord/gödsel, men det ska vara soligt och torrt framöver så jag är osäker på om den kommer sjunka ihop något? Tänker att det behövs regn för att den ska göra det?
 
Är det någon som har erfarenhet av no dig-bäddar? Vi har gjort grunden till en stor som vi har tänkt ska bli ”sommaräng”. Kartong i botten, kvistar och sly på kartongen och ett tjockt lager hösilagespill on top. Nu är bädden omkring 30cm hög och vi tänkte ge den en vecka eller två att sjunka ihop lite innan vi lägger på jord/gödsel, men det ska vara soligt och torrt framöver så jag är osäker på om den kommer sjunka ihop något? Tänker att det behövs regn för att den ska göra det?
Jadå, den kommer brytas ned så småningom och sjunka rätt ordentligt :) men släng på jord direkt, jag har aldrig väntat.
 
Är det någon som har erfarenhet av no dig-bäddar? Vi har gjort grunden till en stor som vi har tänkt ska bli ”sommaräng”. Kartong i botten, kvistar och sly på kartongen och ett tjockt lager hösilagespill on top. Nu är bädden omkring 30cm hög och vi tänkte ge den en vecka eller två att sjunka ihop lite innan vi lägger på jord/gödsel, men det ska vara soligt och torrt framöver så jag är osäker på om den kommer sjunka ihop något? Tänker att det behövs regn för att den ska göra det?
Ja, no dig med okomposterat material kräver vatten för förmultningen och även för växterna då det inte håller väta lika bra som mylla.

Men äng får du om du utarmar jorden, slår när växterna gått i frö och sedan tar bort höet flera år i rad. Blomsterbädd kan du göra som du beskriver, och det kan bli fantastiskt, men äng blir det inte med det systemet. :)
 
Ja, no dig med okomposterat material kräver vatten för förmultningen och även för växterna då det inte håller väta lika bra som mylla.

Men äng får du om du utarmar jorden, slår när växterna gått i frö och sedan tar bort höet flera år i rad. Blomsterbädd kan du göra som du beskriver, och det kan bli fantastiskt, men äng blir det inte med det systemet. :)

Jag vet att det inte blir en äng, det var därför jag använde citationstecken. Det ska ge känslan av en sommaräng 🌻🌸🌼

Bör jag vattna bädden för att hjälpa den?
 
Jag vet att det inte blir en äng, det var därför jag använde citationstecken. Det ska ge känslan av en sommaräng 🌻🌸🌼

Bör jag vattna bädden för att hjälpa den?

🌷🌺🌻🌸

Vattnar du kommer nedbrytningen gå fortare är min erfarenhet. Här där jag är har vi inte haft nederbörd på över tre veckor och ingen finns i tiodagarsprognosen heller. Det är dåliga förutsättningar för nedbrytning av strå, så du hjälper det på traven med att vattna nu och behöver ev inte stödvattna lika mycket i sommar. Jag lade en bädd av kasserat silage på en plats där jag hade begränsad möjlighet att vattna och sommaren var mycket torr. Jag såg ingen skillnad på bädden i september jämfört med mars (:eek:) medan strå från samma bal som jag kunnat vattna var nästan helt jordiserad på samma tid.
 
🌷🌺🌻🌸

Vattnar du kommer nedbrytningen gå fortare är min erfarenhet. Här där jag är har vi inte haft nederbörd på över tre veckor och ingen finns i tiodagarsprognosen heller. Det är dåliga förutsättningar för nedbrytning av strå, så du hjälper det på traven med att vattna nu och behöver ev inte stödvattna lika mycket i sommar. Jag lade en bädd av kasserat silage på en plats där jag hade begränsad möjlighet att vattna och sommaren var mycket torr. Jag såg ingen skillnad på bädden i september jämfört med mars (:eek:) medan strå från samma bal som jag kunnat vattna var nästan helt jordiserad på samma tid.

Då vet jag vad jag ska pyssla med i helgen 💦💦

Jag kanske är lite skadad som hästtjej men jag tänker att jag vill att hösilaget ska sätta sig som en bädd (som i boxen) och bli mer som en kompakt kaka innan jag lassar på jord/gödsel, men det kanske inte behövs?
Det kanske t.o.m. är bättre att ladda på jord/gödsel innan jag vattnar?

F4A365CF-8D65-4BA8-8B40-A2757DCF0997.webp

Såhär ser den ut nu. Vi ska gräva ur runt om, men det är fortfarande tjäle så det får bli längre fram.
 
Då vet jag vad jag ska pyssla med i helgen 💦💦

Jag kanske är lite skadad som hästtjej men jag tänker att jag vill att hösilaget ska sätta sig som en bädd (som i boxen) och bli mer som en kompakt kaka innan jag lassar på jord/gödsel, men det kanske inte behövs?
Det kanske t.o.m. är bättre att ladda på jord/gödsel innan jag vattnar?

Visa bifogad fil 87778
Såhär ser den ut nu. Vi ska gräva ur runt om, men det är fortfarande tjäle så det får bli längre fram.
Jag har inte väntat när jag gjort bädd, jag har öst på jord och planterat direkt. :)
 
Då vet jag vad jag ska pyssla med i helgen 💦💦

Jag kanske är lite skadad som hästtjej men jag tänker att jag vill att hösilaget ska sätta sig som en bädd (som i boxen) och bli mer som en kompakt kaka innan jag lassar på jord/gödsel, men det kanske inte behövs?
Det kanske t.o.m. är bättre att ladda på jord/gödsel innan jag vattnar?

Visa bifogad fil 87778
Såhär ser den ut nu. Vi ska gräva ur runt om, men det är fortfarande tjäle så det får bli längre fram.
Kul!

Håller med @Unafraid, lassa på du. Lasagnebädd/-odling är en term som låter dig söka på liknande bäddbyggen. De flesta vattnar allteftersom, så det blir jämnblött i alla lagren och på slutet.

Gör du fler likadana bäddar kan du i nästa öka nedbrytningstakten och få bädden stadigare/komma runt att det känns flygigt genom att varva lite strå, lite gödsel, lite strå osv.

Lyxigt att få ett så rejält nytt land! :love:
 
Det är så mycket hösilage och så djupt att jag är rädd att det kommer dela sig och yra runt om vi börjar gå i det nu 😅
Jag hade vattnat först, en fin kompost ska vara fuktig som en urkramad tvättsvamp (alltså inte dyngblöt). Om silaget är torrt så kan det vara svårt för det att dra åt sig fukten från jorden. Så jag hade vattnat ordentligt och sedan lagt på jorden för att hålla fukten kvar i komposten. Till skillnad från en hästbädd så vill du ju att komposteringsprocessen ska dra igång så fort som möjligt och det gör den av fukt, värme och syre (samt en del kol och kväve men det finns förhoppningsvis i det du stoppat i den).
 
Här är moderplantan till murgröne sticklingen jag håller på med.
Enligt ägaren så står modeplantan mot södervägg och växer så det knakar. Den breder ut sig mycket på marken också (syns inte i bild men den följer rabatten både till vänster och höger utanför bild).

Fanns även möjlighet att få tag i fler sticklingar, så är inte orolig att murgrönan inte kommer täcka nätet senare.
Funderar mest på hur brett man ska sikta på mellan ”näten” (dvs rutorna).

Tycker armeringsnätet på originalplantan ser väldigt stora och breda ut. 🤔

9BC7AFAB-9A2E-4547-AC64-094519C7113E.jpeg
 
Här är moderplantan till murgröne sticklingen jag håller på med.
Enligt ägaren så står modeplantan mot södervägg och växer så det knakar. Den breder ut sig mycket på marken också (syns inte i bild men den följer rabatten både till vänster och höger utanför bild).

Fanns även möjlighet att få tag i fler sticklingar, så är inte orolig att murgrönan inte kommer täcka nätet senare.
Funderar mest på hur brett man ska sikta på mellan ”näten” (dvs rutorna).

Tycker armeringsnätet på originalplantan ser väldigt stora och breda ut. 🤔

Visa bifogad fil 87833
Murgröna klättrar med sugfötter, det slingrar sig alltså inte och har inte heller klängen (små slingriga armar som håller fast). Den vill alltså ha något den kan suga sig fast vid som tex ett plank, en träspalje, en mur eller något liknande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp