Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hehe, man kan inte ha koll på allt och alla :D

Har en jättefin syrenhortensia i ena hörnet. Gillar Hortensia överlag
Jag också. Och syrener. Det finns ju vippsyren också, det har vi en. Den är väldigt fin, blomklasarna skiftar färg från mörkt rosa till vitt 😍

802A3E2E-4CB8-448A-81DD-4C385F4E6FA5.webp

Inte världens bästa bild men det var den enda jag hade.
 
Ska utöka, som vanligt, med fler odlingslådor.
Är ivrig, som vanligt. Men vet också att tiden är begränsad längre fram.
Velar som tusan över placeringen i trädgården, som vanligt.
Blir bara mer förvirrad för varje försök.

Den där roboten ställer till det!
Det där med placering är så svårt! Jag hade bestämt precis var mina nya dahliarabatter skulle vara men inser nu när solen kommit fram igen efter vintern att den inte lyser där jag tänkt placera dem. Enda delen av trädgården där det fortfarande ligger snö. Ingen aning om var jag ska placera dem istället..
 
Något speciellt med att se hur det börjar spira lite försiktigt.

Tulpanerna, någon blå lökväxt jag inte vet namnet på, påskliljor, krokus, smultron och gräslöken.

24F0970E-5875-4BA7-9E82-E0DD45272047.webp


Fick även i uppgift att mäta odlingslådorna då två till ska byggas 2m x 1m, så snart är de på plats och redo för när våren börjat spira lite mer än den gör nu.

Längtar redan till att få börja pyssla med det.
Vi har rätt mycket som ska göras i trädgården, som blir min uppgift. Mindre buskar ska flyttas, sättas upp armeringsjärn liknande ett staket där murgrönan kan klättra obehindrat utan att huset påverkas.

Ja som sagt är taggad och blev mer taggad när jag såg grönskan börja titta fram. 🤩🤩🤩
 
Jag satte lite olika lökar i höstas, och nu har det tittat upp både tulpaner, honungslök, tigerlilja och klocklilja. Dock ser jag inte skymten av mina klockhyacinter och kungsängsliljor än, trots att de ska blomma tidigare än vissa av de andra. Brukar de dyka upp lite senare, eller har jag lyckats ta död på dem tror ni?
 
Murgrönan stormtrivs. Grämer mig fortfarande att det bara var en kvist som jag lyckades rädda när jag insåg att jag hade gjort helt fel.

Den har tagit sig rätt bra, började fundera lite på om det går att dela på den så man får två plantor, men den kanske är för liten än. Funderar lite till och från när det är bäst att plantera ut den också. 😇

image.webp
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Murgrönan stormtrivs. Grämer mig fortfarande att det bara var en kvist som jag lyckades rädda när jag insåg att jag hade gjort helt fel.

Den har tagit sig rätt bra, började fundera lite på om det går att dela på den så man får två plantor, men den kanske är för liten än. Funderar lite till och från när det är bäst att plantera ut den också. 😇

Visa bifogad fil 87724
Fin den ser ut! Om du lägger stjälken på marken när du sätter ut den kommer den att slå rot på flera ställen längs rankan och då bli fler plantor (den slår rot vid varje bladrosetts fäste). De kan du i sin tur gräva upp och sätta med större avstånd om du vill. Det går kanske liiite fortare om du gör samma sak inne, men med tanke på hur spridningsvillig murgröna är, så är det absolut inget måste.
 
Uppvisar klart trädgårdstokiga tankar gällande nya balkongen och vilka plantor jag tänker på att ta med:
2 vinplantor, en blå och en grön
1 jostabär
2 lavendel
1 stor rosmarin
1 stor salvia
1 kvanne
1 hjärtstilla
1 mynta
1 kaprifol
1 sköldsyra
1 gode henriks målla
1 rankspenat
1 malva
9 jordgubbar
3 åkerbär
1 valnötsbäbis
1 dvärgplommonträd

Dessutom tänker jag luktärt (avskärma mot grannarna), slingerkrasse och ettåriga örtkryddor såklart.

Det är en vanlig 50-talsbalkong (dvs inte stor) och jag hade tänkt mig att kunna vistas på den också. Joråsåatteeh :angel::rofl:
 
Fin den ser ut! Om du lägger stjälken på marken när du sätter ut den kommer den att slå rot på flera ställen längs rankan och då bli fler plantor (den slår rot vid varje bladrosetts fäste). De kan du i sin tur gräva upp och sätta med större avstånd om du vill. Det går kanske liiite fortare om du gör samma sak inne, men med tanke på hur spridningsvillig murgröna är, så är det absolut inget måste.
Ah, det var ju smart (tänkte inte ens på den möjligheten). Har ingen bra kruka att göra så med inne, så tror jag siktar på att låta den få växa till sig så ska jag definitivt testa det där sen när den ska planteras ut.

Vi måste först bygga platsen den ska va på. :p
 
Ah, det var ju smart (tänkte inte ens på den möjligheten). Har ingen bra kruka att göra så med inne, så tror jag siktar på att låta den få växa till sig så ska jag definitivt testa det där sen när den ska planteras ut.

Vi måste först bygga platsen den ska va på. :p
En tom mjölkkartong som du klippt upp ena långsidan på funkar. Vill du göra fancy (ta bort risken för övervattning) så kan du ta dubbla kartonger och klippa små hål i botten på den inre så den får agera innerkruka och den andra kan fånga upp ev överblivet vatten. Men det är bara om du vill och för att det är kul. Den kommer definitivt göra samma sak själv ute.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp