Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste nog plantera om mina tomater nu. Det jobbiga är att jag inte har tid... 🙄
20220318_125313[1].webp
 
I mitten, slutet på sommaren lämnade jag trädgårdslandet åt sitt öde och plockade bara lite grönt ibland till middagen.
Jag lämnade bland annat lite bland krukor med sådder som kvar ute över vintern, jag hade ställt dem utmed landet för att omplantera dem men det blev aldrig så. Vissa grodde aldrig men jag gav väl inte riktigt upp, lät dem bara stå kvar (liksom vissa saker som grott).

Så nu såg jag att blåeld faktiskt har grott och övervintrat med rötterna ner i landet. :love: Det finns ingen blåeld här i naturen runt omkring så hoppas den vill trivas här. En fantastisk inhemsk blomma för pollinatörer.
IMG_20220318_145548841_HDR.webp
 
Jag undrar också om detta kan vara humlesuga? Det är samma i de två krukorna jag sådde med humlesuga men det tog sig nog inte förrän sent på säsongen för detta har jag inte sett. Stämmer ju inte riktigt med bladen på en vuxen planta, någon som har mer erfarenhet av dem och vet? Kan det ha varit något annat i fröpåsen? Annars har jag lyckats få samma ogräs i båda. 🤔
IMG_20220318_150811751_HDR.webp
 
Kan man äta popcorngräs? Borde väl inte vara nån fara för tex en katt?
Verkar ju vara väldigt hög grobarhet så funderar på att prova så lite sånt.

Imorgon ska jag äntligen få ner mina fröer. Hoppas det inte är för sent (tomat, gurka, paprika, melon tex).
 
Kan man äta popcorngräs? Borde väl inte vara nån fara för tex en katt?
Verkar ju vara väldigt hög grobarhet så funderar på att prova så lite sånt.

Imorgon ska jag äntligen få ner mina fröer. Hoppas det inte är för sent (tomat, gurka, paprika, melon tex).
Paprika kan nog börja vara i senaste laget, men kanske funkar i växthus. :)
 
Kan man äta popcorngräs? Borde väl inte vara nån fara för tex en katt?
Verkar ju vara väldigt hög grobarhet så funderar på att prova så lite sånt.

Imorgon ska jag äntligen få ner mina fröer. Hoppas det inte är för sent (tomat, gurka, paprika, melon tex).

Paprika kan nog börja vara i senaste laget, men kanske funkar i växthus. :)

Ja, än kan man nog hinna med paprikan, beroende på var man bor. Men melon och gurka? De går ju fort som attan, de ska jag inte förodla förrän i april.
 
Är lite fundersam om buskarna överlevt vintern. Väldigt gula i bladen men inuti ser den grön ut.
Vet inte va busken heter, ska man göra något mer med den? Den har fått vatten.

Vad säger bukes trädgårdsexperter? 🙈
FC0A28A0-D362-441F-A6EB-C291EFBC93F8.webp
 
@Wille vet du hur buxbomen vill vinterförvaras när den är i en kruka? Kan varit så att vi gjort fel. Den ställdes in i ”kuvösen”/inglasat uterum under vintern. Sen vattnades den inget förrän nu när de skulle ställas ut.

Tanken är att se ska planteras om och bli centrerade i krukan. Förra året hade vi andra blommor i krukan, men kommer skippa det i år.

E98DD6F4-03E0-48CC-A969-472AE9AED469.webp
 
@Wille vet du hur buxbomen vill vinterförvaras när den är i en kruka? Kan varit så att vi gjort fel. Den ställdes in i ”kuvösen”/inglasat uterum under vintern. Sen vattnades den inget förrän nu när de skulle ställas ut.

Tanken är att se ska planteras om och bli centrerade i krukan. Förra året hade vi andra blommor i krukan, men kommer skippa det i år.

Visa bifogad fil 87625
Jag hade gjort likadant, men kanske försökt isolera krukan mer. Växter i kruka är alltid mer utsatta än växter planterade i marken.
 
Jag hade gjort likadant, men kanske försökt isolera krukan mer. Växter i kruka är alltid mer utsatta än växter planterade i marken.
Jag föreslog att vi skulle täcka över med någon duk men killen tyckte inte det skulle behövas. De ser lite trevligare ut efter friseringen (va ingen tjäle i krukan va ja kunde känna å då va ja långt ner å kände). 😅

image.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Lerig hage
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp