Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och då ändras ofta egenskaperna. T ex att det man odlar blir besk, träig o s v.

Ja, tror basilika är en sån. Men inte allt/alla blir så, finns iaf en sorts basilika vet jag som inte ändrar smak. Tror inte tex timjan och rosmarin får annan smak om det får blomma, men inte helt 100 på det. En del saker som går i blom slutar väl producera nytt, som ruccola? Men säkert någon här som är klokare än mig ^^

Nu fick jag en följdfråga från mig själv... Vet att blommorna på rosmarin kan ätas, dom är goda. Kan man äta alla blommor som kommer på örter?
 
Jag är lite stressad över att jag inte har börjar förodla något men när jag läser på om det jag har tänkt odla verkar det mesta trivas bäst med att sås direkt i landet.

Vad anser ni är ett måste att förodla för att få en bra sådd?

Tomater och chili förstår jag måste förodlas men sommarblommor, grönsaker?
 
Jag har blivit förälskad i limegröna zinnia och skulle vilja ha dom tillsammans med rosa zinnia i en av rabatterna. Jag bor i zon 5/6 så jag är lite osäker på om dom kommer hinna blomma om jag direktsår dom som planerat men jag måste prova.

7A717EA0-F379-4A2F-B40D-BADCA29C63B4.png
 
Senast ändrad:
Tack, vet inte riktigt vad de är, mer än att de väldigt effektivt åt upp precis all min grönkål i fjol :o:arghh:

Men då kanske mitt jordgubbsnät är mer effektivt då, vore kul om det faktiskt blev något som gick att smaka på i år!

Jordgubbsnät är inte tillräckligt finmaskigt. Tricket är ett kålnät som spänns på t ex metallbågar så att det kommer upp en bit från plantan och som täcker ner till marken. Om nätet ligger direkt på bladen så kommer kålmal och kålfjäril åt att lägga ägg genom nätet på bladen ändå.
 
Jag är lite stressad över att jag inte har börjar förodla något men när jag läser på om det jag har tänkt odla verkar det mesta trivas bäst med att sås direkt i landet.

Vad anser ni är ett måste att förodla för att få en bra sådd?

Tomater och chili förstår jag måste förodlas men sommarblommor, grönsaker?

Vad har du tänkt odla för grönsaker? Chili, paprika, aubergine, tomater, kronärtskockor m.fl är ju klassiskt sådant som antingen är ett måste att förodla eller som åtminstone vinner på att förodlas i vårt klimat.

Rädisor, sallat, kål, frilandsgurka, morötter, bönor och ärtor etc går ju fint att peta ner direkt. Men det kan ju också bero på hur man bor och hur lång säsong man har.
 
Jag är lite stressad över att jag inte har börjar förodla något men när jag läser på om det jag har tänkt odla verkar det mesta trivas bäst med att sås direkt i landet.

Vad anser ni är ett måste att förodla för att få en bra sådd?

Tomater och chili förstår jag måste förodlas men sommarblommor, grönsaker?
Jag kallsådde alla sommarblommor förra året med jättebra resultat. :) Man får vakta när de kommit upp och det finns risk för frost bara, jag förlorade några plantor pga frost. Jag täckte dem med fiberduk men några hamnade lite utanför eller precis i kanten. Vissa är mer härdiga och klarar det, andra dog. Generellt dog ingenting som var väl täckt av fiberduk. :)
 
Så enkelt, då är jag med :) Tack! :)
Plantor i kålsläktet och sallat bl.a. drar ofta iväg på höjden och får en stor träig stam när/innan de går i blom. Det är vad jag tänker på med ”gå i stock” eller ”stocklöpning”. Att en ört blommar och sedan ändrar smakkaraktär har jag inte tänkt på som att de går i stock. De vars stjälk blir en stock i samband med blomning, då är det tydligt varför det heter som det heter.

Olika namnsorter av en grönsak kan vara olika benägna till stocklöpning. Stress som torka, värme eller för långt dagsljus (för kortdagsväxter) kan få plantan att gå i stock. Typ ”shit nu dör jag, bäst att fixa frön som kan bli nya plantor innan jag kolar ”. 🌱 ⚰️
 
Jag är lite stressad över att jag inte har börjar förodla något men när jag läser på om det jag har tänkt odla verkar det mesta trivas bäst med att sås direkt i landet.

Vad anser ni är ett måste att förodla för att få en bra sådd?

Tomater och chili förstår jag måste förodlas men sommarblommor, grönsaker?
Det brukar stå på förpackningen vad som behöver förodlas för att hinna gå klart. Jag förodlar bara sådant som måste förodlas, kan det sås på friland så gör jag det. Sen beror det såklart på vart i Sverige man befinner sig ju längre söderut du befinner dig ju mer kan du så på friland. Jag förodlar tex gurka, zuccini och pumpa men hade jag bott i skåne hade jag kunnat förodla dom.
 
Plantor i kålsläktet och sallat bl.a. drar ofta iväg på höjden och får en stor träig stam när/innan de går i blom. Det är vad jag tänker på med ”gå i stock” eller ”stocklöpning”. Att en ört blommar och sedan ändrar smakkaraktär har jag inte tänkt på som att de går i stock. De vars stjälk blir en stock i samband med blomning, då är det tydligt varför det heter som det heter.

Olika namnsorter av en grönsak kan vara olika benägna till stocklöpning. Stress som torka, värme eller för långt dagsljus (för kortdagsväxter) kan få plantan att gå i stock. Typ ”shit nu dör jag, bäst att fixa frön som kan bli nya plantor innan jag kolar ”. 🌱 ⚰️
Bra förklaring! :up: Jag tänkte mer på nivån kryddväxter som blommar men de är ju bara att klippa bort. Har både grönkål och isbergssallat på listan till grönsakslandet så ska hålla lite koll på det då :)
 
Tror min syrenbuddleja är död. Den är ju trots allt inte härdig till zon 4. Får ersätta den med något annat. Vad?
Det enda kravet är väl egentligen att det ska vara poppis bland insekter.

Hittat en azalea som är jättefin, orange! Men jag vet inte. Jag har tre stora (ok, två, den ena har vi klippt ner) rhododendron i trädgården och en liten i kruka. Kanske skulle gräva ner den nånstans.

Skulle verkligen behöva planera min trädgård lite :bag:
 
Har fått sorgmygg i minidrivhuset på fönsterbrädan :yuck: Blir att så om physalis och tomater antar jag, och nematoderna är inte här förrän på lördag (vilket jag misstänker kan innebära måndag :cautious:)
Så det här med "behandla allt inom flygavstånd", hur långt skulle ni säga att det är? 3 meter, 6 meter, allt i det 28 kvm stora rummet?
Övriga växter i rummet tenderar i och för sig att få torka ut rätt ordentligt mellan vattning :angel:
 
Tror min syrenbuddleja är död. Den är ju trots allt inte härdig till zon 4. Får ersätta den med något annat. Vad?
Det enda kravet är väl egentligen att det ska vara poppis bland insekter.

Hittat en azalea som är jättefin, orange! Men jag vet inte. Jag har tre stora (ok, två, den ena har vi klippt ner) rhododendron i trädgården och en liten i kruka. Kanske skulle gräva ner den nånstans.

Skulle verkligen behöva planera min trädgård lite :bag:
Vänta med att gräva upp den, buddleja fryser ofta ned till marken och skjuter sedan nya skott från roten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp