Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror min syrenbuddleja är död. Den är ju trots allt inte härdig till zon 4. Får ersätta den med något annat. Vad?
Det enda kravet är väl egentligen att det ska vara poppis bland insekter.

Hittat en azalea som är jättefin, orange! Men jag vet inte. Jag har tre stora (ok, två, den ena har vi klippt ner) rhododendron i trädgården och en liten i kruka. Kanske skulle gräva ner den nånstans.

Skulle verkligen behöva planera min trädgård lite :bag:
Så här års ser buddlejan väldigt död ut. Det tar sig när värmen kommer!
 
Anlägga en uteplats med rosbuskar och klätterrosor? :love:

Nja, det är för stort projekt tror jag. Planen är att det ska upp ett växthus med en liten uteplats till men det blir tidigast nästa år.

Klätterrosorna är gräsliga :o bara långa spretiga grenar som fastnar i allt. Funderar på att lägga ut en annons och bli av med dem helt.

Eller kanske som @Scata föreslog, plantera dem i skogen (halva min trädgård är skog).
 
Nja, det är för stort projekt tror jag. Planen är att det ska upp ett växthus med en liten uteplats till men det blir tidigast nästa år.

Klätterrosorna är gräsliga :o bara långa spretiga grenar som fastnar i allt. Funderar på att lägga ut en annons och bli av med dem helt.

Eller kanske som @Scata föreslog, plantera dem i skogen (halva min trädgård är skog).
@Scata s idé låter jättefint :)
 
20220318_064241.jpg


Här ploppar det upp tomater. :)
Årets sortlista:

Irishka
Coeur de beauf
Malea
Ananas noir
Orange banana
Old German
Red Marbles
Amish paste
San Marzano
Uncle Alfonsos Roma
Golden Bumble Bee
Pink Bumble Bee (ny)
Blue Beauty
Obama
Alicante
Dark galaxy
Green Zebra (ny)
Hundreds & thousands (ny)
Costoluto Fiorentino (ny)
Posvjachenie
Oaxacan jewel (ny)
Ildi
Black brandywine
Yellow brandywine
Michael Pollen
Vilma
Sweet n' Neat cherry kisses F1
Cherokee purple
Antho white
Russian orange oxheart
Brown sugar
Tigerella
Zlatava
Ponderosa (ny)
Yellow out red in
Mallorqui
Petit de ramallet

Några nya på listan, trots att jag egentligen fört in köpstopp på just tomatfrön. :angel: Men sånt går ju inte att hålla på med, odla tomater är ju bland det roligaste! Däremot är det här en rejäl rensning av frön inför nästa år, kommer bara att spara frön av favoriterna och sen köpa intressanta nya sorter.
 
Novisen i mig börjar fundera på om jordgubbsplantorna behöver planteras om eller om de klarar sig tills de kan planteras ut.

Misstänker att de kommer behöva större kruka innan utflyttning men funderar lite på när. Några av dom har spurtat ifrån de andra, två sa adjö men har så jag klarar mig ändå.

C6D0764B-C72A-4730-A864-003D4C714789.webp
 
Novisen i mig börjar fundera på om jordgubbsplantorna behöver planteras om eller om de klarar sig tills de kan planteras ut.

Misstänker att de kommer behöva större kruka innan utflyttning men funderar lite på när. Några av dom har spurtat ifrån de andra, två sa adjö men har så jag klarar mig ändå.

Visa bifogad fil 87555

Finns ingen anledning att plantera om, än är de ju väldigt små.
 
Visa bifogad fil 87553

Här ploppar det upp tomater. :)
Årets sortlista:

Irishka
Coeur de beauf
Malea
Ananas noir
Orange banana
Old German
Red Marbles
Amish paste
San Marzano
Uncle Alfonsos Roma
Golden Bumble Bee
Pink Bumble Bee (ny)
Blue Beauty
Obama
Alicante
Dark galaxy
Green Zebra (ny)
Hundreds & thousands (ny)
Costoluto Fiorentino (ny)
Posvjachenie
Oaxacan jewel (ny)
Ildi
Black brandywine
Yellow brandywine
Michael Pollen
Vilma
Sweet n' Neat cherry kisses F1
Cherokee purple
Antho white
Russian orange oxheart
Brown sugar
Tigerella
Zlatava
Ponderosa (ny)
Yellow out red in
Mallorqui
Petit de ramallet

Några nya på listan, trots att jag egentligen fört in köpstopp på just tomatfrön. :angel: Men sånt går ju inte att hålla på med, odla tomater är ju bland det roligaste! Däremot är det här en rejäl rensning av frön inför nästa år, kommer bara att spara frön av favoriterna och sen köpa intressanta nya sorter.
Jösses! Min ambitionsnivå i år är att köpa tre-fyra plantor busktomat. Sort får ju bli den som finns på butiken...
 
Visa bifogad fil 87553

Här ploppar det upp tomater. :)
Årets sortlista:

Irishka
Coeur de beauf
Malea
Ananas noir
Orange banana
Old German
Red Marbles
Amish paste
San Marzano
Uncle Alfonsos Roma
Golden Bumble Bee
Pink Bumble Bee (ny)
Blue Beauty
Obama
Alicante
Dark galaxy
Green Zebra (ny)
Hundreds & thousands (ny)
Costoluto Fiorentino (ny)
Posvjachenie
Oaxacan jewel (ny)
Ildi
Black brandywine
Yellow brandywine
Michael Pollen
Vilma
Sweet n' Neat cherry kisses F1
Cherokee purple
Antho white
Russian orange oxheart
Brown sugar
Tigerella
Zlatava
Ponderosa (ny)
Yellow out red in
Mallorqui
Petit de ramallet

Några nya på listan, trots att jag egentligen fört in köpstopp på just tomatfrön. :angel: Men sånt går ju inte att hålla på med, odla tomater är ju bland det roligaste! Däremot är det här en rejäl rensning av frön inför nästa år, kommer bara att spara frön av favoriterna och sen köpa intressanta nya sorter.
Imponerande! Hoppas på att du vill recensera dem efter säsongen så man kan få lite tips.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Dongel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp