Framförallt har jag börjat köpa krukor och brätten i lite tåligare, tjockare plast. De håller år efter år och även lite ovarsam hantering. De där tunna håller max en säsong. Tror mina är från Nelson garden. Man blir liksom lite gladare när krukan inte spricker så fort man tar i den.Vad använder folk för utrustning till förodling?
Har bara direkt sått innan men tänkte driva upp lite olika saker för översikt och kontroll. Kan bara engelska termer, men root trainers, typ djupa krukor, till tex luktärtor och soil blockers, jord som görs till små såblock. Nån som använder detta? Är det värt det? Eller enklare/bättre bara köra vanliga plugg brett i plast till allt?
Tänkte köpa ett mindre växthus och driva upp lite där från april, mest tomat, squash och sommar blommor. Kan det bli för varmt på dagen/för mycket sol, i söderläge när saker är små?
Jag gillar denna typ av brätte, de passar i avlånga drivhus på fönsterkarmen. De har lite mer jord än de minsta pluggbrättena så plantan kan stå lite längre i krukan och den håller lite mer vatten. https://www.granngarden.se/producta..._2022_gg_produktbild.jpg?width=300&height=300
Större än så tar mer plats men är annars också bra tycker jag.
Fyrkantiga krukor är mer platseffektivt än runda.