Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad använder folk för utrustning till förodling?

Har bara direkt sått innan men tänkte driva upp lite olika saker för översikt och kontroll. Kan bara engelska termer, men root trainers, typ djupa krukor, till tex luktärtor och soil blockers, jord som görs till små såblock. Nån som använder detta? Är det värt det? Eller enklare/bättre bara köra vanliga plugg brett i plast till allt?

Tänkte köpa ett mindre växthus och driva upp lite där från april, mest tomat, squash och sommar blommor. Kan det bli för varmt på dagen/för mycket sol, i söderläge när saker är små?
Framförallt har jag börjat köpa krukor och brätten i lite tåligare, tjockare plast. De håller år efter år och även lite ovarsam hantering. De där tunna håller max en säsong. Tror mina är från Nelson garden. Man blir liksom lite gladare när krukan inte spricker så fort man tar i den.

Jag gillar denna typ av brätte, de passar i avlånga drivhus på fönsterkarmen. De har lite mer jord än de minsta pluggbrättena så plantan kan stå lite längre i krukan och den håller lite mer vatten. https://www.granngarden.se/producta..._2022_gg_produktbild.jpg?width=300&height=300
Större än så tar mer plats men är annars också bra tycker jag.
Fyrkantiga krukor är mer platseffektivt än runda.
 
Här rullar det på för chili, paprika och fönstertomater. Jag testar fönstertomat för första gången med Vilma och Balkonzauber. Vilma är påtagligt kompakt medan Balkonzauber dragit iväg mer i höjd, även om den också är rätt liten ännu. Tror Balkonzauber är bättre för ampel där den kan få hänga lite medan Vilma även är bra i vanlig kruka. Ska bli kul och hoppas på tidiga tomater i fönstret. :)

Har sått första omgången med sommarblommor, petunia 2 sorter samt hänglobelia. De torkade visst ut lite innan de hann gro, de fick mer vatten igår så hoppas de vill komma igång nu. Varmare i tvättstugan än jag trodde...
Växthuset är dessutom rensat på fjolårsskrufs, kvarstår lite ogräsrensning och städ samt påfyllning i pallkragarna. Känner mig lite halvt på banan trots allt fastän jag bara lämnade allt mitt i sommaren förra året.

Jag hade inte tänkt odla jättemycket grönsaker i år utan desto mer blommor. Men får erkänna att jag påverkas av världsläget och framtida prishöjningar på mat. Det känns som att det där självhushållningstänket kanske snarare borde få blomma ut i år, om något år? Jag har börjat med att lista sådant som vi äter mycket av och som är enkelt att lagra på olika vis. Pappa står för den viktiga bulken; potatis och lök. Vi hittade farmors gamla kastrull för inkokning (med ställning för burkarna) och det kanske vore på sin plats att testa på metoden, framförallt för tomater och tomatsås.
 
Vad använder folk för utrustning till förodling?

Har bara direkt sått innan men tänkte driva upp lite olika saker för översikt och kontroll. Kan bara engelska termer, men root trainers, typ djupa krukor, till tex luktärtor och soil blockers, jord som görs till små såblock. Nån som använder detta? Är det värt det? Eller enklare/bättre bara köra vanliga plugg brett i plast till allt?

Tänkte köpa ett mindre växthus och driva upp lite där från april, mest tomat, squash och sommar blommor. Kan det bli för varmt på dagen/för mycket sol, i söderläge när saker är små?

Min utrustning för plantuppdragning:

Pluggbrätten/små uppdrivningskrukor
Lock
Underbevattningsbotten
Underbevattningsmatta
Värmematta
Lysrörsarmaturer
Hasselfors s-jord
Vermikulit

...varav säkert hälften är totalt onödigt för de som ska dra upp några enstaka småplantor, bör tilläggas. Lagom kruka, bra såjord och extraljus vid uppdrivning inomhus är egentligen allt du behöver.

Ja, det kan bli väldigt varmt, speciellt i små växthus. Vädra noggrant, så går det fint. :)
 
För att spara på elen har vi värmt upp huset nästan helt med hjälp av braskaminen i vardagsrummet. Så nu har vi två stora plåthinkar med aska.... Aska från björk- och bokved. Kan man strö det i trädgården? Runt en häck?

Jag använder det inte till något som jag ska äta och i ytterst små mängder i övrigt (har enbart björkaska). Tungmetaller är en av de saker jag har stor respekt för. Tall/granaska är i allmänhet värre. En kollega har forskat på just aska och dess innehåll, efter att ha läst vad han skrivit vill jag definitivt inte använda det till något ätbart.

Ska en använda aska säkert så behöver en analysera varje omgång för innehållet av tungmetaller kan variera ordentligt.

Aska är också basiskt, dvs surjordsväxter vill inte ha det. Det är därför bra att använda för att motverka försurning, på tex en gräsmatta. Men återigen, en ska inte har ut för mycket.
 
Hmm. Kanske ska skjuta på växthus till nästa år ändå. Det är 10 veckor handläggning på bygglovsansökan (och de har verkligen sjukt mycket att göra) och jag borde byta garageport istället..
Får försöka klara mig utan växthus ett år till..
Trist, men du överlever ett år till, och hinner spara till ett större... :angel:
Sen hade väl du en massa planer med odlingsbäddar också?! Då är det nog bra att sätta växthuset på vänt, allt tar mer tid och energi än man tror :heart
 
Trist, men du överlever ett år till, och hinner spara till ett större... :angel:
Sen hade väl du en massa planer med odlingsbäddar också?! Då är det nog bra att sätta växthuset på vänt, allt tar mer tid och energi än man tror :heart
Precis min tanke, då kan jag bygga större nästa år!

Ja jag ska ha lite mer lådor eller bäddar i år. Ska nog lägga allt krut där tror jag.


En helt annan grej. Reningsverket här skänker biomull. Det är ju inte lämpligt till ätbara saker pga tungmetaller men det skulle väl funka att ha som jordförbättring under rosor och i rabatter?
 
Jag använder allt från små drivhus med 12 krukor i ett litet brätte + plasthuv till gamla frukt/salladsförpackningar i genomskinlig plast med en genomskinlig fruktpåse över. Jag sparar ganska mycket (ALLA) krukor från när man köper växter och använder en del gamla brätten och planterar direkt i dom. Eh ja under alla smultronsticklingar kan man ana ett krukbrätte utan krukor här har jag även planterat i en kattlåda vi hade liggande (de är mycket praktiska att ha krukor i). Uppe till höger kan man se lite av de mer anpassade små pluggbrättena. Det blir helt enkelt allt möjligt som finns till hands...Visa bifogad fil 87437

Så härligt med allt det gröna 👌😍 gillar idén med kattlådan ^^ har nog mer än vad jag tror att så i , ska botanisera i vår hög med bråte i sommarhuset. Längtar efter att få komma igång ☀️☺️
 
Jag använder olika krukor och vanlig jord bara, sår allt ifrån ett och ett frö i små krukor till bredsådd i plastbyttor.
Det enda som jag ändrat mig när det gäller förodling så är det för de växter, t.ex purjo och luktärt, som inte gillar att man rör rötterna så dom försår jag i toarullar eller egentillverkade pappkrukor. För då är det bara att stoppa ner dom i en större kruka sedan, utan att behöva pilla med dom.

Har inte tänkt på att jag kan så i olika krukor :o
Åh det var bra du sa med toarullar, har använt det till ärtor och det fungerade finfint, måste såklart göra så med mina luktärtor 👌🙌
 
Fråga, ett såntdär lock/växthus som finns till pallkragar, hjälper det mot kålmask? eller tar de sig in ändå? Hade fiberduk i fjol men kom av mig en bit in i säsongen och så sket det sig. Nu är jag jättesugen på att odla mer kål!
 
Fråga, ett såntdär lock/växthus som finns till pallkragar, hjälper det mot kålmask? eller tar de sig in ändå? Hade fiberduk i fjol men kom av mig en bit in i säsongen och så sket det sig. Nu är jag jättesugen på att odla mer kål!
Menar du kålfjärilslarver så brukar nät vara effektivt men de ska ju inte kunna flyga dit och lägga ägg på bladen så du behöver lite distans mellan kål och nät.
 
Fråga, ett såntdär lock/växthus som finns till pallkragar, hjälper det mot kålmask? eller tar de sig in ändå? Hade fiberduk i fjol men kom av mig en bit in i säsongen och så sket det sig. Nu är jag jättesugen på att odla mer kål!

Du måste ju ändå vädra och öppna växthusen under dagarna, så då hjälper det ju inte mot ohyra. Dessutom går kål gärna i stock av för mycket värme, så att ha dem under växthus är inte optimalt.
 
IMG_20220316_100826_2.webp

Bland annat så här kan det se ut hemma hos mig.
 
Stirrar på min rabatt. Jag vill göra om den! Får ge mig till tåls ett litet tag till.
Tror det skulle räcka att få dit nån snygg kant och fylla på med ny fräsch jord. Kanske.
 
Du måste ju ändå vädra och öppna växthusen under dagarna, så då hjälper det ju inte mot ohyra. Dessutom går kål gärna i stock av för mycket värme, så att ha dem under växthus är inte optimalt.
Vad är "gå i stock"? Jag har sett flera fröpåsar som nämnt det på instruktioner men inte förstått mer än att det inte är bra.
 
Menar du kålfjärilslarver så brukar nät vara effektivt men de ska ju inte kunna flyga dit och lägga ägg på bladen så du behöver lite distans mellan kål och nät.
Du måste ju ändå vädra och öppna växthusen under dagarna, så då hjälper det ju inte mot ohyra. Dessutom går kål gärna i stock av för mycket värme, så att ha dem under växthus är inte optimalt.
Tack, vet inte riktigt vad de är, mer än att de väldigt effektivt åt upp precis all min grönkål i fjol :o:arghh:

Men då kanske mitt jordgubbsnät är mer effektivt då, vore kul om det faktiskt blev något som gick att smaka på i år!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ny sadel, ont
  • Föräldrar till barn som rider
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp