Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur blir man av med chiliplantor utan att hiva dem på komposten? Jag har alldeles för många och ingen svarar på mina annonser.

Jag tror att just nu är de som är väldigt intresserade redan satt egna plantor och har fullt upp med dem, och de som bara vill köpa ett par stycken färdiga vill ha dem just färdiga, när det är varmt nog att kunna ha dem ute. Så annonsera igen lite senare så går de säkert åt!
 
Visa bifogad fil 87286

Exakt 256 tomatfrön i jorden. :) 37 olika sorter. Men jag ska "bara" ha max 30 plantor i år, så det så... :cautious:

Planterade om brättet med läkemedelsväxter också. Det mesta ha kommit upp fint, det enda som inte kommit upp alls är läkesilverax. Inget jag orkade vänta på så det hivades. Chili och paprika fick större kruka.
Jag har bara Brandywine, Black plum, San ma...2 och Glacier i år... Och Tumbling Tom... Sååå jag ska köpa några plantor i vår skulle jag tro...eller köpa några frön nu...
 
Jo såklart! Men jag blev väldigt förtjust i hur dem hade gjort, stora fönster och ljust tak, fast med panel högst upp! Så jag tänkte om det stjäl onödigt mycket och viktigt ljus, eller om det är alldeles tillräckligt ändå.

Det funkar alldeles utmärkt ändå. :)
 
koloni 220312.webp

Besökte min kolonilott (Sthlm) . Rejält lerigt nu vilket man får se som ett vårtecken :-) Ser fram emot odlingssäsongen
 
Jag har mot alla odds börjat titta på Hjäöp jag har köpt en bondgård, och nu vill jag ha ett växthus bla. 🙈
Totalt onödigt för min del, men, om man vill bygga ett och inte köpa färdigt, var kan man hitta om bra storlek, hur mycket ljus man ska osv? (förhoppningsvis avskräcker det mig)

Tänker att jag vill ha ett uppmurat med stora fönster, ljusinsläppande tak.

Argh, vet perfekta platsen dessutom. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Växthusgrupperna på Facebook innehåller alla möjliga varianter och där finns både hemmabyggen och färdiga varianter att inspireras av. Problemet är ju som vanligt med Facebook att det kan vara svårt att sålla/söka och hitta i dem, men om du inte är med där redan så kanske ett tips att kolla Växthusliv och/eller Odla i växthus och trädgård.

Har man börjat vilja ha ett växthus så finns det för övrigt ingen återvändo, det kommer att hamna på den perfekta platsen och du kommer aldrig att ångra det. :love:
 
Är det för sent att dra igång en varmbänk nu?
Har inte hunnit tidigare och har till min fasa insett att det redan är mitten av mars :eek:
 
Är det för sent att dra igång en varmbänk nu?
Har inte hunnit tidigare och har till min fasa insett att det redan är mitten av mars :eek:
Nejdå! Det blir ju helt klart förlängning av säsongen. Dels är det större utbud på vad som går att så i varmbänken jämfört med kallt nu och dels kommer de gro mycket fortare än vinter/vårsådder utan värme så du kan börja skörda tidigare. Ev blir rotsellerin inte fullt utvecklad, och purjon kanske är i sista stund, men alla snabbväxande/kortdagsväxterna är ju guld att kunna börja skörda om 6 v. Dessutom är det kul!
 
Nejdå! Det blir ju helt klart förlängning av säsongen. Dels är det större utbud på vad som går att så i varmbänken jämfört med kallt nu och dels kommer de gro mycket fortare än vinter/vårsådder utan värme så du kan börja skörda tidigare. Ev blir rotsellerin inte fullt utvecklad, och purjon kanske är i sista stund, men alla snabbväxande/kortdagsväxterna är ju guld att kunna börja skörda om 6 v. Dessutom är det kul!
tack! då ska jag genast gå ut och köra igång! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp