Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det gjorde jag till murgrönan och den verkade så vinglig, funderat rätt mycket hur jag skulle lösa det till porslinsblomman.
Nu återstår det bara att vänta för att se om det hjälpte eller om det heller inte var nog. 😅
Tror man behöver ca tre trådar som vrids om varandra och sedan formas så man har fler trådar som spretar ner i krukan för att det inte ska bli så vingligt. :idea:

Tror man behöver ca tre trådar som vrids om varandra och sedan formas så man har fler trådar som spretar ner i krukan för att det inte ska bli så vingligt. :idea:
Det jag gjort är att vira ändarna runt varandra och sen i botten går det ut som någon form av halv cirkel, hela ställningen stod upprätt i krukan av sig själv innan jag fyllde i jorden.

Dagens sötpotatis, ännu ej omplanterad. Men visst är den fin? :love: (Men kommer att ta en hel del plats innan den kan flytta ut.....:nailbiting: )

34832513-8851-46EC-8D2C-D5977569CF90.webp

Haha, här försöker jag vara märkvärdig med mitt sötpotatisodlande och så idag lyssnar jag på en och en halv timmas podd med en übersötpotatisexpert som gäst som bara: FEL FEL FEL. 1) dra inte upp sticklingar via vattenglasmetoden utan i jord 2) dra inte upp sticklingar så tidigt att de måste planteras om i flera omgångar. Dvs börja inte i januari. Och kanske 3) lägg inte upp en massa bilder från ditt felaktiga/okunniga odlande så att andra tror att det är rätt och tar efter dina dumheter. :o :laugh:

Jaja! Alla är vi barn i början! Och jag HAR odlat så här ett år förut och visst, jag fick kanske inte en bautaskörd av butiksstora potatisar - men jag fick en skörd, som var riktigt god! Och dessutom tycker jag att bladen är snygga även om själva potatisen skulle bli mindre bra. Men om någon blir inspirerad och vill odla, så lyssna hellre på experttipsen först (via Trädgårdstrollets podcast) än att bara tjonga ner första bästa sötpotatis i ett vattenglas 1 januari och sedan stolt instagramma om det....

Jag har en fråga till Bukes odlingsorakel.
Ca 90% av våra små plantor står i ett mörkt och svalt rum med växtbelysning som enda ljuskälla. Denna belysning saknar timer, utan har fram tills nu skötts manuellt. Nu har vi dock stött på lite huvudbry då vi ska åka bort i helgen, så jag undrar vad som skulle vara minst skadligt för våra små växter - kolsvart i två, tre dagar eller belysningen tänd i två, tre dagar?
(Åka och köpa en timer hinns inte med och jaga reda på någon människa som kan åka ända hit för att trycka på en knapp två gånger om dagen känns inte heller aktuellt...)

Ett tredje alternativ är att ställa ut växterna till ett fönster så de åtminstone får lite dagsljus, men då ingår även en ganska rejäl temperaturökning.

Så, är något av detta görbart eller kan vi räkna med att komma hem till ett gäng ihjälstressade små plantor på söndag? :cautious:

Jag har en fråga till Bukes odlingsorakel.
Ca 90% av våra små plantor står i ett mörkt och svalt rum med växtbelysning som enda ljuskälla. Denna belysning saknar timer, utan har fram tills nu skötts manuellt. Nu har vi dock stött på lite huvudbry då vi ska åka bort i helgen, så jag undrar vad som skulle vara minst skadligt för våra små växter - kolsvart i två, tre dagar eller belysningen tänd i två, tre dagar?
(Åka och köpa en timer hinns inte med och jaga reda på någon människa som kan åka ända hit för att trycka på en knapp två gånger om dagen känns inte heller aktuellt...)

Ett tredje alternativ är att ställa ut växterna till ett fönster så de åtminstone får lite dagsljus, men då ingår även en ganska rejäl temperaturökning.

Så, är något av detta görbart eller kan vi räkna med att komma hem till ett gäng ihjälstressade små plantor på söndag? :cautious:

Jag hör obviously inte till odlingsoraklen, men jag har låtit min belysning stå på 24/7 under några nätter och inga plantor ser ihjälstressade ut av det. Jag hade själv föredragit varde helljus framför varde helmörker, men jag tror också att de skulle greja båda varianterna om det bara handlar om ett par dagar.

Och jag hade hellre freestylat med belysningen än att börja joxa med temperaturen och flytta runt dem.

Jag har precis fått veta jag får en odlingslott så dags joina er här :D Jag har inte den blekaste aning hur den ser ut mer än att den är stor, får veta mer imorgon.

Brukar inte förså utan sätter direkt i jord. Morötter, pumpa, gurka, tomat, löjtnantshjärta och någon klätterros eller klematis står på listan i år. Drömmer om massvis med bärbuskar men det får nog vänta till nästa år då jag vet hur lotten riktigt är och vad som kommer upp.

Jag har precis fått veta jag får en odlingslott så dags joina er här :D Jag har inte den blekaste aning hur den ser ut mer än att den är stor, får veta mer imorgon.

Brukar inte förså utan sätter direkt i jord. Morötter, pumpa, gurka, tomat, löjtnantshjärta och någon klätterros eller klematis står på listan i år. Drömmer om massvis med bärbuskar men det får nog vänta till nästa år då jag vet hur lotten riktigt är och vad som kommer upp.
Kul!

Välkommen till ruinens brant, galna växter och fröer som anfaller i flock även när du går in på det du tror är skyddade affärer såsom ICA, OKQ8, Bauhaus mm... INGET, absolut INGET får bort de där fröpåsarna när dom väl har huggit tag i dig - endast betala, se glad ut och plantera är proffsrådet från denna tråd :D

Kul!

Välkommen till ruinens brant, galna växter och fröer som anfaller i flock även när du går in på det du tror är skyddade affärer såsom ICA, OKQ8, Bauhaus mm... INGET, absolut INGET får bort de där fröpåsarna när dom väl har huggit tag i dig - endast betala, se glad ut och plantera är proffsrådet från denna tråd :D
Jag kommer bli ruinerad... Men tar till mig det rådet :D Finns ju så mkt roligt!

Tillägg: Kommer bli spännande se vad som redan finns där också, kanske finns nåt guldkorn! Enligt damen i styrelsen är det en riktigt bra lott med mycket sol :laugh:

IMG_20220312_114547595_HDR.webp

Gör ett försök att kallså lite frön också, har läst så mycket om det så jag tyckte det var värt ett försök! :D

Säkert gjort alla fel man kan göra och konstaterade att temperaturen i växthuset var 22 grader förut (satt där och åt lunch! :love:) medan det fortfarande blir minusgrader på nätterna så det kanske funkar dåligt. Men kul att pröva i alla fall, blev lite sallad, fem kålsorter, några tomatsorter som jag hade mycket frön av och lite sommarblommor.

Här tänkte jag ställa fler pallkragar. Eller tycker ni jag ska göra ett "riktigt land"?
IMG_20220312_145826.webp

Det är som en liten slänt ner till träden. Planen är att växthus ska stå till vänster om mig.

Dagens sötpotatis, ännu ej omplanterad. Men visst är den fin? :love: (Men kommer att ta en hel del plats innan den kan flytta ut.....:nailbiting: )

Visa bifogad fil 87072

Ett tips.

Du ska inte plantera ut själva potatisen, sötpotatis till skillnad från vanlig potatis bildas av rötterna på plantan. Ta skotten från den där potatisen och sätt i vatten, när de skapats rötter sätter du de i en varsin kruka. Då kommer du ha ett flertal plantor att sätta ut. De tar dock mycket plats och behöver plats för att breda ut sig, låter man den få växa på marken så skapas det även rötter från stjälken som blir sötpotatis 😀

Odlade sötpotatis förra året i växthuset, fick en del men skördade försent här uppe i norr.

Ett tips.

Du ska inte plantera ut själva potatisen, sötpotatis till skillnad från vanlig potatis bildas av rötterna på plantan. Ta skotten från den där potatisen och sätt i vatten, när de skapats rötter sätter du de i en varsin kruka. Då kommer du ha ett flertal plantor att sätta ut. De tar dock mycket plats och behöver plats för att breda ut sig, låter man den få växa på marken så skapas det även rötter från stjälken som blir sötpotatis 😀

Odlade sötpotatis förra året i växthuset, fick en del men skördade försent här uppe i norr.

Tack, kan vara bra att vara tydlig. :) Så gjorde jag senast också, och har tänkt göra i år med men har bara inte hunnit med i omplanteringen ännu (alltså jag bröt bort skotten från potatisen och planterade om ett och ett). Den jag såg som lärde mig "fel" alltså när det gäller detta med att odla i glas är från ett som jag tycker trevligt och bra konto, har för mig att det var Viktorherbivor.

Han planterade också ut sticklingarna i växthus och skördade en ganska bra mängd framåt hösten. Själv får jag inte rum med mer i växthuset så jag hade kvar dem i (stora) krukor för två år sedan och fick som sagt lite skörd ändå. Men värmen är ju en viktig grej i ekvationen om det ska bli riktigt bra.

Min nya odlingslott är praktiskt taget tom, låg i träda fram till för 2 år sedan och personen före mig var knappt där förra sommaren. Så perfekt, nu kan jag verkligen planera precis hur jag vill :D runt 70-75 kvm sammanlagt varav ca 50 kvm är friland.

Kom lite framåt i tanken så ska göra lite gångar och dela upp i olika delar. Blir en ros eller 3 på ena sidan, grönsaksland och ett hörn med bärbuskar, aronia, svartvinbär, krusbär... funderar på hallon också. Rabarber! Kanske ett fruktträd 🤔
På den del som inte är friland blir det uteplats, krukor med blommor/klängväxter och några odlingslådor med potatis och jordgubbar.

Rosorna lutar åt att köpa kanadensiska så de är riktigt tåliga men inte bestämt mig än. Angenämt "besvär" att fundera ut :D

Min nya odlingslott är praktiskt taget tom, låg i träda fram till för 2 år sedan och personen före mig var knappt där förra sommaren. Så perfekt, nu kan jag verkligen planera precis hur jag vill :D runt 70-75 kvm sammanlagt varav ca 50 kvm är friland.

Kom lite framåt i tanken så ska göra lite gångar och dela upp i olika delar. Blir en ros eller 3 på ena sidan, grönsaksland och ett hörn med bärbuskar, aronia, svartvinbär, krusbär... funderar på hallon också. Rabarber! Kanske ett fruktträd 🤔
På den del som inte är friland blir det uteplats, krukor med blommor/klängväxter och några odlingslådor med potatis och jordgubbar.

Rosorna lutar åt att köpa kanadensiska så de är riktigt tåliga men inte bestämt mig än. Angenämt "besvär" att fundera ut :D

*host* gammaldags rosor *host* :angel:

Har inte alls följt tråden men hoppar in...

Odlar broccoli för första gången, men den blir superranglig? Trots belysning där övriga sorter ser vettiga ut.
Läste att det går att plantera ner sen åtminstone.

Nåt tips på sorter eller är det bara att googla? :D Är de mindre taggiga än kanadensiska och ändå tåliga är det definitivt nåt att kolla in :p

Eh... hur många förslag vill du ha? :angel:

Det KAN vara så att många som hängt i odlingstrådarna konstaterat att jag har ett visst intresse för gammaldags rosor.

Andra kanske säger att jag är galet besatt av dem och sinnesrubbad som haft sådär en 15 rosor som ska ner... under en säsong :p

Vilken zon är du i? Vill du ha doft? Vilken färg? Hur stor? Remonterande eller engångsblommande?

Edit: De flesta är mycket härdiga och normalt taggiga. Jag har kanadensiska rosor också och jag tycker generellt att de är lite meh och mellanmjölk, givetvis med undantag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama