Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade en påse sättlök i källaren. Undrar när jag köpte den och vad tanken var :bag:
Jag har tre pallkragar. En med perenna örter, en med växthus på och en till allt annat. Behöver nog ett par stycken till om allt ska få plats.

Såg att Jem&fix sålde små växthus för runt 4000. Är det värt? Eller bättre att samla ihop till ett stort direkt? Är det där med pengarna som styr just nu..

Den annan grej. Vi har ingen vattenutkastare utomhus utan får ta vatten i källaren och bära upp till baksidan. Är det svårt/dyrt att installera utkastare?

Idag ska det bli årets första riktiga utefixardag! :love: Har redan varit ute och klippt av några äppelgrenar och känt på marken med spaden men nattfrosten får släppa lite till innan det riktiga grävandet kommer igång. Tror att jag slänger ut en del morots- och spenatfröer på friland för att kickstarta, lite sallat måste också ner men de tar jag ev med försådd och planterar ut sedan. Och så möjligen lägga lite tidig potatis till förgroning på jord för att få rötter på dem.

Mer hästgödsel ska ut och grävas ner, stolpar och nät monteras för att skärma av sabotagestyrkan a k a blommehönsen från att sprätta och äta upp på den nyfixade delen. Mer omplantering av tomater och sötpotatisen, mer omplantering av pelargoner, mer försådd av lejongap och aster, några bondbönor, blomkål och kanske de där långbönorna? Nu känner jag LIVET i mig, som Astrid Lindgren skulle ha uttryckt det. :heart 🌱🌞

Hittade en påse sättlök i källaren. Undrar när jag köpte den och vad tanken var :bag:
Jag har tre pallkragar. En med perenna örter, en med växthus på och en till allt annat. Behöver nog ett par stycken till om allt ska få plats.

Såg att Jem&fix sålde små växthus för runt 4000. Är det värt? Eller bättre att samla ihop till ett stort direkt? Är det där med pengarna som styr just nu..

Den annan grej. Vi har ingen vattenutkastare utomhus utan får ta vatten i källaren och bära upp till baksidan. Är det svårt/dyrt att installera utkastare?
Kan ett alternativ vara att fylla upp tunnor med hjälp av slang då räcker det väl ett par dagar?

Vårkrukan har fått bekänna färg, redan första frostnatten var det -9°C, men de verkar ta det med ro.
Killen tror de kommer dö, jag har minnen från min tid som kyrkogårdsvaktmästare att vi planterade penséer på gravarna som kyrkan skötte, just för att de tålde lite mer.
Än verkar de visa sin starka sida.

DABF1CB8-FCB5-4267-B346-65C90E1FAB27.webp

Har även vattnat de övervintrande gröna växter (de har bott i kuvösen under vintern) då de började torka ut, syntes att bladen började bli gula/bruna och jorden var kruttorr.
Kul att våren är på G.

Samlar du regnvatten brukar det räcka rätt långt :up:
Jag samlar i ett helt gäng olika tunnor
Om det bara regnar förstås :cautious:
Det är ju den lilla detaljen med.
Vi har inte fått igång nån samling än, vet inte hur vi ska göra rent praktiskt. Finns det nån uppfinning man kan sätta mitt på ett stuprör kanske?

Det är ju den lilla detaljen med.
Vi har inte fått igång nån samling än, vet inte hur vi ska göra rent praktiskt. Finns det nån uppfinning man kan sätta mitt på ett stuprör kanske?
Ja googla utkast stuprör
Så har jag gjort kan ta en bild alldeles strax jag ska snart gå ut :)

Samlar du regnvatten brukar det räcka rätt långt :up:
Jag samlar i ett helt gäng olika tunnor
Om det bara regnar förstås :cautious:
Jag använder vattenslangen nästan enbart till plaskpoolen. Förutom när det varit riktigt torrt i längre perioder...eller "nån" lekt bort allt vatten. Tanken är att den gamla brunnens vatten ska kunna användas till trädgården, när vi lyckats laga pumpen.

Förutom att samla regnvatten har det gjort stor skillnad med täckodling, @sthu.

Jag gick och tittade till min buartnöt idag och den såg fin ut. Vi har haft en mild vinter med bara ett dygn där temperaturen droppat ner mot 21 minusgrader.

Sen gick jag till jordkällaren och skulle ta ut mitt persikoträd. Tänkte den skulle få stå på verandan eller farstun tills tjälen släpper och jag kan plantera den. Men till min stora sorg upptäckte jag att den var ringbarkad av möss :cry:. Fan! Den var ju liksom inte gratis och nu behöver jag en ny. Jag har ett presentkort på 400 kronor men måste ändå lägga ut resten och de pengarna har jag inte. Så jävla tråkigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama