Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Wille kan du göra en räddningsaktion med ympvax runt stammen?
Trädet är väl ännu i vila så med lite tur kanske ympvax kan hjälpa?
Nä, ympvax kommer inte att återställa funktionen i barken. Enda chansen är bryggympning men i detta fall är barken borta ända ner till jorden. Det finns ingen bark kvar att ympa i. Dessutom har jag aldrig ympat så har ingen vana av det.

Musjäveln har för övrigt gnagt av barken högre upp också.

Idag ska det bli årets första riktiga utefixardag! :love: Har redan varit ute och klippt av några äppelgrenar och känt på marken med spaden men nattfrosten får släppa lite till innan det riktiga grävandet kommer igång. Tror att jag slänger ut en del morots- och spenatfröer på friland för att kickstarta, lite sallat måste också ner men de tar jag ev med försådd och planterar ut sedan. Och så möjligen lägga lite tidig potatis till förgroning på jord för att få rötter på dem.

Mer hästgödsel ska ut och grävas ner, stolpar och nät monteras för att skärma av sabotagestyrkan a k a blommehönsen från att sprätta och äta upp på den nyfixade delen. Mer omplantering av tomater och sötpotatisen, mer omplantering av pelargoner, mer försådd av lejongap och aster, några bondbönor, blomkål och kanske de där långbönorna? Nu känner jag LIVET i mig, som Astrid Lindgren skulle ha uttryckt det. :heart 🌱🌞
Ditt inlägg får mig att längta *suck* å du ljuva vår!
Själv har jag trädgården fortfarande infryst i 5-10 cm kärnis... :arghh:

Nä, ympvax kommer inte att återställa funktionen i barken. Enda chansen är bryggympning men i detta fall är barken borta ända ner till jorden. Det finns ingen bark kvar att ympa i. Dessutom har jag aldrig ympat så har ingen vana av det.

Musjäveln har för övrigt gnagt av barken högre upp också.
Jag har sett experiment där man om det är relativt färskt virat in skadan i tät plastfolie, sedan har trädet lyckats valla över hela såret. Kan ju vara värt ett försök?

Jag har sett experiment där man om det är relativt färskt virat in skadan i tät plastfolie, sedan har trädet lyckats valla över hela såret. Kan ju vara värt ett försök?
Då behöver det finnas bark kvar, åtminstone delvis. Det finns förvisso 5 mm kvar på ena sidan där stödpinnen sitter, men skadorna är för stora.

Så här skadat är mitt träd:
IMG_20220306_135153.webp

Kan jag ställa någonting i ungefär 10 grader? 15 Grader?

Broccoli/vitkål/kål överlag?
Pumpa? Solros? Vattenmelon?

Är cirka 20 lagom annars (Blir varmare i solen(fönster)?
Chilis o paprika står så nu, kan man ha alla tillsammans eller är det nåt som kan eller vill stå svalare?

Kan jag ställa någonting i ungefär 10 grader? 15 Grader?

Broccoli/vitkål/kål överlag?
Pumpa? Solros? Vattenmelon?

Är cirka 20 lagom annars (Blir varmare i solen(fönster)?
Chilis o paprika står så nu, kan man ha alla tillsammans eller är det nåt som kan eller vill stå svalare?
Alla kålar, solrosen och tomater fungerar bra i lite svalare temperatur. Gurkväxter (pumpa och vattenmelon) samt chili och paprika vill ha det varmt och skönt.

Sådär ja då var jordgubbsplantorna omplanterade i bättre krukor i sitt nya drivhus. Perfekt nu när solen lyser också. Borde de få en bra start.

6294DE30-5781-416E-BE34-E61557D6DFE0.webp

Tog även av påsen från murgrönan då bladen började se lite gula ut, så har nu istället trätt gladpack runt krukan med lufthål i, så jag kan behålla fuktigheten i jorden samtidigt som bladen får syre och bättre ljus.

Ingefäran gör fortfarande inget väsen av sig, planterade om en porslinsblomma, får se hur det blir. Gjort en egen båge den kan klättra på. Får se hur det blir.

Detta är sticklingen som överlevt å som jag tog andra sticklingen på. Funderat lite på att göra om ställningen den klättrar på, den är lös numera, så inte så bra.

EB12046B-8EAF-43CF-9E77-0BEF369F00A2.webp

Porslinblomma blir ju rätt tunga och behöver rejäla grejer. Min har jag fäst så den växer upp efter fönsterkarmen.
Det har jag fått erfara nu, den nya bågen till den andra kommer nog klara det bättre. ställningen som är till den som är lite större är bara 4 blomsterpinnar med ståltråd virat runt dom, tanken var att blomman skulle kunna bli som en pelare, men men får väl börja om igen, verkar ändå tacknämlig att ta sticklingar på om inte annat. :)

Det har jag fått erfara nu, den nya bågen till den andra kommer nog klara det bättre. ställningen som är till den som är lite större är bara 4 blomsterpinnar med ståltråd virat runt dom, tanken var att blomman skulle kunna bli som en pelare, men men får väl börja om igen, verkar ändå tacknämlig att ta sticklingar på om inte annat. :)
Den kommer behöva ett starkare stöd även den, den ställningen hade passat bättre till en murgröna som är lättare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama