Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag satt jag i trädgården och åt min lunch 😍 och jag såg den här lilla sötnosen!

20220304_112728.webp

Jag har en liten liten rabatt som jag haft tomater i de senaste åren. Nu vill jag ha nåt annat. Har ni nån idé?

Rabatten är mkt smal (ca 50 cm) och ligger kloss intill en södervägg i lugnt och skyddat soligt läge. Tomter har trivts alldeles utmärkt där i många år.

Det hade varit roligt med något gott ätbart. T.ex. bär av nåt slag. Jag har redan jordgubbar i trädgården. Kanske borde jag bara ta några plantor därifrån och sätta i den rabatten? Jag vet ju att de trivs och man kan ju inte ha för mycket jordgubbar. Hur gör man det i så fall? De jag har nu revar ju sig. Hur tar man en sån och planterar om på annan plats?
Bönor och ärtor på spalje tillsammans med krasse kanske. En rad timjan i framkant på rabatten.

Jag tror det blivit dags att sälja lite chiliplantor. En sort var märkt som Jalapeno, en som Cayenne (kan det vara de cayenne), och en var omärkt. Vad bör jag ta betalt?

Bifogade filer

• 20220304_165254.webp
    20220304_165254.webp
    171,5 KB · Visningar: 25
Jag har rätt bra koll på grönsaksodling men har aldrig odlat blommor. Skulle behöva en sort som blommar i början av juni, är lättodlad och håller sig fin en dag i en vas. Bor i odlingszon 2. Några tips? :)

Det här med att odla i varmbänk. Hästgödsel har jag i obegränsad mängd men däremot inte någon halm. Kan det fungera med hö istället?

Det här med att odla i varmbänk. Hästgödsel har jag i obegränsad mängd men däremot inte någon halm. Kan det fungera med hö istället?

Jag tror att du behöver tillföra urin också i någon form för att det ska komma igång och "bränna". Jag kan inte den exakta kemiska processen men det har väl med kvävet att göra gissar jag. Men om det inte ingår i hästgödsel-delen, så går det ju att producera själv i form av lite mindre utspätt guldvatten. Gärna med varmt vatten också för att fjutta igång allt lite mer.

@Ektopia jag tror också du behöver urin, eftersom halmen tillför dels luft, dels urin vilket bådadelar snabbar på/startar processen. Höet bidrar också med luft, men har antagligen inte sugit åt sig lika mycket urin. Halm innehåller också mycket mer kol än höet, som är mer kväverikt, så jag trooor att det kommer brinna fortare än halmen, vilket kan vara en nackdel för att bädden svalnar tidigare. Därför kan det vara värt att ha lite fjolårslöv och lite hö istället för halmen.

Jag har använt kasserade höbalar som ram i stället för halmbalar, det blir dock märkbart sämre isolering (såklart) så det kommer jag nog inte göra igen om det går att undvika. Men jag tror du mer frågade om hö i själva bädden va?

Jag har ju tänkt odla minimalt i år pga flytt och kass kropp. Äntligen fått tag på en bostad och hör mig själv säga på visningen "här skulle det ju vara väldigt fint med några odlingslådor på gräsmattan om inte ni (värden) har något emot det" pekandes utanför balkongen. :cautious: Självklart hade de inget emot det. :nailbiting:

Jaja, vi ser väl alla vartåt detta barkar. Och att så är ju inte jobbigt! :D :love: 🌱

@Ektopia jag tror också du behöver urin, eftersom halmen tillför dels luft, dels urin vilket bådadelar snabbar på/startar processen. Höet bidrar också med luft, men har antagligen inte sugit åt sig lika mycket urin. Halm innehåller också mycket mer kol än höet, som är mer kväverikt, så jag trooor att det kommer brinna fortare än halmen, vilket kan vara en nackdel för att bädden svalnar tidigare. Därför kan det vara värt att ha lite fjolårslöv och lite hö istället för halmen.

Jag har använt kasserade höbalar som ram i stället för halmbalar, det blir dock märkbart sämre isolering (såklart) så det kommer jag nog inte göra igen om det går att undvika. Men jag tror du mer frågade om hö i själva bädden va?
Ja, det är i bänken. Kan det fungera med urin som är blandat med en del kutterspån eller är det olämpligt? Annars kanske guldvatten som @Lillgrådis föreslog.

Ja, det är i bänken. Kan det fungera med urin som är blandat med en del kutterspån eller är det olämpligt? Annars kanske guldvatten som @Lillgrådis föreslog.
Jag har haft delvis spånbädd i varmbänk med ok resultat så båda lösningarna (tillsammans eller för sig) är bra tror jag. Såå kul med varmbänk! Vad ska du så?

Jag har haft delvis spånbädd i varmbänk med ok resultat så båda lösningarna (tillsammans eller för sig) är bra tror jag. Såå kul med varmbänk! Vad ska du så?
Låter toppen!

Jag tänkte försöka mig på någon typ av kål, förmodligen broccoli och kanske spetskål 🙂
Lär dock få hålla mig ett par veckor till, snön här når fortfarande upp till knähöjd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama