Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag försöker få solrosor att växa här varje år, men misslyckas oftast. Jag verkar ha nån liten marodör som äter upp skotten... :meh: men jag ger inte upp.
Är vi fler här som tänker odla solrosor i år? Jag hade redan tänkt ha några men efter händelserna i Ukraina kommer det att bli MASSOR av solrosor här :heart
Har jag missat något, finns det nån koppling mellan Ukraina och solrosor?

Alltså, jag försöker få solrosor att växa här varje år, men misslyckas oftast. Jag verkar ha nån liten marodör som äter upp skotten... :meh: men jag ger inte upp.

Det finns ett klipp där en kvinna går fram till en tungt beväpnad rysk soldat där hon frågar varför han är där. Hon avslutar med att säga att hon vill lägga solrosfrön i hans och de andras fickor så det ska växa upp vackra blommor när han dör.

Har några olika sorters solros jag ska pröva mig på. I fjor hade vi några självsådda och en sort jag sått själv. Har planlagt länge med olika sorter bla en vinröd jag är nyfiken på samt en lägre med flera blommor och nån hög gul. Funderar på en ljus procut också men har inte bestämt mig. Kan hända dom får en bättre/mer synlig plats i trädgården än planlagt, får se hur det blir 🌻💕

Deras.. ja vad heter det? Inte landskapsblomma men något sånt :p

I höstas köpte jag ett gäng växter på rean som blomsterlandet hade. Bland annat en stor hortensia, som vanligt va jag för långsam med att plantera allt och när kylan slog till ordentligt blev jag orolig att den skulle frysa i krukan, ställde därför in den i gästrummet som bara ha låg värme på, där stod den hela vintern utan kärlek. Nu är det knopp i den! Blommknoppar alltså, liiite tidigt ändå

Bifogade filer

• IMG_20220227_144757.webp
    IMG_20220227_144757.webp
    137,8 KB · Visningar: 10
Är vi fler här som tänker odla solrosor i år? Jag hade redan tänkt ha några men efter händelserna i Ukraina kommer det att bli MASSOR av solrosor här :heart
Ja varje sommar :) I år har jag köpt Ms Mars, Italian white och Moulin Rouge. Har kvar lite frön sedan innan också. En favorit är Pacino som är en låg sort och ger perfekta solgula solrosor som är jättefina i buketter. Ibland mer än en blomma per planta. Förra årets favorit var Copper queen, gul med mörka skiftningar som får blomman att påminna om sammet.
Det får ju en lite ny symbolik i år att odla dem...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama