Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok lite akvariesand har jag nog någonstans att ta av. Testar det.

Jag har trott att fröna typ dör om man har vanlig jord :)
Nej jag använder alltid vanlig planteringsjord till sådder. Eller egen jord från landet senare på säsongen. Pillar bort grova bitar bara. :) Väldigt få saker som inte har grott alls och det kan ha varit jorden, temperaturen, vattningen eller annat som gick fel.

Jag har sått paprika chili och aubergine idag samt några penser, violer och en kruka pastell aklejor som ska ut i kylan. Paprika blev lilac, iko-iko, ferenc och roviga. Chili blev beaverdam och buena mulata. Aubergine blev Diamond och Wenta. Violer plums and peaches och tiger eye.
Odlade Diamond förra året, riktigt bra sort :up: mycket frukter och rätt stora (i kruka).

Jag har väldigt kallt i stort sett i hela huset hemma, bara värme på i vardagsrummet åt katterna, fast de sover under täcket hos mig. Det har dock lett till att jag inte satt ett enda frö än så länge, funderar dock på att lite anarkistiskt sätta ett par såbräden på jobbet där det är både varmt och ljust hela tiden, så kan jag ta hem dem senare när det är varmare hemma. :angel:

Jag har väldigt kallt i stort sett i hela huset hemma, bara värme på i vardagsrummet åt katterna, fast de sover under täcket hos mig. Det har dock lett till att jag inte satt ett enda frö än så länge, funderar dock på att lite anarkistiskt sätta ett par såbräden på jobbet där det är både varmt och ljust hela tiden, så kan jag ta hem dem senare när det är varmare hemma. :angel:
Smart!

Men det är ju superbra! :idea: Älskar smarta lösningar för optimerad energianvändning, nu är risken att jag asar med mig både jäsdegar och chilisådder från mitt aningen kyligare boende till jobbet..... hoppas jag får dela kontorsrum med någon tolerant kollega från nästa vinter. Eller åtminstone från när mitt bundna elavtal går ut.

Men det är ju superbra! :idea: Älskar smarta lösningar för optimerad energianvändning, nu är risken att jag asar med mig både jäsdegar och chilisådder från mitt aningen kyligare boende till jobbet..... hoppas jag får dela kontorsrum med någon tolerant kollega från nästa vinter. Eller åtminstone från när mitt bundna elavtal går ut.
Om man får plantor och hemma bakat bröd som muta blir du den perfekta kollegan i mina ögon 👌😁

Titta vad jag fick på posten igår:love:
16455072100154705454372575358211.jpg

Ett småländskt vårtecken...
De rabarber jag sådde förra året, som fortfarande bor kvar i sina krukor (tanken är att sälja några framåt vår-sommar...) börjar visa livstecken! :love:
Visa bifogad fil 86124

I övrigt har mina andra, gamla stora, rabarber fått en laddning prima hönsgödsel (direkt från hönshuset) över sig idag. De visade tecken på näringsbrist förra året så jag tänkte börja tidigt...
Åh, jag har aldrig tänkt på att rabarberna kan behöva gödning! Jag fick en liten planta ifjol och den bor i kruka, jag borde med andra ord ösa på lite?

i år har det ju ploppat upp lite nya fröshoppar, många av dom tror jag har tagit över det som förut gick att köpa från UK och då blir priserna också högre. Själv tyckte jag inte att just Florea hade så kul utbud (Sävar har mycket roligt dock!) men har helt klart beställt dyrare fröer i år bara för att få specifika sorter.

Undra dock hur många som köper dom fina Pro Cut solroserna och missar att du bara får en blomma per planta :nailbiting:

i år har det ju ploppat upp lite nya fröshoppar, många av dom tror jag har tagit över det som förut gick att köpa från UK och då blir priserna också högre. Själv tyckte jag inte att just Florea hade så kul utbud (Sävar har mycket roligt dock!) men har helt klart beställt dyrare fröer i år bara för att få specifika sorter.

Undra dock hur många som köper dom fina Pro Cut solroserna och missar att du bara får en blomma per planta :nailbiting:
Men det är väll standard med solros, alltså en blomma per planta. Sen finns det varianter som förgrenar sig men det är ju inte ursprunget.

Åh, jag har aldrig tänkt på att rabarberna kan behöva gödning! Jag fick en liten planta ifjol och den bor i kruka, jag borde med andra ord ösa på lite?
Ja! Gödsla rabarbern! Jag har gödslat rejält två år i rad och förra året gav min supergamla rabarber äntligen riktigt grova stjälkar. Innan var de mesiga och taniga. Nu blir de sådär 3-5 cm breda med paraplyblad. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama