Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer flytta inom ett par månader och en del av mig är ganska frustrerad pga svårt flytta med stora mängder försådder. En annan del av mig är ganska lättad för jag är så himla trött. Så går ju alltid att göra, men resten tar mer ork. Summa: inga (eller kanske minimalt med... :nailbiting: ) frösådder innan 1/5.

Så för tillfället är det ni och Monty Don som stillar min odlingslust. Ganska bra ändå!

Det känns verkligen som en fördel att flyttdatum är sista april för då har det mesta kommit upp så mycket att jag kan ta med det jag vill. Hehe.:angel:

Kom på idag att jag har några saker i trädgården jag ser fram emot. Det behövs när gårdagens 5 cm nysnö smälter bort i plusgrader och regn och blåst.
Egenodlade rosa kungsljus, stockrosor i olika färg och rosa stäppsalvia. De två första har jag ju inte sett blomma ännu. Hoppas de överlevt och blommar massor. :)
Samt en jättevallmo jag köpte, Princess Victoria Louise. Den blommade ju inte heller och jag äääälskar stora rosa vallmo.

I år har jag inte planerat att så perenner men jag har lite frö kvar så det kanske blir något ändå. :) Satsar främst på sommarblommor och i år var jag tydlig sugen på eldigt rött, orange, gult och allt där emellan. Det blir också vitt, lime och något rosa. Det blir spännande att försöka matcha. :D

Vilken sommarblomma vill ni inte vara utan?
IMG_20210726_115515_494.webp

Kom på idag att jag har några saker i trädgården jag ser fram emot. Det behövs när gårdagens 5 cm nysnö smälter bort i plusgrader och regn och blåst.
Egenodlade rosa kungsljus, stockrosor i olika färg och rosa stäppsalvia. De två första har jag ju inte sett blomma ännu. Hoppas de överlevt och blommar massor. :)
Samt en jättevallmo jag köpte, Princess Victoria Louise. Den blommade ju inte heller och jag äääälskar stora rosa vallmo.

I år har jag inte planerat att så perenner men jag har lite frö kvar så det kanske blir något ändå. :) Satsar främst på sommarblommor och i år var jag tydlig sugen på eldigt rött, orange, gult och allt där emellan. Det blir också vitt, lime och något rosa. Det blir spännande att försöka matcha. :D

Visa bifogad fil 86425

I år ska jag så löjligt många luktärtor, de gör mig glad! :love: Har även köpt solrosfrön, det kände jag verkligen att jag saknade i fjol. Har försökt så in lite sommarblommor här och var i gräsmattan där det funkar, och en stor favorit är den lilla anspråkslösa förgätmigejen som börjar komma lite här och där i trädgården nu.

I år ska jag så löjligt många luktärtor, de gör mig glad! :love: Har även köpt solrosfrön, det kände jag verkligen att jag saknade i fjol. Har försökt så in lite sommarblommor här och var i gräsmattan där det funkar, och en stor favorit är den lilla anspråkslösa förgätmigejen som börjar komma lite här och där i trädgården nu.
Älskar solrosor! Har alltid flera olika sorter. Luktärter och jag är inte helt kompisar, ger upp dem i år och testar mycket nytt istället. :) Synd på doften, den är ju verkligen himmelsk!

Visa bifogad fil 86425

Blir glad av blommor, när jag var yngre tyckte jag bara om vitt, grönt och enhetligt (enformigt 😝). Nu vill jag har flera färger och olika former i en salig blandning av allt 😁 svag för dom flesta blommor och har nog ingen speciell favorit. Vill testa lite olika, i fjor kastade jag ut kungsljus och stockros frön i sommarhuset trädgård, hoppas dom hann bilda bladrosetter och att dom blommar i år ^^ Speciellt kungsljusen är jag nyfiken på. Kommer även testa zinnia och massa olika rosenskära i år

Men är svag för dahlior, vallmo, pioner, luktärtor och solrosor, älskar även bladen på krasse inte så mkt blommorna men jag äter gärna upp dom och även ringblommorna så av den anledningen vill jag inte vara utan dom heller ^^

Blir glad av blommor, när jag var yngre tyckte jag bara om vitt, grönt och enhetligt (enformigt 😝). Nu vill jag har flera färger och olika former i en salig blandning av allt 😁 svag för dom flesta blommor och har nog ingen speciell favorit. Vill testa lite olika, i fjor kastade jag ut kungsljus och stockros frön i sommarhuset trädgård, hoppas dom hann bilda bladrosetter och att dom blommar i år ^^ Speciellt kungsljusen är jag nyfiken på. Kommer även testa zinnia och massa olika rosenskära i år

Men är svag för dahlior, vallmo, pioner, luktärtor och solrosor, älskar även bladen på krasse inte så mkt blommorna men jag äter gärna upp dom och även ringblommorna så av den anledningen vill jag inte vara utan dom heller ^^
Jag har också börjat älska sommarblommor så mycket! Förr ville jag bara ha perenner men nu när jag insett vad enkelt man odlar egna sommarblommor så vill jag ha massor. :love: Det är ju rätt dyrt att köpa blommor till många krukor och jag blev väldans stolt förra året som fyllde upp krukor och balkonglådor med egenodlat!

Och lärandet går vidare. :) I år tänkte jag bli bättre på zinnior och lejongap, har lärt mig att man ska toppa dem för fler blommor. :idea: Vet dock inte hur man bäst får sådär kraftiga och fina lejongap. Input någon? Mina blev ganska taniga och långt mellan blommorna. Kallsådda i växthus på våren.

I år blir bubblarna petunia, lobelia, svartöga, blomstertobak, färgsporre och scharlakanssalvia. Här är lite som ska odlas:
Blommor1.webp

Jag har också börjat älska sommarblommor så mycket! Förr ville jag bara ha perenner men nu när jag insett vad enkelt man odlar egna sommarblommor så vill jag ha massor. :love: Det är ju rätt dyrt att köpa blommor till många krukor och jag blev väldans stolt förra året som fyllde upp krukor och balkonglådor med egenodlat!

Och lärandet går vidare. :) I år tänkte jag bli bättre på zinnior och lejongap, har lärt mig att man ska toppa dem för fler blommor. :idea: Vet dock inte hur man bäst får sådär kraftiga och fina lejongap. Input någon? Mina blev ganska taniga och långt mellan blommorna. Kallsådda i växthus på våren.

I år blir bubblarna petunia, lobelia, svartöga, blomstertobak, färgsporre och scharlakanssalvia. Här är lite som ska odlas:
Visa bifogad fil 86469

Instämmer.

Jag kan inte klara mig utan petunior. Dels tycker jag de är vackra och dels tyckte mamma om dem och planterade alltid sådana så jag känner att gården behöver petunior till hennes minne :heart

De är ju dessutom lättodlade och sedan jag kom på det har det skett en viss översvämning av sådana här :laugh:

Hmm.:crazy:

Så om jag placerar den rätt antingen vid öppningen jag har i buskaget eller längs väggen "kan" den i värsta fall slingra sig ut på allmänna gräsmattan. Undra vad hyresvärden tycker om det. :angel: :D

Blir lite sugen på och prova bara för att se hur det går. :rofl:
Jag har odlat zucchini i kruka och det blir inte riktigt samma mönster som i pallkrage, så jag säger kör på! :D

Jag har odlat zucchini i kruka och det blir inte riktigt samma mönster som i pallkrage, så jag säger kör på! :D

Jag kör på. :D
Ska bara lägga upp en plan för hur jag ska få plats med allt. 😅
Var redan lite platsbrist i somras och jag kan ha blivit anfallen av lite olika frön när jag var in på Blomsterlandet för några veckor sen. :angel:

Ja! Gödsla rabarbern! Jag har gödslat rejält två år i rad och förra året gav min supergamla rabarber äntligen riktigt grova stjälkar. Innan var de mesiga och taniga. Nu blir de sådär 3-5 cm breda med paraplyblad. :love:
Låter bra. Har aldrig gödslat mina- men de börjar bli ganska tunna och taniga. Gräver du ner gödslet eller lägger du bara runtom ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama