Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag råkade så lite för många av dessa tomatfröer för drygt en vecka sedan:

Visa bifogad fil 86678

Känns som att de andra sorterna blir lättare att sälja överskottet av. Jävla Putintomater, ni ska i alla fall INTE växa i närheten av mina solrosor!:rage:

Jag råkade så lite för många av dessa tomatfröer för drygt en vecka sedan:

Visa bifogad fil 86678

Känns som att de andra sorterna blir lättare att sälja överskottet av. Jävla Putintomater, ni ska i alla fall INTE växa i närheten av mina solrosor!:rage:
IMG_20220301_195809710.webp

Då känns kanske denna sort lite mer rätt i tiden :heart

(Ukrainian Purple för de som har svårt att tyda bilden/min handstil)

Har köpt 6 kg sättpotatis som ska förgroddas innan de ska få åka ner i jorden.
Blir inte riktigt klok på var jag ska sätta dem. :confused:

Har läst att första året kan man få mycket knäpparlarver, vilket jag fick, men för mig låter det som att underförstått att man kan sätta dem på samma ställe med bättre resultat.
På broschyren jag fick till så står det att man ska sätta på ett nytt ställe varje år.
Allting är ju i samma trädgård med ett par meter mellanrum, hur mycket roll spelar det?

Tittat till jordgubbarna, ena krukan hade torkat ut, så de mådde inte så bra, testat å vattna får se om de repar sig. Har några som frodas i alla fall.

Kom på idag att det kan bli svårt att dela på dom senare när de har 4-5 blad styck, eller hur utvecklat å känsligt är rötterna?

CF0FE5A4-DB23-4559-8748-1D03DE12DEB5.webp

Jag såg några fina röda solrosor och blev lite sugen på att sätta några. Bör dom stå längs en vägg för att klara sig från vinden eller kan man plantera dem mer öppet?

I övrigt så längtar jag efter att få börja pyssla i trädgården men vi har så otroligt mycket snö kvar 😔

Jag har en rabatt med perenner och så sitter det buskar längs med ena väggen så jag måste fixa nya rabatter om jag vill rymma fler plantor men det känns så svårt! Vart ska jag ha dom? Ska det vara pallkragar eller direkt i marken? Hur mycket orkar jag hålla efter?

Och inte har jag börjat förodla något, gjorde en beställning på Sarah Raven häromdagen men upptäckte i sista sekund att dom inte skickar utanför UK 😑

Jag vill odla fina och lite ovanliga violer och penséer, någon som har sett det i någon butik som skickar till Sverige?

Jag såg några fina röda solrosor och blev lite sugen på att sätta några. Bör dom stå längs en vägg för att klara sig från vinden eller kan man plantera dem mer öppet?

I övrigt så längtar jag efter att få börja pyssla i trädgården men vi har så otroligt mycket snö kvar 😔

Jag har en rabatt med perenner och så sitter det buskar längs med ena väggen så jag måste fixa nya rabatter om jag vill rymma fler plantor men det känns så svårt! Vart ska jag ha dom? Ska det vara pallkragar eller direkt i marken? Hur mycket orkar jag hålla efter?

Och inte har jag börjat förodla något, gjorde en beställning på Sarah Raven häromdagen men upptäckte i sista sekund att dom inte skickar utanför UK 😑

Jag vill odla fina och lite ovanliga violer och penséer, någon som har sett det i någon butik som skickar till Sverige?

Solrosor får en ordentlig stam, jag hade mina ganska öppet förra året utan problem.

Har köpt 6 kg sättpotatis som ska förgroddas innan de ska få åka ner i jorden.
Blir inte riktigt klok på var jag ska sätta dem. :confused:

Har läst att första året kan man få mycket knäpparlarver, vilket jag fick, men för mig låter det som att underförstått att man kan sätta dem på samma ställe med bättre resultat.
På broschyren jag fick till så står det att man ska sätta på ett nytt ställe varje år.
Allting är ju i samma trädgård med ett par meter mellanrum, hur mycket roll spelar det?
Man ska egentligen växelodla och flytta runt om det ska vara helt by the book. . Jag har aldrig gjort så och aldrig haft problem. LÄgger på en handfull gödsel på varje sättpotatis när jag sätter dem

Jag har en liten liten rabatt som jag haft tomater i de senaste åren. Nu vill jag ha nåt annat. Har ni nån idé?

Rabatten är mkt smal (ca 50 cm) och ligger kloss intill en södervägg i lugnt och skyddat soligt läge. Tomter har trivts alldeles utmärkt där i många år.

Det hade varit roligt med något gott ätbart. T.ex. bär av nåt slag. Jag har redan jordgubbar i trädgården. Kanske borde jag bara ta några plantor därifrån och sätta i den rabatten? Jag vet ju att de trivs och man kan ju inte ha för mycket jordgubbar. Hur gör man det i så fall? De jag har nu revar ju sig. Hur tar man en sån och planterar om på annan plats?

Tittat till jordgubbarna, ena krukan hade torkat ut, så de mådde inte så bra, testat å vattna får se om de repar sig. Har några som frodas i alla fall.

Kom på idag att det kan bli svårt att dela på dom senare när de har 4-5 blad styck, eller hur utvecklat å känsligt är rötterna?

Visa bifogad fil 86794
Hittade bra information på nätet om det och fått bra info hur jag ska gå tillväga den dagen det är dax.
Funderar på om jag ska sticka in på blomsterlandet när jag ändå är i stan idag å se om det har något bra till de små liven. Hade varit väldigt kul om jag kunde lyckas med dom, just nu är största farhågan att de ska torka ut och att jag kanske råkar vattna för mycket.

Man ska egentligen växelodla och flytta runt om det ska vara helt by the book. . Jag har aldrig gjort så och aldrig haft problem. LÄgger på en handfull gödsel på varje sättpotatis när jag sätter dem
Jag har förstått att i vissa fall kan det vara bra att ha en växtföljd, framförallt om man odlar baljväxter. Tack, men då kör jag på det också. 🙂

Jag tänkte på vinst och förlust friså kronärtskockor, vädret är väldigt lurigt, det kan vara fint (även om det inte är otroligt att det svänger om).
Någon som har gjort något liknande? Duk på, men jag bor i zon 1 så jag tänker att det finns en chans. (fröna är från 2019 så kände det var dags nu)

Kunde inte motstå att köpa en vårkruka och plantera i utekrukan. De stod ute på Blomsterlandet, så tror de bör stå pall om det kommer några frostnätter. Blev trevligt att få bort de vissna ljungen som satt i krukan innan.

Det är påskliljor och penséer (tror de stavas så?).

97F602D0-8ECA-4D82-BB01-45527D72E6AA.webp

Kunde inte motstå att köpa en vårkruka och plantera i utekrukan. De stod ute på Blomsterlandet, så tror de bör stå pall om det kommer några frostnätter. Blev trevligt att få bort de vissna ljungen som satt i krukan innan.

Det är påskliljor och penséer (tror de stavas så?).

Visa bifogad fil 86820

Åh, i helgen ska jag vårfixa lite i trädgården! Då ska jag också köpa lite penséer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama