Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Calmiche: Såg att du bör vara i typ min zon (jag bor i zon 5 men zon 4-rosor funkar utmärkt och jag funderar på att zonknäcka lite och testa en 3:a också någon gång).

En av mina absoluta favoriter, Rose de Rescht, som jag har flera exemplar av och som brukar vara basen i min roslikör och rosmarmelad. En remonterande höstdamask med ljuvligt stark doft som inte blir så stor i högre zoner:
N7dPs19PrME-2SAGK5zi_0J_wMe5kds8beVR-KrGJ3nk6WrTALcJxQX0BYFidagDUaWhCJLHoj5eF16W9zCII1Zi=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700
 
Eh... hur många förslag vill du ha? :angel:

Det KAN vara så att många som hängt i odlingstrådarna konstaterat att jag har ett visst intresse för gammaldags rosor.

Andra kanske säger att jag är galet besatt av dem och sinnesrubbad som haft sådär en 15 rosor som ska ner... under en säsong :p

Vilken zon är du i? Vill du ha doft? Vilken färg? Hur stor? Remonterande eller engångsblommande?

Edit: De flesta är mycket härdiga och normalt taggiga. Jag har kanadensiska rosor också och jag tycker generellt att de är lite meh och mellanmjölk, givetvis med undantag.
Då är du ett guldkorn här alltså :D Låter lovande med gammaldagsa då! Ska inte va nå mellanmjölk här inte :D

Är zon 3(pga närheten till kusten, gränsar till zon 4 möjligen). Definitivt doft, remonterande. Mörkröd, vit och aprikos är de färger jag tänker i första hand, plus om det är fyllda blommor. Runt 100-150 cm hög cirka.
 
@Calmiche: Såg att du bör vara i typ min zon (jag bor i zon 5 men zon 4-rosor funkar utmärkt och jag funderar på att zonknäcka lite och testa en 3:a också någon gång).

En av mina absoluta favoriter, Rose de Rescht, som jag har flera exemplar av och som brukar vara basen i min roslikör och rosmarmelad. En remonterande höstdamask med ljuvligt stark doft som inte blir så stor i högre zoner:
N7dPs19PrME-2SAGK5zi_0J_wMe5kds8beVR-KrGJ3nk6WrTALcJxQX0BYFidagDUaWhCJLHoj5eF16W9zCII1Zi=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700
Vilken läcker! Den går definitivt in på listan! Har ju lite att fylla, går nog bra med 4 där också :angel:
 
Vilken läcker! Den går definitivt in på listan! Har ju lite att fylla, går nog bra med 4 där också :angel:

En spräcklig kanske?
V3w0d1JvpTJknuz_1FBZ0F--UzOLU12wzyxe0Uffrg5QC3kLgVQ21MqyVDw11xIKIl413z8kdMirvJFZUOLm7KgX=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700

Rosa Mundi, RIKTIGT gammal och enormt frisk och tacksam. Dock engångsblommande men doftar starkt och ljuvligt när den blommar. Min "Missia-ros", en sådan är planterad på hennes grav (en spräcklig ros för en spräcklig katt :heart). Blygsam storlek och härdig till zon 6.
 
En spräcklig kanske?
V3w0d1JvpTJknuz_1FBZ0F--UzOLU12wzyxe0Uffrg5QC3kLgVQ21MqyVDw11xIKIl413z8kdMirvJFZUOLm7KgX=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700

Rosa Mundi, RIKTIGT gammal och enormt frisk och tacksam. Dock engångsblommande men doftar starkt och ljuvligt när den blommar. Min "Missia-ros", en sådan är planterad på hennes grav (en spräcklig ros för en spräcklig katt :heart). Blygsam storlek och härdig till zon 6.
Den är fin! O fint den är placerad på Missias grav :heart

Kändes inte lika klockren som Rescht men definitivt ett alternativ :) kan bli en läcker effekt om jag sätter de i ett av hörnen(förstås avstånd så de har gott om plats), Rescht och den här, kanske en vit också... :)
 
Den är fin! O fint den är placerad på Missias grav :heart

Kändes inte lika klockren som Rescht men definitivt ett alternativ :) kan bli en läcker effekt om jag sätter de i ett av hörnen(förstås avstånd så de har gott om plats), Rescht och den här, kanske en vit också... :)

Rosor kan stå förhållandevis tätt, en tumregel är halva förväntade diametrarna mellan plantorna adderade (en ros på 1,2m plus en på 1m blir ett avstånd på 1,1m). Men häckar planteras tätare än så och det går att tighta in lite även på en samplantering (beroende på vilka rosor det är).
 
@Calmiche:

Selma Dahlberg, en remontant inom Grönt Kulturarv:
maAG7-BgwBR2nMYvnvXVl3DX9eoj8PMTe5XbqwaCi6kyWcpCVjvVI0h4f0CeC5KUUFgARZNygbkLbOOg8_4FDNsrmhBZd3sLFCYc2Zw=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700


I mina ögon är ingen trädgård komplett utan minst en albaros (engångsblommande) och bland dem är Maiden's Blush en av de vanligaste, med rätta. Riktigt gammal och med en ljuvlig doft. Den är av det lite större slaget men den går ju att beskära så den håller sig rimlig.

rtuwNX2-l9_89arCvUKhXqBWNe9XoSV2gW9z1wovsg-ck9kCZuNeAzwYu_q2J2xpvHZJeb2WsoxQWO631if-1ps=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700
Maiden's blush är riktigt fin :love: Så behaglig!

Rosor kan stå förhållandevis tätt, en tumregel är halva förväntade diametrarna mellan plantorna adderade (en ros på 1,2m plus en på 1m blir ett avstånd på 1,1m). Men häckar planteras tätare än så och det går att tighta in lite även på en samplantering (beroende på vilka rosor det är).
Tack, bra att veta! Underlättar definitivt då :)
 
Ett av mina undantag från gammaldags rosor (men som har gammaldags karaktär): Louise Bugnet, en kanadensiska till råga på allt! Remonterande, härdig, vacker och doftar ordentligt.

yBiqNotjukyGzMqIwrGhn9QHa5VQl4tRPiO_EYObSIuneT1bfRe9XLl-6BMQePbDa47fG5-y-ZaM_Erh4tBoiSiw=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700


Edit: Gammaldags rosor är från innan 1867 då den första moderna hybriden kom. Dock räknas nyare rosor som gammaldags om de tillhör någon gammaldags grupp, som tex damascenarosor.
 
@Calmiche: Gammaldags rosor är inte aprikosfärgade (mig veterligen) så där kommer jag att göra ett avsteg och plantera en Ghislaine Feuerwerk. Tyvärr är den svår att få tag på, Flora Linnea hade slut på dem förra säsongen och de är de enda i Sverige som har (vad jag sett). Ev gör jag en beställning från Tyskland på den. Jag har också planterat en Frülingsduft.

Ghislaine Feuerwerk:
NezPTTsZLSeLo7SVQsrdsjTdMvo36IhfPozZc_Q2_5tEvk-t3hpIgDFmoJ1mL_M9DoPXzPfGSSOSbnVqUG6cj9ox=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700


Frülingsduft:
dh9M0kLbZglgok1e8S0DmbACwSSrVgiSvPDzrln9Gpug4b8-xLMhJmY2Y10IdoGMchPRRVVIucHT2ugzv7U83sMI=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700

Den blir dock STOR.
 
@Calmiche: Gammaldags rosor är inte aprikosfärgade (mig veterligen) så där kommer jag att göra ett avsteg och plantera en Ghislaine Feuerwerk. Tyvärr är den svår att få tag på, Flora Linnea hade slut på dem förra säsongen och de är de enda i Sverige som har (vad jag sett). Ev gör jag en beställning från Tyskland på den. Jag har också planterat en Frülingsduft.

Ghislaine Feuerwerk:
NezPTTsZLSeLo7SVQsrdsjTdMvo36IhfPozZc_Q2_5tEvk-t3hpIgDFmoJ1mL_M9DoPXzPfGSSOSbnVqUG6cj9ox=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700


Frülingsduft:
dh9M0kLbZglgok1e8S0DmbACwSSrVgiSvPDzrln9Gpug4b8-xLMhJmY2Y10IdoGMchPRRVVIucHT2ugzv7U83sMI=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700

Den blir dock STOR.
Läcker färg på Ghislaine, nåt sånt jag tänkte på! Frulingsduft är också fin men mjo, modell gigant blir lite väl stort 😅

Lutar åt att jag börjar med ett hörn som får gå i rosa och vitt, Rescht, Louise bugnet och ev Rosa mundi. Ska göra en ritning innan jag bestämmer mig. Tror det blir bra som start, jag har aldrig haft en rosbuske tidigare. Går det bra får jag väl ta ett till hörn nästa år :D
 
En spräcklig kanske?
V3w0d1JvpTJknuz_1FBZ0F--UzOLU12wzyxe0Uffrg5QC3kLgVQ21MqyVDw11xIKIl413z8kdMirvJFZUOLm7KgX=e30-l80-pd-c0x00FFFFFF-nu-w700-h700

Rosa Mundi, RIKTIGT gammal och enormt frisk och tacksam. Dock engångsblommande men doftar starkt och ljuvligt när den blommar. Min "Missia-ros", en sådan är planterad på hennes grav (en spräcklig ros för en spräcklig katt :heart). Blygsam storlek och härdig till zon 6.
Men så FIN! Har varit småsugen på någon ros, egentligen en klätterros, mot vår redskapsboda. Men utifrån byggnadens hälsa kan jag absolut tänka mig en sån där istället :love: Har lerjord som jag förstått att dom borde kunna trivas i också.
 
Hur blir man av med chiliplantor utan att hiva dem på komposten? Jag har alldeles för många och ingen svarar på mina annonser.
 
Jag har mot alla odds börjat titta på Hjäöp jag har köpt en bondgård, och nu vill jag ha ett växthus bla. 🙈
Totalt onödigt för min del, men, om man vill bygga ett och inte köpa färdigt, var kan man hitta om bra storlek, hur mycket ljus man ska osv? (förhoppningsvis avskräcker det mig)

Tänker att jag vill ha ett uppmurat med stora fönster, ljusinsläppande tak.

Argh, vet perfekta platsen dessutom. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
 
20220312_190324.webp


Exakt 256 tomatfrön i jorden. :) 37 olika sorter. Men jag ska "bara" ha max 30 plantor i år, så det så... :cautious:

Planterade om brättet med läkemedelsväxter också. Det mesta ha kommit upp fint, det enda som inte kommit upp alls är läkesilverax. Inget jag orkade vänta på så det hivades. Chili och paprika fick större kruka.
 
Jag har mot alla odds börjat titta på Hjäöp jag har köpt en bondgård, och nu vill jag ha ett växthus bla. 🙈
Totalt onödigt för min del, men, om man vill bygga ett och inte köpa färdigt, var kan man hitta om bra storlek, hur mycket ljus man ska osv? (förhoppningsvis avskräcker det mig)

Tänker att jag vill ha ett uppmurat med stora fönster, ljusinsläppande tak.

Argh, vet perfekta platsen dessutom. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Det är väl som med vanliga växthus, ju större och ljusare desto bättre. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp