Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gör du med det sedan?

Vi har också en kvarn, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra av slutprodukten sen :bag:

Använd som täckbark eller bottna pallkragar med. Jag använde det i botten på mina stora odlingsbaljor för tomater och det fungerade klockrent, även fast det var jättevarmt i växthuset höll de fukten riktigt bra (jag hade hugelbädd i tanken när jag gjorde så).

Edit: Tomaterna växte som f-n :D
 
Har fått sorgmygg i minidrivhuset på fönsterbrädan :yuck: Blir att så om physalis och tomater antar jag, och nematoderna är inte här förrän på lördag (vilket jag misstänker kan innebära måndag :cautious:)

Om det går att täcka jorden med något t.ex. lecakulor eller liknande så kan det hjälpa eller iaf motverka att det händer igen. Sorgmyggen måste ha åtkomst till fuktig jord för att kunna lägga sina ägg. Jag täcker jorden med lecakulor eller liknande och sen vattnar jag bara underifrån. Så att det inte ska finnas nån fuktig jord för dem att komma åt.
 
Jag gör som @Scata svarade.
Dessutom är det mycket smidigare att både förvara och köra bort, om man vill.

Ja, kör bort har vi gjort hittills, förra året körde vi massa nyponbuskar med rötter och de slängde vi för att vi var rädd att de skulle sprida sig och det var supersmidigt! :D Men det skulle ju gärna få komma till användning hemma istället!
 
Hämtat ut 13 dahlior från bulbs.se och såg samtidigt att jag tydligen beställt 8 till på Wexthuset 🤣🤣
Låter lagom! Det kommer bli väldigt fint. :heart

Jag gick förbi mina 72 jordgubbsrevor som börjar vakna. Dem gjorde jag i ordning i fjol när jag trodde det skulle bli ett stort jordgubbsland. Känns inte helt optimalt med 72 jordgubbsplantor på en balkong, så jag har en given gåbortpresent i vår i alla fall.
 
Låter lagom! Det kommer bli väldigt fint. :heart

Jag gick förbi mina 72 jordgubbsrevor som börjar vakna. Dem gjorde jag i ordning i fjol när jag trodde det skulle bli ett stort jordgubbsland. Känns inte helt optimalt med 72 jordgubbsplantor på en balkong, så jag har en given gåbortpresent i vår i alla fall.
Jag har ett gäng från förra året som håller på att vakna också 😁
 
Vad använder folk för utrustning till förodling?

Har bara direkt sått innan men tänkte driva upp lite olika saker för översikt och kontroll. Kan bara engelska termer, men root trainers, typ djupa krukor, till tex luktärtor och soil blockers, jord som görs till små såblock. Nån som använder detta? Är det värt det? Eller enklare/bättre bara köra vanliga plugg brett i plast till allt?

Tänkte köpa ett mindre växthus och driva upp lite där från april, mest tomat, squash och sommar blommor. Kan det bli för varmt på dagen/för mycket sol, i söderläge när saker är små?
 
Hämtat ut 13 dahlior från bulbs.se och såg samtidigt att jag tydligen beställt 8 till på Wexthuset 🤣🤣
Skäms på dig, jag gick in på båda sidorna bara för att kika och har lagt flera stycken på önskelistan för beställning vid nästa lön :mad: Villhöver den mönstrade dvärggladiolen och silkesnävan! Och några dahlior och liljor... :love: Jag som skulle börja med en ros och grönsakslandet :cautious: Skyller på dig :D
 
22 tomatfrön (3 sorter) och 12 paprikafrön har hamnat i jord hittills och mtp att jag inte har något växthus den här säsongen, så blir det nog bara ett gäng gurkplantor senare = liten odling i år.

Sen blir det ju potatis, lök, örter och lite annat smått och gott i landen, men här är ju fortfarande ca 50 cm snö kvar på backen, så jag har gott om tid att planera för de odlingarna 😅
 
Vad använder folk för utrustning till förodling?
Jag använder olika krukor och vanlig jord bara, sår allt ifrån ett och ett frö i små krukor till bredsådd i plastbyttor.
Det enda som jag ändrat mig när det gäller förodling så är det för de växter, t.ex purjo och luktärt, som inte gillar att man rör rötterna så dom försår jag i toarullar eller egentillverkade pappkrukor. För då är det bara att stoppa ner dom i en större kruka sedan, utan att behöva pilla med dom.
 
Vad använder folk för utrustning till förodling?

Har bara direkt sått innan men tänkte driva upp lite olika saker för översikt och kontroll. Kan bara engelska termer, men root trainers, typ djupa krukor, till tex luktärtor och soil blockers, jord som görs till små såblock. Nån som använder detta? Är det värt det? Eller enklare/bättre bara köra vanliga plugg brett i plast till allt?

Tänkte köpa ett mindre växthus och driva upp lite där från april, mest tomat, squash och sommar blommor. Kan det bli för varmt på dagen/för mycket sol, i söderläge när saker är små?
Jag använder allt från små drivhus med 12 krukor i ett litet brätte + plasthuv till gamla frukt/salladsförpackningar i genomskinlig plast med en genomskinlig fruktpåse över. Jag sparar ganska mycket (ALLA) krukor från när man köper växter och använder en del gamla brätten och planterar direkt i dom. Eh ja under alla smultronsticklingar kan man ana ett krukbrätte utan krukor här har jag även planterat i en kattlåda vi hade liggande (de är mycket praktiska att ha krukor i). Uppe till höger kan man se lite av de mer anpassade små pluggbrättena. Det blir helt enkelt allt möjligt som finns till hands...
tempImagebRXn7a.webp
 
För att spara på elen har vi värmt upp huset nästan helt med hjälp av braskaminen i vardagsrummet. Så nu har vi två stora plåthinkar med aska.... Aska från björk- och bokved. Kan man strö det i trädgården? Runt en häck?
 
För att spara på elen har vi värmt upp huset nästan helt med hjälp av braskaminen i vardagsrummet. Så nu har vi två stora plåthinkar med aska.... Aska från björk- och bokved. Kan man strö det i trädgården? Runt en häck?
Små mängder kan användas i trädgården. Aska innehåller kadmium så man bör använda det med försiktighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ny sadel, ont
  • Föräldrar till barn som rider
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp