Går det att gräva utan problem nu hade jag inte tvekat att flytta dem nu även om det går att göra det lite senare också (här uppe är det fortfarande tjäle en bit ner så det går inte att gräva). Vattna lite extra några dagar innan flytten och gräv hålet dit den ska innan du börjar gräva upp den så du får ner den i jorden snabbt. Är de redan nerklippta hade jag bara tagit bort eventuella torra grenar innan bara. Vattna gropen innan du flyttar. Blandar du upp befintlig jord med en bra handelsjord behöver du inte ge extra gödning på en gång, det kan tom vara skadligt.
Viktigt också är att de inte får torka ut under sommaren, precis som med nyinköpta buskar.
Edit: Sedan kan det gå bra fast en gör allt "helt fel". Jag och särbon flyttade ett gäng syrener som stod för nära min fasad förra sommaren. Vi rev upp jättestora buskar, grävde ny grop efter att vi rivit upp dem, det var sommar, de fick ingen ny jord och vi fick inte med så mycket rötter. Visserligen hade jag klippt ner dem och vi gav dem extra vatten. Ingen av dem dog
Men nu var det inte kinkigt om de hade dött eftersom vi var tvungna att få bort dem och syrener är ett ogräs...