Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt jag har sått har grott. Jättekul! Men jag har fortfarande en rabatt.... Det som växt upp är 5 st Physalis, en jäkla massa blomstertobak, flox, 2 stjärnvinda (tror jag de heter), en drön rosenskära, en mindre drös malva, väldigt många lejongap och kanske 4 krasse. Vilken tur att jag har 15-20 oöppnade fröpåsar till (mest grönsaker men också blomsterängar, vallmo, solros, honungsört, atlasblomma, ringblomma). Tog sticklingar av förra årets pelargon också så nu har jag väl 9 sådana... :D :D
 
Jag var 111% säker på att jag hade köpt rödlök på utförsäljning förra året.
Det här är vad jag hittade i källaren
16482734954772449768832822303476.webp


Rödlöken måste ha bleknat eller nåt :confused:
(För det kan ju inte alls vara så att jag köpt fel :angel:)
 
Tips på vad jag kan plantera utmed denna väggen? Ca 20 meter(?). Grannens garage så jag kan inte odla för nära. Men är så sjukt tråkig utsikt. Funderar själv på någon typ av högt gräs/ vass. Tänker att det bör gå att klippa ner och snabbt växa upp om grannen vill tex byta brädor. Hela bredden från vårt hus till grannen är Kanske 8-10 meter så inget för brett heller.
A5C5404D-9958-4DA1-9D4E-8BE01AF7E33E.webp
 
Här är ett projekt vi ska ta tag i lite senare. Buskarna i mitten bilden och till höger ska flyttas och sättas på ”rad” bakom busken i vänster bilden.

Bara väntar in så de börjar växa, känns som det är dumt att försöka flytta på dom nu när de fortfarande vilar.

ACAAB8CE-AA43-4282-A3D6-4BE0E3BBF1CF.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här är ett projekt vi ska ta tag i lite senare. Buskarna i mitten bilden och till höger ska flyttas och sättas på ”rad” bakom busken i vänster bilden.

Bara väntar in så de börjar växa, känns som det är dumt att försöka flytta på dom nu när de fortfarande vilar.

Visa bifogad fil 87994

Det är inte dumt att flytta dem innan de kommit igång riktigt, det är snarast bättre att göra det då. När de sätter blad och knopp behöver de näringen för att göra det istället för att sätta rötter. Absolut sämsta tiden att plantera och flytta växter är i mitten av sommaren och absolut bäst tidigt på våren eller hösten (det varierar lite beroende på växt).

Beroende på vilken buske det är kan de också ha nytta av att en klipper ner den ordentligt innan flytt, det gäller tex rosor.
 
På sikt är det tanken att den här ska tas ner, murgrönan ska få stå där istället om det nu blir så.

Det var rätt intressant då killen först var med på noterna att ta ner den (framtida växthus ska även stå där, så den är i vägen).
Sen var hans mamma här å sa att han kanske skulle ångra sig då de hade ångrat sig att de tog ner ett träd, var tal om insynen.

Den grannen är nästan aldrig hemma ändå och vi är inte så mycket på den sidan av huset, sen ge murgrönan lite tid så kommer den ge visst insynsskydd och se lite trevligare ut.

Vi skulle ha ”möte” i trädgården och känna efter, murgrönan är inte riktigt redo att planteras ut just nu ändå, så tid finns.
Vi kollade på armeringsnät idag till den, kommer nog bli inköp vid nästa löning, så tid finns.

D851BF12-9CF6-4102-9CEF-2A7C11C9E831.webp
 
Det är inte dumt att flytta dem innan de kommit igång riktigt, det är snarast bättre att göra det då. När de sätter blad och knopp behöver de näringen för att göra det istället för att sätta rötter. Absolut sämsta tiden att plantera och flytta växter är i mitten av sommaren och absolut bäst tidigt på våren eller hösten (det varierar lite beroende på växt).

Beroende på vilken buske det är kan de också ha nytta av att en klipper ner den ordentligt innan flytt, det gäller tex rosor.
Så man kan flytta på dom nu? 😲
De är rätt saftigt nerklippta redan. Vet inte vad busken kan tänkas heta, vet att den är vanlig att använda som häck.

Tunna gröna små blad. Ska se om jag kan hitta en bild.
 
IMG_20220326_101737700_HDR.webp

Lite ärtor (socker- märg- & lukt-) nedpetade i nybyggda odlingslådan i växthuset. Det är fortfarande någon minusgrad på natten även där,men jag kunde inte hålla mig längre 😍

Nästa projekt är att bygga en till liknande låda längs med andra väggen för tomaterna. Allt virke är målat så jag ska bara f tummen ur och skruva ihop den också.
 
Så man kan flytta på dom nu? 😲
De är rätt saftigt nerklippta redan. Vet inte vad busken kan tänkas heta, vet att den är vanlig att använda som häck.

Tunna gröna små blad. Ska se om jag kan hitta en bild.

Går det att gräva utan problem nu hade jag inte tvekat att flytta dem nu även om det går att göra det lite senare också (här uppe är det fortfarande tjäle en bit ner så det går inte att gräva). Vattna lite extra några dagar innan flytten och gräv hålet dit den ska innan du börjar gräva upp den så du får ner den i jorden snabbt. Är de redan nerklippta hade jag bara tagit bort eventuella torra grenar innan bara. Vattna gropen innan du flyttar. Blandar du upp befintlig jord med en bra handelsjord behöver du inte ge extra gödning på en gång, det kan tom vara skadligt.

Viktigt också är att de inte får torka ut under sommaren, precis som med nyinköpta buskar.

Edit: Sedan kan det gå bra fast en gör allt "helt fel". Jag och särbon flyttade ett gäng syrener som stod för nära min fasad förra sommaren. Vi rev upp jättestora buskar, grävde ny grop efter att vi rivit upp dem, det var sommar, de fick ingen ny jord och vi fick inte med så mycket rötter. Visserligen hade jag klippt ner dem och vi gav dem extra vatten. Ingen av dem dog :laugh: Men nu var det inte kinkigt om de hade dött eftersom vi var tvungna att få bort dem och syrener är ett ogräs...
 
Senast ändrad:
Går det att gräva utan problem nu hade jag inte tvekat att flytta dem nu även om det går att göra det lite senare också (här uppe är det fortfarande tjäle en bit ner så det går inte att gräva). Vattna lite extra några dagar innan flytten och gräv hålet dit den ska innan du börjar gräva upp den så du får ner den i jorden snabbt. Är de redan nerklippta hade jag bara tagit bort eventuella torra grenar innan bara. Vattna gropen innan du flyttar. Blandar du upp befintlig jord med en bra handelsjord behöver du inte ge extra gödning på en gång, det kan tom vara skadligt.

Viktigt också är att de inte får torka ut under sommaren, precis som med nyinköpta buskar.

Edit: Sedan kan det gå bra fast en gör allt "helt fel". Jag och särbon flyttade ett gäng syrener som stod för nära min fasad förra sommaren. Vi rev upp jättestora buskar, grävde ny grop efter att vi rivit upp dem, det var sommar, de fick ingen ny jord och vi fick inte med så mycket rötter. Visserligen hade jag klippt ner dem och vi gav dem extra vatten. Ingen av dem dog :laugh: Men nu var det inte kinkigt om de hade dött eftersom vi var tvungna att få bort dem och syrener är ett ogräs...
Ooops, har redan lyckat få upp en av buskarna. Höll på att få nippran av alla jäkla stenar (småland). 😅

Tar de andra en annan dag. Värsta gympapasset ju. 🙈
 
Ooops, har redan lyckat få upp en av buskarna. Höll på att få nippran av alla jäkla stenar (småland). 😅

Tar de andra en annan dag. Värsta gympapasset ju. 🙈

Alltså... jag och särbon använde en bil för att dra bort mina syrener... de var STORA :D

Förra sommaren grävde jag för sammanlagt 15m armeringsnätsspalje... det var inte kul kan jag säga om än bra träning. I år tänker jag ta det lugnare med sådan idiotgrävning för det blev inte kul till slut (vi hade också ner två päronträd, två körsbärsträd och tre äppelträd...).
 
Alltså... jag och särbon använde en bil för att dra bort mina syrener... de var STORA :D

Förra sommaren grävde jag för sammanlagt 15m armeringsnätsspalje... det var inte kul kan jag säga om än bra träning. I år tänker jag ta det lugnare med sådan idiotgrävning för det blev inte kul till slut (vi hade också ner två päronträd, två körsbärsträd och tre äppelträd...).
Det var inte den största busken som flyttades nu, men förhoppningen är att kunna dela på den största så det blir två.
Den som flyttades på nu var den mellersta av de tre.

Nu är den på plats, märkte att de fortfarande är lite tjäle där skuggan är, skulle satt ner den där först men va stenhårt, så fick bli i den lösa jorden. Vattnade hålet innan den ploppades i.
Får jag ta nästa buske imorrn om vädret tillåter. 😇

9ACF6B17-5653-4D0E-855D-B91A578A2D86.webp
 
Idag skuras det trädäck.
Vattenfördelaren var visste trasig så jag inledde med att bli nerduschad 3 gånger däremellan en massa spring ner i källaren för att stänga av och sätta på ledningen ut.

Har tvättat av 1/3 nu och är helt slut. 🙈
Ska andas lite innan jag börjar med nästa del
 
Jag var en sväng på Lidl idag, hade hört rykten om lökar. Köpte bara två sorter (stjärnlök och bågnarcisslilja) i alla fall, men råkade visst få med mig en larvigt billig björnbärsplanta (pinne) också. Och påskliljor. Sen har jag lyckats köpa knölar av korogi på Facebook, ska bli spännande att prova. Behöver nog börja bygga odlingslådor snart om jag ska få allt på plats (har drivit upp massor från frö + väntar på leverans av åkerbär, en ormbunke och en klätterros).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp