Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kul med mkt blommor, vilka sommarblommor ska du ha? Tror jag vill försöka mig på att göra så som du beskriver till iaf en del av mina sommarblommor. Kan man göra så med solrosor tror du? 🙏☺️

Jag tänkte ha 2 lite okontrollerade rabatter med sommarblommor där jag slänger ut frön bara och sedan en mer kontrollerad "fin rabatt" med dahlior och försådda sommarblommor. Då kan det nog bli fint med sorter i grupp ^^ :love:

Sådd av sommarblommor påbörjad igår. :) Efter att ha letat massor efter tagetesfröna insåg jag dock att det nog redan står krukor med tagetes ute i tunnelväxthuset. Så, det är väl sommarsådd 2.0 nu då. :)
Gillar min nya ansats med att så alla sommarblommor gruppvis i lite större pluggbrätten med planteringsjord. De står sig länge på näringen i krukan och hanteringen är simpel. Sen planterar jag om dem i grupper i sina nya krukor. Då brukar jag dela dem i två delar för att de ska få mer rum i de nya krukorna. Planteras ut i sina kluster för tät och fin blomning. Var ingen mästare på det förra året - i år ska jag bli bättre på att plantera ut samma sorter tillsammans. De flesta sorter gör ju sig bäst i grupp. :)

Har även sent omsider börjat plantera om chili och paprika efter mycket goda försök att ha ihjäl plantorna medelst torka och näringsbrist. Men tror bara 2 plantor helt dukat under. De har en makalös förmåga att hämta sig från till synes helt dött tillstånd efter en natt med massor av vatten. :up: Lite bättre omvårdnad nu så det kan bli frukter i sommar med.

I trädgården ligger just nu ca 5 cm nysnö, igår kändes det som november om det inte vore för att det var så ljust på kvällen. I eftermiddag ska det regna bort. :love: Är så nöjd med nederbörd även om allt helst hade fått vara regn. Vi fick inte en droppe på hela mars, och nu väntas varmare temperaturer. Det kommer säga PANG i grönskan!
 
IMG20220407103727.webp

Förra året blommade krokusen den här dagen. Vi tänker köra skoter i helgen i år tror jag :rofl:
 
Ska jag ta ner ett gammalt risigt äppelträd och sätta ett nytt någon annanstans :confused:
Jag har fyra gamla äppelträd till och ett päronträd
 
Så kul med mkt blommor, vilka sommarblommor ska du ha? Tror jag vill försöka mig på att göra så som du beskriver till iaf en del av mina sommarblommor. Kan man göra så med solrosor tror du? 🙏☺️

Jag tänkte ha 2 lite okontrollerade rabatter med sommarblommor där jag slänger ut frön bara och sedan en mer kontrollerad "fin rabatt" med dahlior och försådda sommarblommor. Då kan det nog bli fint med sorter i grupp ^^ :love:
Jag kommer ha massor med olika sommarblommor! Blomstertobak, zinnia, solrosor, petunia, hänglobelia, ringblomma, vallmo, svartöga, färgsporre, lejongap, tagetes, jätteaster, penséer, sommardahlia, scharlakanssalvia... Tror det var allt. :p Jag fyller krukor, två stora balkonglådor, urnor och landet med egna sommarblommor. Så najs! Vissa är mer givna i landet så som tagetes och ringblomma eftersom de också är nyttiga för grönsakerna. Petunia och hänglobelia är givna i balkonglådorna medan många andra är finast i kruka. Luktärter har jag dock gett upp, det är inte min blomma.
Solrosor tillhör dem jag sår en och en. De blir snabbt stora och grova och kräver utrymme. Vid utplantering kan man dock sätta dem tätt ihop!

Låter jättefint med okontrollerade rabatter och en mer paradrabatt! I ett hav av växtlighet gillar jag verkligen vallmo som sticker upp med sina stora huvuden och blommor över allt annat som utropstecken. :)
 
Vis av erfarenhet har jag lärt mig att trädgårdsprojekt som inkluderar min man och som inte är klara till midsommar troligtvis inte blir klara alls.

En plan är nu gjord:
*Trädäcket ska få lite egentillverkade möbler vilket ska vara klart innan 1e maj.
*planket mot blähhgrannen ska vara klart innan 1e juni så att jag kan plantera där
*gången på norrsidan samt området dö kr den är ska vara helt klart till midsommar

På så sätt får jag åtminstone 3 större projekt klara i år. 😁 Har några mindre som jag hoppas han kan tänka sig hjälpa mig med löpande och gångplattorna tänkte jag fråga svärfar om han vill hjälpa mig med. Håll tummarna
 
Jag kommer ha massor med olika sommarblommor! Blomstertobak, zinnia, solrosor, petunia, hänglobelia, ringblomma, vallmo, svartöga, färgsporre, lejongap, tagetes, jätteaster, penséer, sommardahlia, scharlakanssalvia... Tror det var allt. :p Jag fyller krukor, två stora balkonglådor, urnor och landet med egna sommarblommor. Så najs! Vissa är mer givna i landet så som tagetes och ringblomma eftersom de också är nyttiga för grönsakerna. Petunia och hänglobelia är givna i balkonglådorna medan många andra är finast i kruka. Luktärter har jag dock gett upp, det är inte min blomma.
Solrosor tillhör dem jag sår en och en. De blir snabbt stora och grova och kräver utrymme. Vid utplantering kan man dock sätta dem tätt ihop!

Låter jättefint med okontrollerade rabatter och en mer paradrabatt! I ett hav av växtlighet gillar jag verkligen vallmo som sticker upp med sina stora huvuden och blommor över allt annat som utropstecken. :)
Åh så mkt fint 👌 jag kommer knappt ihåg vad jag har, men det jag kommer på nu är en del olika solros, sommarphlox, vallmo, klint, zinnia, rosenskära, luktärt, ringblomma, slingerkrasse, kamomill, tagetes, blomstermorot, svartöga och en rosa, en blå och en eternell mix ☺️

Vallmo är vackra, som pappersblommor nästan. Ser framemot många av mina blommor, hoppas jag får det till 😅🤞 det som är bra med många olika är ju att iaf nått borde jag kunna lyckas med ^^

Misstänkte det kunde vara så med solrosor men det lät så praktiskt 😅 (ja, jag är en lat novis 😝🙈)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp