Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Yay! Jag har köpt lite fröbomber som ska ut på innergården vid lägenheten. Men då måste snön bort.Nästa vecka kommer nog våren ser det ut som
Här finns ingen snöYay! Jag har köpt lite fröbomber som ska ut på innergården vid lägenheten. Men då måste snön bort.
Om du bor i Sverige så håller ja tummarna för att det är sant. vill ha lite värme.Nästa vecka kommer nog våren ser det ut som
Nu är ju Sverige jättelångt så det lär inte bli vår i hela landetOm du bor i Sverige så håller ja tummarna för att det är sant. vill ha lite värme.
Här har det kommit ca 2 deci snö i veckan Hoppas den där våren involverar även ossNästa vecka kommer nog våren ser det ut som
Jag ska försöka skicka den vidare men jag tror inte Kung Bore och Greve Frost lyssnar på migHär har det kommit ca 2 deci snö i veckan Hoppas den där våren involverar även oss
Sådd av sommarblommor påbörjad igår. Efter att ha letat massor efter tagetesfröna insåg jag dock att det nog redan står krukor med tagetes ute i tunnelväxthuset. Så, det är väl sommarsådd 2.0 nu då.
Gillar min nya ansats med att så alla sommarblommor gruppvis i lite större pluggbrätten med planteringsjord. De står sig länge på näringen i krukan och hanteringen är simpel. Sen planterar jag om dem i grupper i sina nya krukor. Då brukar jag dela dem i två delar för att de ska få mer rum i de nya krukorna. Planteras ut i sina kluster för tät och fin blomning. Var ingen mästare på det förra året - i år ska jag bli bättre på att plantera ut samma sorter tillsammans. De flesta sorter gör ju sig bäst i grupp.
Har även sent omsider börjat plantera om chili och paprika efter mycket goda försök att ha ihjäl plantorna medelst torka och näringsbrist. Men tror bara 2 plantor helt dukat under. De har en makalös förmåga att hämta sig från till synes helt dött tillstånd efter en natt med massor av vatten. Lite bättre omvårdnad nu så det kan bli frukter i sommar med.
I trädgården ligger just nu ca 5 cm nysnö, igår kändes det som november om det inte vore för att det var så ljust på kvällen. I eftermiddag ska det regna bort. Är så nöjd med nederbörd även om allt helst hade fått vara regn. Vi fick inte en droppe på hela mars, och nu väntas varmare temperaturer. Det kommer säga PANG i grönskan!
Förvisso inte, men bådar gott ändå. Jag bor själv i södra Sverige så våren kommer normalt hit före norra Sverige.Nu är ju Sverige jättelångt så det lär inte bli vår i hela landet
Måste det tas bort? Annars är gamla träd viktiga för biologisk mångfald.Ska jag ta ner ett gammalt risigt äppelträd och sätta ett nytt någon annanstans
Jag har fyra gamla äppelträd till och ett päronträd
Nej det måste det inte så det kan få vara kvarMåste det tas bort? Annars är gamla träd viktiga för biologisk mångfald.
Jag kommer ha massor med olika sommarblommor! Blomstertobak, zinnia, solrosor, petunia, hänglobelia, ringblomma, vallmo, svartöga, färgsporre, lejongap, tagetes, jätteaster, penséer, sommardahlia, scharlakanssalvia... Tror det var allt. Jag fyller krukor, två stora balkonglådor, urnor och landet med egna sommarblommor. Så najs! Vissa är mer givna i landet så som tagetes och ringblomma eftersom de också är nyttiga för grönsakerna. Petunia och hänglobelia är givna i balkonglådorna medan många andra är finast i kruka. Luktärter har jag dock gett upp, det är inte min blomma.Så kul med mkt blommor, vilka sommarblommor ska du ha? Tror jag vill försöka mig på att göra så som du beskriver till iaf en del av mina sommarblommor. Kan man göra så med solrosor tror du?
Jag tänkte ha 2 lite okontrollerade rabatter med sommarblommor där jag slänger ut frön bara och sedan en mer kontrollerad "fin rabatt" med dahlior och försådda sommarblommor. Då kan det nog bli fint med sorter i grupp ^^
Finns nackdelar med att inte ha en katt också. Förra året fick jag in en mus i köket som knipsade av toppen på sådär 60 små kålplantorIsis rev ner mina tomater förra året, det var bara att sätta nya Söt marodör
Ett tips är att sätta något som kan klättra på det, tex klätterhortensia eller murgröna. En ros kan också fungera.Nej det måste det inte så det kan få vara kvar
Det håller ju förresten i tvättlinan kom jag på
Men jag vill ha ett Ingrid Marie någonstans
Ett försök uppskattas ändå oavsett vad de där gamla surhögarna tycker, det är ändå hög tid att de går och lägger sigJag ska försöka skicka den vidare men jag tror inte Kung Bore och Greve Frost lyssnar på mig
Klematis satte jag där förra höstenEtt tips är att sätta något som kan klättra på det, tex klätterhortensia eller murgröna. En ros kan också fungera.
Åh så mkt fint jag kommer knappt ihåg vad jag har, men det jag kommer på nu är en del olika solros, sommarphlox, vallmo, klint, zinnia, rosenskära, luktärt, ringblomma, slingerkrasse, kamomill, tagetes, blomstermorot, svartöga och en rosa, en blå och en eternell mixJag kommer ha massor med olika sommarblommor! Blomstertobak, zinnia, solrosor, petunia, hänglobelia, ringblomma, vallmo, svartöga, färgsporre, lejongap, tagetes, jätteaster, penséer, sommardahlia, scharlakanssalvia... Tror det var allt. Jag fyller krukor, två stora balkonglådor, urnor och landet med egna sommarblommor. Så najs! Vissa är mer givna i landet så som tagetes och ringblomma eftersom de också är nyttiga för grönsakerna. Petunia och hänglobelia är givna i balkonglådorna medan många andra är finast i kruka. Luktärter har jag dock gett upp, det är inte min blomma.
Solrosor tillhör dem jag sår en och en. De blir snabbt stora och grova och kräver utrymme. Vid utplantering kan man dock sätta dem tätt ihop!
Låter jättefint med okontrollerade rabatter och en mer paradrabatt! I ett hav av växtlighet gillar jag verkligen vallmo som sticker upp med sina stora huvuden och blommor över allt annat som utropstecken.