Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh så mkt fint 👌 jag kommer knappt ihåg vad jag har, men det jag kommer på nu är en del olika solros, sommarphlox, vallmo, klint, zinnia, rosenskära, luktärt, ringblomma, slingerkrasse, kamomill, tagetes, blomstermorot, svartöga och en rosa, en blå och en eternell mix ☺️

Vallmo är vackra, som pappersblommor nästan. Ser framemot många av mina blommor, hoppas jag får det till 😅🤞 det som är bra med många olika är ju att iaf nått borde jag kunna lyckas med ^^

Misstänkte det kunde vara så med solrosor men det lät så praktiskt 😅 (ja, jag är en lat novis 😝🙈)
Jag är också lat men ibland får man ge lite vika. :p Du har också massor av fint! Älskar flox och blomstermorot! Många bra blommor för insekterna med. 🥰

Ikväll åkte mängder med frön ner i sina brätten. Så gött! I morgon tror jag det blir shopping av lite saker som underlättar odlingssäsongen. Bland annat behöver jag nya kärl med lock till nässelvatten och mer jord. Ska även flytta alla sådderna till växthuset. Det kommer eventuellt bli MYCKET limegrön blomstertobak. :angel:
 
Allt prat om sommarblommor ger mig inspiration, jag vill också ha massa fina :love:
Kom att tänka på grannens trädgård där jag växte upp, den trädgården var helt magisk! Bl.a. hade hon en stor rundel i olika nivåer som var superfin! Tror jag ska göra något liknande men i mindre skala och ha sommarblommor där.
 
Jag blir också lite varm i själen av pratet om sommarblommor, även om sommaren känns ovanligt långt bort just nu :meh: En mycket självisk del av mig hoppas att det "råkar" bli över en massa av de där fröpåsarna vi ska ge bort på vårt bröllop, så att jag kan fylla mina egna rabatter med vackra sommarblommor :D Jag frågade sambon om jag fick plantera ut en av påsarna redan nu men det var tydligen fusk :mad:
 
Jag har inventerat lite bland de övervintrande krukplanteringarna, och konstaterar att det kommer bli dyrt om vi ska fortsätta ha liknande vintrar. Har ni några bra tips på värmekablar med vettig termostat? Det är svårt att läsa sig till vilka som reglerar uteffekt efter temperatur vid kabeln och vilka som bara kör on/off. Jag vill ju varken köpa dyrare grejer än jag måste, eller värma åt kråkorna.

Jag har redan frigolitlådor som det mesta står i, men det som måste stå "löst" i växthus har också tagit stryk. I vinter har det åtminstone haft snö ovanpå fiberduk och bubbelplast, så det är inte riktigt förra årets frystorkade buskar. 👀 (Eftersom jag bara lånar mark bor allt viktigt som blåbärsbuskar och samlingen av ormbunkar i krukor. Vinterförvaring på balkong och i miniväxthus. 😁)

Årets nykomling är allåkerbär! Det blev en planta 'Sofia' och en 'Linda', så får vi se var de kan trivas här. (Hoppas också att de är lite snabbare med att ge åtminstone lite bär, blåbärsbuskarna är ju lite frustrerande ur den synvinkeln. 😅)
 
IMG_20220408_183550_HDR.webp

Gurkorna tycks ha klarat sig bra trots att de hann bli långa. Ska dock sätta nya nästa vecka ändå, får jag över kan jag ge till en granne.

Kan man förodla ärtor eller är det bäst att direktså? :o
 
En av två aubergineplantor har fått fläckar på bladen (bladen längst ner och till vänster i bild). Kan det vara torka eller är det ohyra/virus/svamp som gör att jag borde slänga direkt innan det riskerar sprida sig till fler plantor?
DSC_1730.webp
 
Är det någon som kan säga vad det här är för något? Finns hos grannen där den liksom klättrar/hänger ner över muren. Den har blommat i ett par veckor nu och verkar ha klarat sig bra även genom de nätter då vi hade -3, så den verkar rätt tålig. Vill också ha!

20220407_091826.webp
 
Är det någon som kan säga vad det här är för något? Finns hos grannen där den liksom klättrar/hänger ner över muren. Den har blommat i ett par veckor nu och verkar ha klarat sig bra även genom de nätter då vi hade -3, så den verkar rätt tålig. Vill också ha!

Visa bifogad fil 88768
Det kan inte vara någon form för tidig näva? Lr är bladen fel för det? Tycker blommor och växtsätt ser lite "näviga" ut ^^
 
Är det någon som kan säga vad det här är för något? Finns hos grannen där den liksom klättrar/hänger ner över muren. Den har blommat i ett par veckor nu och verkar ha klarat sig bra även genom de nätter då vi hade -3, så den verkar rätt tålig. Vill också ha!

Visa bifogad fil 88768
Gjorde en sökning med Google lens som sa det var en aubrietia men jag är inte helt hundra på det.
 
Det kan inte vara någon form för tidig näva? Lr är bladen fel för det? Tycker blommor och växtsätt ser lite "näviga" ut ^^
Gjorde en sökning med Google lens som sa det var en aubrietia men jag är inte helt hundra på det.
Tack för hjälpen! Aubrietia ser spontant mest likt ut och då tar jag det mest på bladen. Den beskrivs även som "one of the earliest bloomers in spring" och det stämmer ju väl in med detta :)
 
En av två aubergineplantor har fått fläckar på bladen (bladen längst ner och till vänster i bild). Kan det vara torka eller är det ohyra/virus/svamp som gör att jag borde slänga direkt innan det riskerar sprida sig till fler plantor?Visa bifogad fil 88761
Ser ut som att det är något litet djur som äter på bladen från baksidan, kolla om du ser något där. Plantorna brukar klara sig bra ändå :).
 
IMG_20220403_223957.webp

Hade besök av gamla ägarna till huset (vi köpte det i november) förra helgen och fick en lista på vad som finns här. Efter en tur ute i runt gården så kan jag konstatera att det går att lägga till lika många sorter till som jag bara fick muntligt (lycka till för mig som kan noll att komma ihåg dom 🙃). Tur att dom ska fortsätta skötta om landena och växthuset, så tillfällen att fråga igen kommer 😊.
Mina 24 dahliaknölar tar sig fint och är mina bebisar! Skott på samtliga ett par stycken börjar bli riktigt rejäla 😀
 
Nu har jag sått nästan alla sommarblommor! Går snabbt när man grejar på. Ny taktik med många frön i varje plugg gör också att det går snabbt. Är också mer rationell och mindre sentimental. Förr sparade jag gärna lite frön i påsen till senare eller nästa år, som en säkerhet. Onödigt! Om det är lagom med frön i påsen sår jag allt. Endast när man får mängder med frön, typ vallmo, lämnar jag i påsen. Har varit ovanligt duktig och låtit alla stå i vatten istället för att vattna uppifrån. :up: Ska verkligen försöka vara fortsatt skötsam och plantera om dem i tid så det blir rejält med blomster av det hela. :)

Förra året blev mina lejongap taniga och Zinnia toppade jag inte så det blev en blomma per planta. Gör om gör rätt i år! Vet inte riktigt vad jag gjorde för fel med lejongap men det kanske var just omplantering det brast på. Och man kanske ska toppa dem med. 🤔 Vill ju få sådär underbart grova lejongap med svulstiga blommor!
Och just det. Sådde egna frön av den underbara Vallmon Amazing grey. Hoppas de blir lika gråa och fina som ursprungsblommorna!

Jag är SÅ redo för lite riktig vår, nu vill jag ha grönska, blomster och humlesurr!
 
Fått upp fyra pallkragar. Nu behöver jag jord! Får stunda mig till imorgon. Ska bottna med rejält lager kartong och pinnar från komposten. Sen massor med jord och kogödsel. Har en hink bokashi också, men det kommer jag inte långt med..

Måste plantera om en massa också. Men, ingen jord. Amatör :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp