Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha sett en fröpåse med fladdermusblandning (!) insåg jag att jag knappt har doftande blommor, varken perenner eller sommarblommor. I fladdermuspåsen var det nämligen nattdoftande blommor som lockar till sig insekter som är nattaktiva, som fladdermössen i sin tur äter. :d
Problemet är åtgärdat, nu har jag köpt frö till lövkoja och trädgårdsnattviol. :sneaky: Båda är nya för mig! Jag har ju även blomstertobak men just sorten Lime green verkar inte ha enormt mycket doft.
Vi har alltid massor med fladdermöss så hoppas de kommer bli glada!

Ps. Naturskyddsföreningen delar just nu ut gratis fröpåsar med svenska ängsblommor på sin hemsida. :)
Älskar fladdermöss 😍🦇 så roligt att läsa, fick lite (läs mycket) lust på en sån blandning.
 
Köpte för nån vecka sen två plantor att ha ute (mynta och lavendel). De fick stå på en av köksbänkarna i väntan på att få komma ut, för där är det svalt.
Upptäckte idag att nån av dem eller båda två dragit med sig bladlöss.

Skit.

Så nu ligger de i soptunnan. Orkar inte behandla dem. Ut åkte även två halvdöda inneväxter samt en ampelllilja, som stått på bänken i några dagar för att påminna om att den behöver omplanteras. Har flera, så ingen större sorg.

Däremot är jag ledsen över de orkidéer som bodde i fönstret framför fönstret. Hittade två bladlöss på blomknopparna. Så nu står de alla i duschen och ska få duscha lite. Tål de såpvatten?

Tror ni jag måste sanera orkidéerna i fönstret 1,5 meter bort?
 
Om du redan har konstaterat sorgmygg behöver du först och främst vattna med nematoder.
Fast hur stor skada gör de egentligen? Jag har alltid sorgmygg känns det som, extra många i såtider, men de bor annars hos spindlarna och ormarna oh jag har aldrig haft några problem med vare sig sådder eller rumsväxter.
De är mest lite irriterande när de sätter sig på dataskärmen i sovrummet. :)
 
Fast hur stor skada gör de egentligen? Jag har alltid sorgmygg känns det som, extra många i såtider, men de bor annars hos spindlarna och ormarna oh jag har aldrig haft några problem med vare sig sådder eller rumsväxter.
De är mest lite irriterande när de sätter sig på dataskärmen i sovrummet. :)

Sorgmygg som lägger ägg i jorden i nysådder kan vara helt förödande. Larverna äter ju upp rötterna. Lite större plantor klarar sig dock ofta fint ändå, och på stora rumsväxter kan jag inte tänka mig att det skulle märkas alls.
 
Var tvungen att googla sorgmyggor, visade sig att jag antingen har eller har haft sådana fast jag kallade de fruktflugor/blomflugor innan jag lärde mig skillnaden på fruktflugor och blomflugor.

För några år sen var det katastrof, men nu tror jag bara att jag sett någon enstaka och ser jag dom så dör dom.
 
Ni som bor i Mälardalen och andra ställen som har haft det kallt och snöfritt, hur har era växter klarat sig? Själv befarar jag att alla mina lavendel (20-25 stycken) har frusit ihjäl.
 
Hur tolkar ni den här instruktionen för sådd?
20220414_080830.webp
 
Oooh, det där måste jag kolla upp och tala om för grannen. Här finns också hundratals fladdermöss och jag älskar dem! :heart

Älskar fladdermöss 😍🦇 så roligt att läsa, fick lite (läs mycket) lust på en sån blandning.

Vad roligt! Jag vill även ha kaprifol eftersom den lockar till sig massor med insekter på natten. :love: Vi tog bort all risig kaprifol då den hade vuxit sig in mellan brädorna på huset och var helt vild. Den hade dock flytt till skogen innan dess så jag kan hämta skott och ha på en bättre plats än husväggen. :) Min mamma får alltid de största nattaktiva fjärilarna till sina kaprifoler. Tror det mest brukar vara tallsvärmare, drömmen vore ju ligustersvärmare!

Men jag måste ju alltid vara lite avig så är rätt nöjd med min trädgårdsnattviol för den har inte mamsen. :p

Det finns såklart massor med annat man kan göra för att gynna fladdermöss. Google and you shall find, om någon är intresserad. :)
 
Hur tolkar ni den här instruktionen för sådd?
Visa bifogad fil 89036

Så i april till juni, när temperaturen i din zon är 12-20 grader, strö ut över en yta som är ca 1 kvadratmeter skulle jag tolka det som :) Ingen försådd eller sådjup eller sådant så jag hade möjligtvis strött över ett tunt lager jord eller räfsat runt lite i jorden för att inte fröna ska blåsa bort eller bli uppätna men inte mer än så.
 
Hur tolkar ni den här instruktionen för sådd?
Visa bifogad fil 89036
Jag har en vän som precis i ett projekt sått 500 000 träd med hjälp av fröbomber i Bekaadalen i Libanon. De ”öppnar” marken genom att vrida lite med klacken och skapa bar jord och sedan trampa ner fröbomben. De har jobbat i mindre skala tidigare och sett att detta är mest framgångsrika metoden där.

Men de ska ju också gå att kasta ut tex från helikopter om du tänkte ha dem på något oländigt ställe. :D

Jag har bara kastat, men i stadsmiljö. Det har gått bra!
 
Frågade Nelson garden om deras Ängsblommor mix med svenskodlat frö även var inhemska sorter. Det var det, vilket jag tycker de borde redovisa tydligare på påsen. :)
Om någon är sugen så innehåller den:
Klätt
Färgkulla
Stor blåklocka
Blåklint
Rödklint
Backnejlika
Brudbröd
Gulmåra
Äkta johannesört
Åkervädd
Sommarfibbla
Prästkrage
Tjärblomster
Myskmalva
Kornvallmo
Svartkämpar
Rödkämpar
Rödblära
 
Planterade om jordgubbarna då rötterna hade börjat leta sig ur de gamla krukorna.
Jorden tog slut så alla fick inte ny kruka. 🙈😅

Tror jag siktar på att plantera ut dom i mitten/slutet av maj. Idag fick de stå ute i duggregnet å lufta sig lite medan jag planterade om dom.

Ingefäran fick ny jord också och bytte kruka på den ena då glasburken verkar gilla att samla vatten i botten, så det var på väg att mögla igen. Blir till att vattna den ännu försiktigare i fortsättningen. Skotten ser fina ut trots allt så ger den en chans att få till det.

B8F98540-4D2C-4C02-A4A1-BA7AA239BBD1.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp