Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt! Jag vill även ha kaprifol eftersom den lockar till sig massor med insekter på natten. :love: Vi tog bort all risig kaprifol då den hade vuxit sig in mellan brädorna på huset och var helt vild. Den hade dock flytt till skogen innan dess så jag kan hämta skott och ha på en bättre plats än husväggen. :) Min mamma får alltid de största nattaktiva fjärilarna till sina kaprifoler. Tror det mest brukar vara tallsvärmare, drömmen vore ju ligustersvärmare!

Men jag måste ju alltid vara lite avig så är rätt nöjd med min trädgårdsnattviol för den har inte mamsen. :p

Det finns såklart massor med annat man kan göra för att gynna fladdermöss. Google and you shall find, om någon är intresserad. :)

Har funderat på fladdermus holk med.

Kul med kaprifol, hade vi i pappas sommarhus längs med ett längre plank. Kanske därför vi hade mkt svärmare, som jag kallat för malar 😅 älskar doften, står på min lista av växter.
 
Jag kunde inte motstå fröer till dessa. :D Fantastiska färger! Jätteeterneller, lövkoja, sömntuta, solros, lejongap.
Älskar blommor! 🤩
IMG_20220414_163613.webp
 
Sorgmygg som lägger ägg i jorden i nysådder kan vara helt förödande. Larverna äter ju upp rötterna. Lite större plantor klarar sig dock ofta fint ändå, och på stora rumsväxter kan jag inte tänka mig att det skulle märkas alls.
Det är såpass alltså? Jag har som sagt alltid haft sorgmygg runt mina sådder och det har gått bra, det var därför jag undrade, men tack! :)
 
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag får in mer blommor på vårt lantställe. Det jag söker behöver vara hyfsat självgående, då det ibland går lång tid mellan besöken.

Lantstället ligger i Roslagen och består idag av en stor naturtomt med ett rikt djurliv. Läget är nordost och det ligger i skärgården med allt vad det innebär, men ändå hyfsat skyddat.

Det kommer aldrig bli någon välordnad trädgård med strikta kanter, så det får gärna vara växter som smälter in i det halvvilda. Att så in ängsblommor är något jag eventuellt tänker göra, men vad finns det mer? Buskar? Klättrande? Jag är nybörjare och det är lite meck att ta med saker dit, så det får gärna finnas goda chanser att lyckas. :D
 
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag får in mer blommor på vårt lantställe. Det jag söker behöver vara hyfsat självgående, då det ibland går lång tid mellan besöken.

Lantstället ligger i Roslagen och består idag av en stor naturtomt med ett rikt djurliv. Läget är nordost och det ligger i skärgården med allt vad det innebär, men ändå hyfsat skyddat.

Det kommer aldrig bli någon välordnad trädgård med strikta kanter, så det får gärna vara växter som smälter in i det halvvilda. Att så in ängsblommor är något jag eventuellt tänker göra, men vad finns det mer? Buskar? Klättrande? Jag är nybörjare och det är lite meck att ta med saker dit, så det får gärna finnas goda chanser att lyckas. :D

Jag tror det är typ torpväxter du är ute efter, växter som inte kräver nedklippning eller omvårdnad för att klara sig, bienner (tvååriga) är oftast bra på att sprida sig själva så bryr man sig inte så mycket om att växten flyttar lite på sig så är det ett bra val. Jag har dålig koll på zoner men mina lättskötta favoriter är tex fänrikshjärta, pioner, fingerborgsblomma, mariaklocka, solbrud och vipphortensior.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp