Vaddå står de inte bra där de de stårVisa bifogad fil 89060
Plantering påbörjad. Jag har 3-4 små hyllor med belysning åt mina dahlior, misstänker att jag kommer få problem
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vaddå står de inte bra där de de stårVisa bifogad fil 89060
Plantering påbörjad. Jag har 3-4 små hyllor med belysning åt mina dahlior, misstänker att jag kommer få problem
De är kräsna jäklar som kräver belysning ocksåVaddå står de inte bra där de de står
Vad roligt! Jag vill även ha kaprifol eftersom den lockar till sig massor med insekter på natten. Vi tog bort all risig kaprifol då den hade vuxit sig in mellan brädorna på huset och var helt vild. Den hade dock flytt till skogen innan dess så jag kan hämta skott och ha på en bättre plats än husväggen. Min mamma får alltid de största nattaktiva fjärilarna till sina kaprifoler. Tror det mest brukar vara tallsvärmare, drömmen vore ju ligustersvärmare!
Men jag måste ju alltid vara lite avig så är rätt nöjd med min trädgårdsnattviol för den har inte mamsen.
Det finns såklart massor med annat man kan göra för att gynna fladdermöss. Google and you shall find, om någon är intresserad.
BygglamporDe är kräsna jäklar som kräver belysning också
Sambon ordnar lätt om jag ber honom! Frågan är bara om jag vill leva med bygglampor i vardagsrummet till juni räcker nog med lysrören till förodlingenBygglampor
Det är såpass alltså? Jag har som sagt alltid haft sorgmygg runt mina sådder och det har gått bra, det var därför jag undrade, men tack!Sorgmygg som lägger ägg i jorden i nysådder kan vara helt förödande. Larverna äter ju upp rötterna. Lite större plantor klarar sig dock ofta fint ändå, och på stora rumsväxter kan jag inte tänka mig att det skulle märkas alls.
Vänta med blommorna typ 5 år, annars tar de för mycket av jordens näring för att trädet ska klara etableringen.Jag ska plantera ett Ingrid Marie
Men det är väl bättre till hösten tänk om det blir en torr sommar
Runt skulle jag vilja ha en yta med blommor
Inte ens typ ängsblommor eller någon ettårig liten blommaVänta med blommorna typ 5 år, annars tar de för mycket av jordens näring för att trädet ska klara etableringen.
Helst ska du inte ens ha gräs runt trädet utan jordrent/täckt med träflis.Inte ens typ ängsblommor eller någon ettårig liten blomma
Nej gräs vill jag inte ha tänkte mig någon anspråkslös marktäckande blomma i framtiden helstHelst ska du inte ens ha gräs runt trädet utan jordrent/täckt med träflis.
Jag hade lagt papp/tidningar, vattnat och lagt löv/kompost påNej gräs vill jag inte ha tänkte mig någon anspråkslös marktäckande blomma i framtiden helst
Kan man täcka med tex löv just för att slippa invasion av gräs och ogräs?
Hur mycket och vad för gödsling/näring vill ett litet nyinflyttat träd ha?Jag hade lagt papp/tidningar, vattnat och lagt löv/kompost på
Gräsmatta blir för tätt men ettåriga blommor eller perenna örtartade växter går utmärkt.Jag ska plantera ett Ingrid Marie
Men det är väl bättre till hösten tänk om det blir en torr sommar
Runt skulle jag vilja ha en yta med blommor
Just gräsmatta vill jag inte ha gör mitt bästa för att slippa klippa så mycket gräsGräsmatta blir för tätt men ettåriga blommor eller perenna örtartade växter går utmärkt.
Mycket god kompost typHur mycket och vad för gödsling/näring vill ett litet nyinflyttat träd ha?
Typ hästgödselMycket god kompost typ
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag får in mer blommor på vårt lantställe. Det jag söker behöver vara hyfsat självgående, då det ibland går lång tid mellan besöken.
Lantstället ligger i Roslagen och består idag av en stor naturtomt med ett rikt djurliv. Läget är nordost och det ligger i skärgården med allt vad det innebär, men ändå hyfsat skyddat.
Det kommer aldrig bli någon välordnad trädgård med strikta kanter, så det får gärna vara växter som smälter in i det halvvilda. Att så in ängsblommor är något jag eventuellt tänker göra, men vad finns det mer? Buskar? Klättrande? Jag är nybörjare och det är lite meck att ta med saker dit, så det får gärna finnas goda chanser att lyckas.